Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur det här med bildvinklar fungerar. Jag sitter och är riktigt sugen på extrem vidvinkel, men jag får inta allt att falla på plats.
Jag funderar på Sigmas 10-20. Detta objektiv har enligt Sigmas hemsida en bildvikel på 102-63 grader. Då detta objektiv är anpassat för APS-C snsorer undrar jag om det är denna bildvinkel jag får.
Om så nu inte skulle vara fallet, hur räknar jag ut vad jag får för bildvinkel med min sensor. Med brännvidd x 1.5 är det ju inte så svårt, men hur gör jag nu?

Det är bildvinklarna du får med APS-C sensorn och bildvinklarna motsvarar ca 17-35 för fullformat. Enklast att räkna om fullformat till crop som jag kommer på är att ta brännvidden * cropfaktorn och sedan kolla vilka bildvinklar du får för de nya siffrorna i fullformat mätt.

Samtidigt har ju inte alltid brännvidd och bildvinkel någon direkt relation... Sigma har till exempel ett 15mm med 180 graders bildvinkel och ett 14 med 114 grader hur kan detta komma sig?

alf109 skrev:
Det är bildvinklarna du får med APS-C sensorn och bildvinklarna motsvarar ca 17-35 för fullformat. Enklast att räkna om fullformat till crop som jag kommer på är att ta brännvidden * cropfaktorn och sedan kolla vilka bildvinklar du får för de nya siffrorna i fullformat mätt.

Ca 15-30 med Nikons sensor, (1,5x).

/K

Douglas Johnsson skrev:
Jag funderar på Sigmas 10-20. Detta objektiv har enligt Sigmas hemsida en bildvikel på 102-63 grader. Då detta objektiv är anpassat för APS-C snsorer undrar jag om det är denna bildvinkel jag får.
102-63 grader för brännvidderna 10-20 mm är nog angivna för sigmas egna kameror som har lite mindre sensorer. För en kamera med en "1,5-sensor" blir vinklarna istället 109-70 grader.

15 mm med 180 grader är som sagt ett fisheyeobjektiv och de 180 graderna gäller för småbild, med mindre sensorer minskar vinkeln snabbt (ca 110 grader med APS-C).

För säkerhets skull bör det kanske tilläggas att vinklarna enligt vedertagen praxis mäts diagonalt, d v s mellan två motstående hörn i motivet.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar