Annons

Billig bra kamera för en fattig konstnär

Produkter
(logga in för att koppla)

mikkeh

Medlem
Hej!

Jag brukar låna min fars Canon EOS 350D och smyga ut och uträtta mindre underverk med kameran.
Älskar att fotografera, kan inte så mycket men man lär sig ju!

Problemet i mitt fall är att jag inte har pengar att spendera på en bra digitalkamera, sitter ofta och kollar begagnat på Tradera och blocket.

Jag vill allstå inte ha någon liten digitalkamera som mer påminner om en engångskamera.

Jag vill ha en systemkamera i digital form, ni vet vad jag menar.

ÄR det möjligt att hitta en sådan kamera från 1000-2000kr? Jag tror inte det?

Vore jättetacksam för alla tips, kanske har du något att sälja? Vill gärna ha utbytbart objektiv. Mycket man vill ha dock..

Tack på förhand,
Mikke
(visste inte vart jag skulle lägga denna tråden)

Digital systemare för 1-2' är nog omöjligt. Så billigt i inköp kommer du dock om du köper en bättre beg analog kamera, fast då blir driften dyrare pga film, labb och dyl.

Men det borde rimligtvis gå att köpa en beg Digital systemare för 3-4' om den har några år på nacken.

Tror att chansen är större att få tag i en avancerad kompaktkamera med massa inställningsmöjligheter än en systemare för de pengarna.

Leden, men 1000-2000 kr räcker inte ens till en Canon D30 med ett objektiv. Jag skulle tippa på att du får lägga minst 3000:- för att få en digital systemkamera med objektiv, annars tror jag folk hellre behåller dem.

Jodå, jag köpte en Canon EOS D30 för 800:- här på fotosiden för ett år sedan. Kolla flitigt på Tradera och blocket så kommer du nog hitta något skoj. Canon D60 och 300D kan du hitta för runt 2-2500:- ibland också.

Jo, håller med Lars - 300D skall nog gå att hitta relativt billigt. 2,5-3K borde nog vara övre gräns för en sån nu (eller det är nu i alla fall vad jag sku betala).

/Andreas

Köp en Canon Powershot! Där kan man lugnt säga att du får valuta för pengarna! Mycket bra bildkvalité för under 3000:-

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=a540

A540 kanske kan vara något? Runt 2000:- och har fått toppbetyg i tester!

Där har du ju också en hel del manuella inställningar så att du kan påverka resultatet mycket själv!

Kompakter kan ge mycket bra bildkvalité!

Lågbudget

Det finns en hel del kameror med gott om manuella inställningar som inte är systemkameror. En del äldre modeller har god bildkvalitet och hyfsade finesser men är rejält långsamma. En sådan, t.ex. Olympus C-4000, C-5050 eller någon äldre modell ur Canons G-serie kanske ligger rätt i pris.

Använd Gimp för bildbehandling, så slipper du utgifter där.

Sätt ut en annons på blocket där du förklarar dina förutsättningar. För 20kr kan det vara värt ett försök.
Det är i allmänhet bättre med en egen "köpes"- annons än att jaga själv.

/K

keckax skrev:
Sätt ut en annons på blocket där du förklarar dina förutsättningar. För 20kr kan det vara värt ett försök.
Det är i allmänhet bättre med en egen "köpes"- annons än att jaga själv.

/K
Det finns redan en hel del Olympus C-4000 och Canon G3 ute, där säljarna inte ens begär över 2000 kr. Ett skambud på ebay.de kan också löna sig.

Sedan får man ju hålla koll på vad batterier och minneskort kostar. En bältesväska tycker jag också är oumbärglig till en kompaktkamera.

Billig Kamera!

Hej Mikael! Är du på jakt efter en billig kompakt kamera kan jag rekommendera Leica Minilux (40 mm objektivet utan zoom). Denna kamera tar underbara dia-bilder (jag använder Fuji Velvia 50 ASA),samt Ricoh GR1s (28 mm-objektiv som är extremt skarpt-men saknar den "tonala balansen" som Miniluxen har). Jag använde sommaren 2003 en Olympus MJY 2 (den är ljusstark och är god nog åt dia film förevisningar) och som grädde på moset så har dom varit till salu för ca 900 kr dom sista åren ,ord pris var nog ca 1500 kr - redan för detta pris är dom mycket prisvärda).Jag köpte min Ricoh GR1s men den gick sönder efter "asfaltfall" och att service och reparation finns i Stor-Britannien(+DYRBART). Men jag uppskattar Miniluxen snäppet mer.Den har åkt i asfalten 3 gånger utan reparation.Exponerar mycket bra , sökaren är "nästan" kristallklar. Känns mer som en "riktig maskin" samt att den har Ljusstyrka 2.4. Så mitt råd till Dig är : Köp en beg Minilux eller Ricoh Gr ,eller den lite sämre men prisvärdare Olympus MJY2. Men som sagt : Kvalitet är billigare och lönsammare i längden (m a o dyrare köp betalar sig när man betraktar sina bilder man tog för ca 8 år sedan),Mvh Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar