Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilkyrkogården

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske ligger på annans mark, men det är mycket som gör det. Så länge vi inte förstör eller går nära bostadshus eller stör på annat sätt så är det inga problem ju.
Jag skulle aldrig säga att det är vi som fotografera fel.

Om området används för en verksamhet är den inte "öppen" och en självklar del av allemansräten.
Och nu har ju ägaren till området och verksamheten sagt att de inte vill ha folk springande där.

RESPEKTERA det.

Om området används för en verksamhet är den inte "öppen" och en självklar del av allemansräten.
Och nu har ju ägaren till området och verksamheten sagt att de inte vill ha folk springande där.

RESPEKTERA det.

Nu har jag inte varit där men bilar som stått där i skogen 40 år utan att tas om hand det minsta är väl knappast "verksamhet". Respekt är en del av allemansrätten som består av både rättigheter och skyldigheter. Det viktigaste här är väl att ingen störs.

Jag råkar vara markägare och det bedrivs verksamhet i skog och mark, vanligt skogsbruk, jakt, bärplockning osv osv men inte 17 skulle jag försöka stoppa de som är ute i skogen, utom de som stjäl julgranar.

Hej!

Jag har som jag skrev i den andra tråden alltså inget privat med dessa bilar eller människor att göra, men blev lite illa berörd av hur situationen har blivit. Den gamla damen är förtvivlad över att människor (både fotografer, barnfamiljer och bilplundrare) är där bland bilarna, framförallt som detta var något som hennes ganska nyligen bortgångne make alltid har motsatt sig.

Som sagt, jag fick information om hur läget är, jag tyckte att den var relevant att veta för folk som funderade på att åka ut dit. Det var inte tänkt som någon kritik mot hur folk har handlat eller kommer att handla i framtiden, vi är alla vuxna människor som kan ta ansvar för vad vi gör här i livet.

Jag ser nu att det i bengts text som jag citerar finns ett stycke om koordinater publikt, men det var inte alls syftet med citatet, utan mer för att visa på några kloka tankar om fotoställen som ligger på annans mark.

Med vänliga hälsningar

Martin

Det är naturligtvis illa när bilplundrare springer omkring och förstör vraken. En eller annan seriös fotograf lär dock inte göra någon skada; det man vill är ju just att bevara denna fantastiska plats i sina foton, innan den självutplånas. Det finns även en bilkyrkogård i Ryd i Småland, men dit är det så förbannat långt att åka, annars så lär fotografer vara välkomna dit efter vad jag förstår. Tyvärr ligger inte de vraken lika snyggt till i miljön.

Jag backade ju ur för att jag tyckte det blev lite fånigt att jag skulle åka runt som en taxi om det var min bil vi skulle åka med, men förväntades ta mig till en annan utgångspunkt som inte låg i färdriktningen om vi skulle åka med en annan bil, jag är lite för jämnlik för att sånt ska funka. Men framför allt så fick ju den tredje personen ett husköp mitt i alltihop, så dessutom sprack ju tidsschemat (annars hade vi säkert löst det där med upplockning), eftersom jag inte kunde åka före en viss tid och han skulle skriva kontrakt en viss tid. Ska man åka såpass långt som det ändå är med alla småvägarna så är det dumt om man sen måste stressa.

Jag var där förra hösten och det var inga som helst problem, Vi parkerade ordentligt ur vägen, åt sidan och gick en bit, för att inte störa, vi var tysta och vi lämnade inget skräp och tog inget med oss som inte var vårt därifrån. Gör folk bara så tror jag inte det är problem, men man ska nog undvika att komma mer än en bil i taget, då kanske de upplever det som folkvandring. (givetvis kan ju två bilar som inte vet om varandras planer dyka upp, men då får man vara extra tyst och ur vägen, så går säkert det också, jag tror att irritationen bröt ut när folk började ställa sig på andras uppfarter, eller blockerade delar av den ganska smala vägen. Det finns ett församlingshem att stå vid en bit därifrån, då är man inte i vägen, så det kan man ju tänka på)

Jag rekommenderar dig att börja använda Google Maps Anna.
Där ser man riktigt tydligt vilka färdvägar som blir bäst och närmast.
Jag vet att du inte redan använder det eftersom det inte finns någon logik i det du säger angående färdvägar och upphämtningar.

Jämlikhet är en självklarhet tycker jag.
Logik likaså.

Fast du skrev att om vi skulle åka din bil skulle jag få ta mig till Skärholmen, som är långt söderut från där jag kommer ut på E4, men jag skulle få kuska till Liljeholmen för att hämta dig. Rimligen skulle du ju ha tagit dig till Sickla, om det skulle varit logiskt med avstånden, jag skrev ju från början i tråden att jag kunde hämta upp i Västberga, eller vid norrgående avfarter på E4, men inte längre bort från den raka vägen, så jag tycker att jag hade gjort rätt klart vad som funkade för min del. Eftersom jag har för hög stressfaktor med min dåliga rygg redan, så går jag helt i baklås när det ställs krav på att jag ska göra saker som jag inte har med i planen, en stor förestående operation räcker att stressa för.

Tycker alla gjorde rätt klart vad som funkade eller inte.

Hoppas operationen går bra Anna.
Inte kul med ryggont.

Tack, nej det är bökigt, inget makrofotande på länge nu, och sånt gillar ju jag. Men förhoppningsvis kan jag smyga på blommorna igen nästa sommar.

Jag har inte fått något datum än, men det kan bli när som helst nu, så jag törs inte planera in något mer som inte är dag från dag, men jag hoppas ändå att det ska bli ett återbesök bland bilarna vad det lider.

Tack, nej det är bökigt, inget makrofotande på länge nu, och sånt gillar ju jag. Men förhoppningsvis kan jag smyga på blommorna igen nästa sommar.

Jag har inte fått något datum än, men det kan bli när som helst nu, så jag törs inte planera in något mer som inte är dag från dag, men jag hoppas ändå att det ska bli ett återbesök bland bilarna vad det lider.

Missa inte att läsa den här tråden, för jag antar att det är samma ställe: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124522

Trist.

Nu försvinner den...

Idag var jag uppe och tittade på skroten och såg att dom har kört bort
mer än hälften av bilarna redan. Pratade med en som hade anknytning till stället och han sa
att inom någon vecka är nog allt borta.
Trist , men det blir väl oftast så när dom efterlevande tar vid, intresset för att driva det vidare
finns oftast inte.
Hoppas att nu när den försvinner att det kommer upp många bilder på hur det har sett ut,
så att historien på något sätt lever kvar.
//Pär

Idag var jag uppe och tittade på skroten och såg att dom har kört bort mer än hälften av bilarna redan.

Hoppas att nu när den försvinner att det kommer upp många bilder på hur det har sett ut,
så att historien på något sätt lever kvar.

//Pär

Trist!

Saknade varianten "höstbilder" i min samling, men några sådana blev/blir det alltså inte :-(

Sommarbilder: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Bilar-Lastbilar-Bussar/BilskrotenVidSkogen/

Vinterdag: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Bilar-Lastbilar-Bussar/BilskrotenVidSkogenVinterDag/

Vinterkväll: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Bilar-Lastbilar-Bussar/BilskrotenVidSkogenVinterkvall/

/B

Bilagor

• 1sommar.jpg
    1sommar.jpg
    88.4 KB · Visningar: 246
  • 2vinterdag.jpg
    2vinterdag.jpg
    78.2 KB · Visningar: 249
  • 3vinterkvall.jpg
    3vinterkvall.jpg
    74.9 KB · Visningar: 246
Jag orkar inte göra om bilderna till 400px bara för den här sajten, men om ni pm:ar så skickar jag min facebookadress, så kan ni skicka en vänförfrågan och så kan jag lägga till er till albumet där mina bilar finns.

Våga vägra Facebook

Jag orkar inte göra om bilderna till 400px bara för den här sajten, men om ni pm:ar så skickar jag min facebookadress, så kan ni skicka en vänförfrågan och så kan jag lägga till er till albumet där mina bilar finns.

Och jag orkar inte regga mig på Facebook, skicka vänförfrågningar, bara för att se några bilder ,-)

Är man med på ett forum som tex Fotosidan, lägg upp bilder här, eller länka till ett galleri som inte kräver registrering eller inloggning :)

Facebook är kanske jordens medelpunkt för en del just nu, men blanda inte ihop tex Fotosidan med Facebook , jag har valt vara med på Fotosidan, men att inte vara med på Facebook, så då ska jag väl kunna deltaga i diskussioner här, utan att tvingas vara med i Facebook?

/B

Om det gick att länka in bilder, så som det gör på i stort sett alla andra sajter, så skulle jag länka in dem, men det här med 400 px på en fotosajt, det är så tröstlöst, så jag lägger inte krut på att göra bilder i det formatet. Jag är med här för att träffa folk att gå ut och fota med, eller andra typer av fototräffar, inte för att visa mina bilder, eftersom det aldrig kan göra dem rättvisa med ett sånt format.

Visst är det frivilligt att vara med på fb, men det är direkt opraktiskt att inte följa strömmen ibland. Men det är givetvis en fri värld. Jag är i huvudsak på FB och tittar in här ibland.

Om det gick att länka in bilder, så som det gör på i stort sett alla andra sajter, så skulle jag länka in dem, men det här med 400 px på en fotosajt, det är så tröstlöst, så jag lägger inte krut på att göra bilder i det formatet. Jag är med här för att träffa folk att gå ut och fota med, eller andra typer av fototräffar, inte för att visa mina bilder, eftersom det aldrig kan göra dem rättvisa med ett sånt format.

Visst är det frivilligt att vara med på fb, men det är direkt opraktiskt att inte följa strömmen ibland. Men det är givetvis en fri värld. Jag är i huvudsak på FB och tittar in här ibland.

Att följa med strömmen är patetiskt snarare än o-praktiskt.

Helt OK att du är på Facebook, men skulle uppskatta om det här på Fotosidan inte kom inlägg som säger "se mina bilder på Facebook, bli min "kompis" där, så får du en länk".

Håller med om att 400px suger, suger ungefär lika mycket om Facebook, skaffa ett eget oberoende bildgalleri, så kan du lägga upp bilder i egen storlek efter eget önskemål och länka dit, till en plats som inte kräver något fånigt Facebook-konto.

Jag bryr mig inte om Facebook, men blir jäkligt störd när man väljer andra forum, som tex Fotosidan, för att slippa Facebook, så envisas ändå sådana som du att hänvisa till Facebook. Skärp dig!

/B

Senast ändrad:
Que? Du måste inte se mina bilder. Jag sa bara att om någon vill se dem så finns de på FB. Kära nån...

Nä, jag kommer nog aldrig att få se dina bilder, tyvärr.

Tycker dock att det är kul se bilder tagna av andra som är här på Fotosidan, man kan alltid lära sig något, få inspiration, är väl tanken med Fotosidan, inte att tvinga medlemmar på Fotosidan att bli medlemmar i ett commuinity som Facebook, styrt av komersiella krafter i det imperiliastiska USA.

Jisses.... ,-)

/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar