Annons

billig 10D på tradera..

Produkter
(logga in för att koppla)
monte skrev:
Fick just ett mail från en person på "företaget" eller vad man skall kalla det.

Vi är ett privat företag etablerat i leeds.
Ursäkta men vad menar ni med "referanser"?

pengarna sätts in på vårat engelska bankkonto.

garantin är 3 år och gäller i hela världen, den är utsänt av vårat
företag och inte canon.

Mvh,

XXXXXXXXXXX <-- ett namn

Vadå referenser???? förök med ett firmanamn till en början med :)

Skall maila honom igen och fråga efter firmanamn.

Ordet "vårat" är en vanlig fjortisfelstavning. De flesta med lite vett innanför pannbenet vet väl att det heter "vårt". Dessutom har jag hört någonstans att man ska ha stor bokstav först i meningar, men det kanske är galet... Vad vet jag!

Ger verkligen INGET seriöst intryck. Bra att det är anmält till Tradera...

Även jag mailade till annonsören, inte för att jag tänker köpa kameran, utan för att jag inte gillar skojare.

Verkar klart skumt. Jag frågade efter företagets namn, men den frågan ignorerades. Seriösa företagare vill ju gärna skylta med sitt företagsnamn, eller ????

Här är mailet jag fick:

Hej Tomas!

Vi har vårat lager baserat i Leeds så vi kan tyvär inte skicka en kurir
till dig och visa kameran personligen eller överlämna den till er.

Hör gärna av dig ifall du har fler frågor!

/xxx xxxxxx

Detta svar fick jag iaf:

hejsan Andreas!

Jag har forwardat detta till min chef! Men jag lovar inget!

mvh,

/xxxx xxxxxx

Jag har en del erfarenheter av handel på både tradera och Ebay (mest ebay). Generellt är mitt råd att ALDRIG någonsin handla av någon med 0 feedback. Jag vill minst ha runt 50 st feedback för att kunna vara säker på seriositeten hos säljaren. Detta är synnerligen viktigt vid handel på Ebay då pengarna ev. skojare tar aldrig går att få tillbaks.

Självklart är snubben en skojare. 0 feedback och oseriös annons. En annan bra tumregel är att vara misstänksam mot dem som inte själva fotat sin utrustning.

Visst finns det rötägg
Men dom försvinner mycket snabbt från Tradera och det tack vare deras omdömmessystem samt vakna medlemmar.

Två kompisar på Tradera la ut samma bild på gamla frimärken och lovade vitt och brett, bud fick dom och avstängda blev dom.

Jag har varit med ett bra tag nu (samma alias som på fotosidan) och både sålt och köpt och än har jag inte blivit blåst.

Håller med om att det luktar lurt, jag kollade in budgivarnas sida och det som förvånar mig är att man blir medlem i november och har varken köpt eller sålt något under tiden, det gällde alla budgivare som trissade upp priset.

Sanslöst tokigt (nästan så det blir roligt) försök till bedrägeri är jag helt övertygad om. Själv har jag både köpt och sålt på Tradera och aldrig blivit lurad. däremot har väl en vara inte riktigt motsvarat mina förväntningar, men det berode nog mest på min okunskap. Det som mest förvånar är att en del är beredda att skicka iväg tusentals kronor utan några som helst garantier. min smärtgräns ligger vid ca: 500:- min användarnamn på Tradera är "zip62" om nån skulle vara intresserad.

Jag har både skickat iväg och tagit emot ett antal tusen kronor från affärer på tradera, blocket och fotosidan. Det har alltid funkat perfekt! Om man bara har lite koll vem man har att göra med så tycker jag inte att det är något problem, men man får förstås ha lite koll och man märker ju som sagt ganska snabbt ifall det är en seriös säljare/köpare..
//Erik

Erik_E skrev:
Jag har en del erfarenheter av handel på både tradera och Ebay (mest ebay). Generellt är mitt råd att ALDRIG någonsin handla av någon med 0 feedback. Jag vill minst ha runt 50 st feedback för att kunna vara säker på seriositeten hos säljaren. Detta är synnerligen viktigt vid handel på Ebay då pengarna ev. skojare tar aldrig går att få tillbaks.

Självklart är snubben en skojare. 0 feedback och oseriös annons. En annan bra tumregel är att vara misstänksam mot dem som inte själva fotat sin utrustning.

Hmmm
förutom att du kan
1. sno konton med bra referens
2. sälja 200 par strumpor och få 200 + i kreds.

Dumt av mig!!

Jag blev så ivrig när jag såg akutionen så jag lade ett bud... vilket jag ångrade ganska snabbt... Men som tur var så var det någon annan som bjud över mig.

Jag skickade ett mail till personen och fick följande svar:
--
Tjenare!

Företaget är registrerat som REEVES & KYLE CO under:
JONATHAN REEVES
77A LAMBTON ROAD LONDON SW200LW

Garantin gäller för 3 år och är världslig, den gäller för allt icke
orsakat av användaren. Den är INTE utfärdat av Conan utan av vårat
företag. Kvitto gäller som bevis.

Mvh,

xxxx xxxxxx
--

Adressen finns i London men företaget vet jag inte.

Jag tackar de som bjöd över mig!!

Nu börjar det bli riktigt kul !

Jag har fortsatt att maila med säljaren. Jag tyckte att det kunde vara på sin plats att skriva på engelska eftersom jag tyckte att svenskan var en smula knackig. Jag har fått reda på två av de banker som de tror att de har, chefen verkar aldrig vara inne, så säljaren var inte säker på banken. Jag förslog betalning via remburs (letter of credit). Jag fick också namn och adress på "företaget". Företaget finns inte listat hos British Telecom, är det inte konstigt så säg ?Titta hur svaret blev då:

-------------------------------------------------
Hi,

I've talked to my boss and it its his opinion that you withdraw from
making any further bids on our auction. If trust is the question, do not
bid. We will set up more auctions in the future after this trial
auction, probably 5-10. We will not make fullfill your request to due
extra unnecessary hassle, we understand that it's difficult for you to
trust someone with 0 credit on a auction site and we advise you as a
safe bidder to withdraw from any further bid on this auction in
question.

I'm not sure why you wanted this letter in english, I write perfectly
well swedish for business relations and this attack from you gave me
some explaining for me to do with my boss.

Jag är född och uppväxt i sverige! Stockholm till och med.

We sell most on Conan's high edge cameras aswell as hassleblad
products.

Hope this answers your questions,

Kalle & Jonathan
-----------------------------------------------

Tänka sig de säljer både Conan och Hassleblad.

Ska jag fortsätta tycker ni ???

Tycker du skall ta upp detta med Tradera och bifoga mailen. så kanske man hinner stoppa auktionen och stänga av användaren.

Re: Dumt av mig!!

videochild skrev:
Garantin gäller för 3 år och är världslig, den gäller för allt icke
orsakat av användaren. Den är INTE utfärdat av Conan utan av vårat
företag.

Ha, ha, humor! en världslig garanti skulle Karlsson (på taket) ha gillat. Conan, e det den där barbaren det? då ere nog i sin ordning!

Re: Dumt av mig!!

videochild skrev:

Adressen finns i London men företaget vet jag inte.
Jodå, företaget finns och sektorn är "dba "Mobile Home Electric Service". Jag har svårt att tro att det företaget har anställda med så kasst språkbruk i affärer. Jag skulle nog skrivit direkt till företaget istället om jag var intresserad.

Mvh (Ogillar förkortningen i affärssammanhang då den tyder på lathet.)

Tomas_J skrev:
Lotta: Hur hittade du företaget ??
Jag har varit i branschen och kände igen namnet. Frågade en utländsk gammal affärskontakt som bekräftade uppgifterna. Han har säkert nåt organisationsnummer och uppgifter om vart företaget är registrerat också, men det är sent att ringa även dit nu..

Någonstans på webben ska det finnas en riktigt bra databas över engelska företag som man kan söka i och se (köpa) flera uppgifter om företag ur också. Tyvärr har jag sjabblat bort webadressen. Kanske nån annan vet..

Senast ändrad:
ANNONS