Annons

Billig men fungerande hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

mia.larsson

Aktiv medlem
Jag är så sugen på att köpa en enkel hemmastudioutrustning. Tänker mig ett billigt paket med blixtar osv samt en vit bakgrund.

Min budget för detta är tyvärr mycket liten Är det ändå möjligt att få till det så det fungerar hyfsat?

Jag har tråkigt nog inget rum som kan avsättas enbart till detta utan det blir till att plocka fram grejorna när deska användas. Kanske kan man a fästen för en vit papersbakgrund på rulle upsatta på väggen så att den alltid "är framme"? eller finns det förslag på bättre och/eller smidigare lösning för bakgrund?

Det jag främst funderar på nu är dock paket med blixtar och dyl.

Har tittat på dessa två:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Är något av dem ett vettigt köp? Vilket i så fall?
Ena är ju lite yrare och har samtidigt svagare blixtar. Men där finns softbox + paraply, vilket jag får för mig är bättre än de två paraplysoftboxarna som ingåri det andra? Har dock ingen aning om det verligen är så?
Någon vänilg själ som kan förklara för och nackdelar för mig? :)
 
Här kan du se lite vad man kan göra med en vit vägg och en, två eller tre blixtar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55663

Själv föredrar jag oftast att jobba med en softbox från v och reflexskärm på h sida om modellen.
Bakgrunden är oftast bäst om du kan belysa med en blixt som INTE träffar modellen.
Paraplyer använder jag sällan då de sprider ljuset väl mycket och inte alls ger samma kontroll att styra ljuset som softboxar eller reflektorer med raster.

Hälsn.

/Janne Höglund


Jag är så sugen på att köpa en enkel hemmastudioutrustning. Tänker mig ett billigt paket med blixtar osv samt en vit bakgrund.

Min budget för detta är tyvärr mycket liten Är det ändå möjligt att få till det så det fungerar hyfsat?

Jag har tråkigt nog inget rum som kan avsättas enbart till detta utan det blir till att plocka fram grejorna när deska användas. Kanske kan man a fästen för en vit papersbakgrund på rulle upsatta på väggen så att den alltid "är framme"? eller finns det förslag på bättre och/eller smidigare lösning för bakgrund?

Det jag främst funderar på nu är dock paket med blixtar och dyl.

Har tittat på dessa två:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Är något av dem ett vettigt köp? Vilket i så fall?
Ena är ju lite yrare och har samtidigt svagare blixtar. Men där finns softbox + paraply, vilket jag får för mig är bättre än de två paraplysoftboxarna som ingåri det andra? Har dock ingen aning om det verligen är så?
Någon vänilg själ som kan förklara för och nackdelar för mig? :)
 
Tack för ditt svar och en bra länk, Där fanns mycket att läsa oc titta på och lära av.
Hålls förresten den där kursen enbart i Göteborg?

Kanske man inte skall gå på ett sånt där hemmastudiopaket - utan istället köpa på dig enstaka saker - typ börja med något sånt här:
http://www.blocket.se/malmo/Canon_EF_85_1_8_och_Studioblixt_30514457.htm?ca=1_7&w=3

Jag vet inte. Detta ären djungel. Jag är dessutom för okunnig. Men tänkte att det är lättare att lära om man har grejer att öva med :)
Vill ju dock inte köpa något som sen känns helt fel om ett halvår...
 
Jag vet inte. Detta ären djungel. Jag är dessutom för okunnig. Men tänkte att det är lättare att lära om man har grejer att öva med :)
Vill ju dock inte köpa något som sen känns helt fel om ett halvår...

Mitt råd, satsa hellre några kronor till och försök köpa ett lite mer etablerat märke, Elinchrom, Profoto, Broncolor....då kommer du rakt in i ett betydligt större och mer genomtänkt system som inte tappar andrahandsvärde alls lika fort som de mer okända prylarna ofta gör.
Själv kör jag med Elinchrom, ett för mig väl fungerande system med stor mängd olika thbh för att få till olika karaktär på ljuset.
Överlag så tappar studioblixtar inte sitt värde alls på samma sätt som kameror, datorer o liknande!

/Janne
 
Mitt råd, satsa hellre några kronor till och försök köpa ett lite mer etablerat märke, Elinchrom, Profoto, Broncolor....då kommer du rakt in i ett betydligt större och mer genomtänkt system som inte tappar andrahandsvärde alls lika fort som de mer okända prylarna ofta gör.
Själv kör jag med Elinchrom, ett för mig väl fungerande system med stor mängd olika thbh för att få till olika karaktär på ljuset.
Överlag så tappar studioblixtar inte sitt värde alls på samma sätt som kameror, datorer o liknande!

/Janne

Hmm...varför ska det finnas så många val...

Kanske börja med typ något sådant:
http://www.blocket.se/stockholm/Elinchrom_D_Lite2_30786230.htm?ca=1_7&w=3

Och sen köpa en till när ekonomin så medger. Under tiden skaffa någon billig softbox m.m. på typ ebay?
 
Mitt råd, satsa hellre några kronor till och försök köpa ett lite mer etablerat märke, Elinchrom, Profoto, Broncolor....då kommer du rakt in i ett betydligt större och mer genomtänkt system som inte tappar andrahandsvärde alls lika fort som de mer okända prylarna ofta gör.
Själv kör jag med Elinchrom, ett för mig väl fungerande system med stor mängd olika thbh för att få till olika karaktär på ljuset.
Överlag så tappar studioblixtar inte sitt värde alls på samma sätt som kameror, datorer o liknande!

/Janne

Intressant Janne ..... passar på och frågar vad det är för skillnad mellan en D-lite 4it to go set paket och BxRi 500/500 to go set? ..... skillnaden mellan 400 och 500 verkar inte mycket men undrar varför är det sånt skillnad på priset och kvalitetet? och vilket paket rekommenderas som ett bra seriöst start inom studiofotografering?
förresten: blir det ngn kurs snart?

tach för hjälpen!

MVH Luis.
 
Intressant Janne ..... passar på och frågar vad det är för skillnad mellan en D-lite 4it to go set paket och BxRi 500/500 to go set? ..... skillnaden mellan 400 och 500 verkar inte mycket men undrar varför är det sånt skillnad på priset och kvalitetet? och vilket paket rekommenderas som ett bra seriöst start inom studiofotografering?
förresten: blir det ngn kurs snart?

tach för hjälpen!

MVH Luis.

BXRi är byggd i kraftigare material, ska du ex hänga på större softboxar på blixten lämpar de sig bättre.

/janne
 
Har du ingen tidigare erfarenhet, mycket begränsad budget och är glad amatör så lyssna inte på de här som tycker att du måste köpa Elinchrome eller andra dyrare märken. Finns ingen anledning i världen. Visst, de håller mycket högre kvalitet, vilket kan vara bra om du är ute och dräller på stan med grejerna men ska du bara plocka upp dem hemma vid behov någon gång ibland så funkar Dörr:s och Kaffebrus varianter alldeles utmärkt. Sannolikheten att man som nybörjare direkt börjar köpa på sin studioblixttillbehör tror jag är liten, de flesta kör med det studiokit de köpte, utan att köpa till några fler delar. Någon skillnad på bilderna lär du aldrig se. Lägg pengarna på bra optik istället. Sen ser du om studiofoto är din grej, då kan du börja fundera på vassare utrustning.
 
Har du ingen tidigare erfarenhet, mycket begränsad budget och är glad amatör så lyssna inte på de här som tycker att du måste köpa Elinchrome eller andra dyrare märken. Finns ingen anledning i världen. Visst, de håller mycket högre kvalitet, vilket kan vara bra om du är ute och dräller på stan med grejerna men ska du bara plocka upp dem hemma vid behov någon gång ibland så funkar Dörr:s och Kaffebrus varianter alldeles utmärkt. Sannolikheten att man som nybörjare direkt börjar köpa på sin studioblixttillbehör tror jag är liten, de flesta kör med det studiokit de köpte, utan att köpa till några fler delar. Någon skillnad på bilderna lär du aldrig se. Lägg pengarna på bra optik istället. Sen ser du om studiofoto är din grej, då kan du börja fundera på vassare utrustning.

Flera olika bud. Roligt: :)

Jag saknar erfarenhet av studiofotografering och har begränsad budget.

Vill dock komma igång och testa nu snart, gärna helst igår. Främst för att jag har småbarn som jag har en massa ideer om hur jag vill fotografera - och de växer ju fort... :)

Det skulle ju kännas bekvämt med ett färdigt paket. Samtidigt så blir det ju ungefär samma peng i startskedet om jag iställer köper en märkesblixt och nåt enstaka tillbehör.... Men då har jag ju som sagt bara en... Men detkanske räcker en bit det med, om man har tanken att bygga på allteftersom... Men det kanske är som du säger att det inte blir att man köper tillbehör. Jag är total nybörjare Kan INGET om ljussättning i studio. Men vill väldigt gärna lära mig - och tror det är lättast att lära mig när jag har grejer att testa mig fram med.

Du som förespråkar ett färdigt paket - vilket av de två ovannämnda skulle du välja om du var jag och om du bestämde dig för paketlösningen? Det är främst skillnaden gällande paraplyer/softbox som ag är nyfiken på.
 
Har du ingen tidigare erfarenhet, mycket begränsad budget och är glad amatör så lyssna inte på de här som tycker att du måste köpa Elinchrome eller andra dyrare märken. Finns ingen anledning i världen. Visst, de håller mycket högre kvalitet, vilket kan vara bra om du är ute och dräller på stan med grejerna men ska du bara plocka upp dem hemma vid behov någon gång ibland så funkar Dörr:s och Kaffebrus varianter alldeles utmärkt. Sannolikheten att man som nybörjare direkt börjar köpa på sin studioblixttillbehör tror jag är liten, de flesta kör med det studiokit de köpte, utan att köpa till några fler delar. Någon skillnad på bilderna lär du aldrig se. Lägg pengarna på bra optik istället. Sen ser du om studiofoto är din grej, då kan du börja fundera på vassare utrustning.

Vad har du själv för studioblixtar Bråkan?
Var kan man se dina studiobilder?

Mvh.

/Janne
 
Nu tror jag bestämt att Janne vill sätta mig på pottan. Min trovärdighet ökar om jag har dyr utrustning eller? Jag måste visa testbilder jag tagit för att tycka? Herregud...haha, roligt.

Det är inte det det handlar om här, utan att man inte behöver rekommendera en nybliven körkortshavare en BMW , utan att det räcker med en Fiat i början. Ska man rekommendera en nybörjare en telezoom för tjugotusen istället en för tretusen? Den dyra är ju bättre!! Herregud igen.

Min rekommendation, använd sökfunktionen här så kommer du finna många nöjda fotografer med färdiga studiokit från t ex Dörr eller Kaffebrus, och de är väldigt nöjda med det de får i förhållande till priset. Jag har själv DÖRR och tycker det funkar väldigt bra, tagit en hel del bilder med sådant kit och motiven har varit väldigt nöjda med resultatet.
 
Jag har själv DÖRR och tycker det funkar väldigt bra, tagit en hel del bilder med sådant kit och motiven har varit väldigt nöjda med resultatet.

Jo några deltagare på mina ljuskurser har berättat att de haft sådana och tyckt de var OK tills de fått prova ¨riktiga ¨grejor, då har de insett skillnaden på bla en blixt som laddar på 1-2 s och en som laddar på någon tiondel mm mm.

Med studioblixtar gäller som så mycket annat att du får vad du betalar för.
 
Jag kan bara hålla med Janne. Jag har både Elin och Kaffebrus. Det är stor skillnad i känslan av att hantera prylarna. Skall prylarna upp och ner ofta, så lönar det sig i längden med t.ex. Elinchrome. Dessa upplever jag dessutom som mer lättjobbade med att ställa ljuset i styrka osv.

Däremot är det som Håkan säger, när du väl tittar på det färdiga resultatet går det inte att säga hur dyr blixten har varit. Själva ljusformaren kan avslöjas i bilden men inte mer. Nackdelen med Elin är tillgången på s.k. pirattillbehör. Jag tänker då på olika ljusformare. Det börjar dyka upp men jag har t.ex. inte hittat paraply som passar till Elin.

Sedan är det tufft att ifrågasätta Jannes auktoritet inom området men vi bör alla tänka på att vi alla vill väl och bidra så gott vi kan med egna erfarenheter till trådskaparen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.