ANNONS
Annons

Attackerad som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar knalla runt i Lund mitt på natten och ta foto, speciellt på vintern men även på sommaren. Har aldrig haft problem med hot, blev bekant med många tidingsbud däremot =) var istort sett bara de och jag ute så pass sent när det är kallt och snö ute.

Jag brukar ta en polare med mig när det finns risk att man faktiskt träffar på folk, vilket brukar vara runt 21-01 de flesta dagar. Strength in numbers är inte helt fel faktiskt.

Men det lustiga är att de enda gångerna jag blivit hotad har varit mitt på dagen när jag fottat porträtt på mårtenstorget. En polare ville ha en bild med stadsvy i bakgrunden, och helt plötsligt dyker det upp en äldre överklass tant i 60 års åldern och börjar skälla på oss. Lite lustigt hon flankade oss så det fanns inte en chans att vi fotograferat henne av misstag. Väldigt lustig upplevelse.

Annars har jag märkt att när man klär sig någerlunda tidslikt för 1930-1940talet och springer om kring med en gammal kamera som en Kodak Brownie Six eller en Zeiss Ikon 518 (liten handhållen bälgkamera) så komemr folk fram och vill prata med en och man blir tillfrågad om man inte vill ta en bild av dem.

Med någorlunda tids enligt så har jag haft en svart baggig keps istil med den som John Lennon brukade ha, en mörkbrun kavaj, vit shorta och jeans. Man ska ge ett sken av att vara tidsenlig. Sen att allt utom kameran är mindre än 5 år gammalt är skit samma.

Bär med dig en snabbladdad blixt, på full effekt. Om någon angriper dig, avfyra den i ansiktet på angriparen.
Ofarligt, och för angriparen, JÄVLIGT obehaglig, men ofarligt. Man hinner lägga benen på ryggen och komma en bra bit.

I värsta fall hinner man göra sig redo för försvar eller samtal till polis.

På vissa nätsidor kan du få tag på färgpatroner, lagliga såna, att ha i jackfickan. Ett tips dock, är att verkligt våld ska föreligga.
Nödvärnsrätten är bra att ha i åtanke.

Tänk på att dom flesta mobiltelefoner kan du slå 112 på, även med knapplås. Slår man 911 av misstag funkar det med.

Jag sälv har blivit angripen mer än en gång, och vid nattfoto är just färgpatroner eller blixt en väldigt bra idé, på dagen funkar det bäst med att skrika högt, ställa till en scen, och, om våldet riktat mot dig eller din egendom (bil, kamera etc), färgpatron.

Jag är allergisk mot politisk korrekthet, men i det här fallet frodas verkligen fördomarna.

Att befinna sig i en större stad, nattetid, innebär risker. Människor som är påverkade av droger (inkl alkohol) samlas och i samband med detta ökar brottsligheten. Detta är verkligheten. Vill man skildra den bör man känna till den.

Lite basal kunskap bör man ha. I synnerhet inom ett ämne som psykiatri då psykiatrins patienter frekventerar gator och torg.

Har man problem så löser man det själv eller ringer polisen. Det gäller som en grundläggande regel för samhället i stort. Pålar och vitlök fungerar dåligt.

Edit: Jag menar verkligen inte att psykiskt sjuka människor har carte blanche att göra som de vill. Jag menar bara att man bör ha en viss basal kunskap om man ger sig ut i ett område som är bevisat farligt.

Senast ändrad:
Bär med dig en snabbladdad blixt, på full effekt. Om någon angriper dig, avfyra den i ansiktet på angriparen.
Ofarligt, och för angriparen, JÄVLIGT obehaglig, men ofarligt. Man hinner lägga benen på ryggen och komma en bra bit.

Ett annat tips i samma harmlösa anda är att införskaffa en rejäl ficklampa tex: http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=63 som har en stroboskopfunktion på högsta effekt. Med den i ansiktet blir man helt desorienterad. Dessutom så har man en grym ficklampa. Är lite av en ficklampsfetischist själv...

Jag är allergisk mot politisk korrekthet, men i det här fallet frodas verkligen fördomarna.

Att befinna sig i en större stad, nattetid, innebär risker. Människor som är påverkade av droger (inkl alkohol) samlas och i samband med detta ökar brottsligheten. Detta är verkligheten. Vill man skildra den bör man känna till den.

Lite basal kunskap bör man ha. I synnerhet inom ett ämne som psykiatri då psykiatrins patienter frekventerar gator och torg.

Har man problem så löser man det själv eller ringer polisen. Det gäller som en grundläggande regel för samhället i stort. Pålar och vitlök fungerar dåligt.

Edit: Jag menar verkligen inte att psykiskt sjuka människor har carte blanche att göra som de vill. Jag menar bara att man bör ha en viss basal kunskap om man ger sig ut i ett område som är bevisat farligt.

Vad är det du snackar om...?

Vilka fördomar?
Vilka basala kunskaper?
Vem har använt pålar och vitlök?
Vilka områden är bevisat farliga?

Du hade nog bara otur och frågan är om det var för att du fotograferade som han angrep?
Att fotografera mäniskor tycker jag inte brukar vara något problem.
Jag brukar ta bilderna, gå fram och presentera mig förklara vad bilderna ska användas till och tar jag dem för en uppdragsgivare talar jag om för vem jag fotograferar och hur bilderna kan komma att användas. Vill personen som jag fotograferat inte vara med (beroende på vad bilden ska användas till eller var den ska publiseras) så raderar jag bilden och visar dem att jag gör det. Jo jag vet att man har lagen här på sin sida, men moralen tycker jag väger tyngre. Inte så roligt att se sig själv på en bild där man kanske inte vill synas eller i ett sammanhang man ej vill vara med.
Är bilden helt till privat bruk så behöver man "kanske" inte visa samma hänsyn, jag gör det dock oftast? Oftast blir de fotograferade possetivt inställda och de vars bilder jag raderat som ej vill bli fotograferade brukar tacka. Så lite mer hänsyn är kanske vad som gäller? I det som du råkde ut för tror jag dock inte något av detta hjälpt. Personer som söker efter anledningar att bråka hittar dem alltid.
Mvh. Lasse

Ja HerreGud! Jag önskar ofta att jag hade varit 20 i början av 1900-talet.. Fyfan vilken fotografisk karriär man hade kunnat göra.. Ingen ville slå ner en för att man fotograferade, då ingav en fotograf respekt istället för misstro och missriktad ilska.. USCH!

Jag säger som jag alltid sagt, vill man inte synas får man väl för fan hålla sig hemma! Man ger sig ut på gator o torg på egen risk. Varför ska alla människor vara så jävla otrevliga o rädda jämt! BLÄ BLÄ BLÄÄÄ!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar