Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Om jag ska kopiera ett småbildsnegativ på ett papper med storleken 30x40, hur stor förstoring bör jag då göra för att dels få med hela negativet och dels få det att se snyggt ut med passpartou, och vilka mått bör man ha på den?

Vid 10 ggr förstoring får jag måtten: 24x36 cm men en passpartou från tex Photax har innermått på 29x39 cm. Är det snyggt om det finns mellanrum mellan bilden och passpartouen eller måste man tillverka egna?

/Niklas

Personligen kan jag tycka att det oftast är snyggt med mellanrum mellan bilden och passpartout. Det hela beror förstås på hur du monterar bilden, om bilden är övervägande ljus eller mörk etc. Jag gjorde en gång en kopia som var övervägande mörk och monterade den med mellanrum (vitt) under en svart passpartout, det blev inte bra.

Varför måste du kopiera till exakt x10? Kan du tänka dig att beskära negativet vid kopieringen? I så fall ökar ju dina möjligheter att justera storlek på mellanrumet, eller att utesluta det helt.

Varför måste du kopiera till exakt x10? Kan du tänka dig att beskära negativet vid kopieringen? I så fall ökar ju dina möjligheter att justera storlek på mellanrumet, eller att utesluta det helt.

Tack för svaret.

Inte behöver det vara exakt x10, det var bara enkelt att räkna på det... I just de negativen jag ska dra upp nu är bilden komponerad så att hela negativet är viktigt, annars hade det inte varit några problem.

Photax passepartouter verkar klart privärda. 65kr för 40x50 ytterstorlek. Får betala 100kr hos den ramverkstad jag anlitar för samma storlek. Vad man bör kolla är dock att tonen i passepartouten passar bildtonen. Ska ta med mig några bilder i morgon när jag ska dit och handla lite kemi och film.

Personligen tycker jag det är snyggt med en vit kant på ca 5-10mm, mellan bilden och passepartouten.

http://gelatin-silver.blogspot.se/?view=timeslide

Men blir det snyggt när sidoförhållandena är olika och mellanrummet mellan bilden och passpartouten skiljer sig mellan kort och långsida? Nu är ju smaken olika men vad tycker ni?

Men blir det snyggt när sidoförhållandena är olika och mellanrummet mellan bilden och passpartouten skiljer sig mellan kort och långsida? Nu är ju smaken olika men vad tycker ni?

Givetvis ska kanten runt bilden vara lika bred på alla sidor, annars ser det rätt fel ut. Ett undantag dock: Om man skriver bildtitel och signatur under bilden (på den vita kanten mellan bild och passepartout) så kan den utan att det stör vara några mm bredare nertill där man skriver.

http://gelatin-silver.blogspot.se/?view=timeslide

Givetvis ska kanten runt bilden vara lika bred på alla sidor, annars ser det rätt fel ut.

Exakt vad jag tänkte. Då får jag ta och titta lite noggrannare på negativen och se om de går att beskära eller så får jag tillverka special passpartouter till just de här två negativen. Eller fortsätta med 24x30 papper där det finns färdiga storlekar 19x29 som passar bra.

Det hela beror förstås på hur du monterar bilden, om bilden är övervägande ljus eller mörk etc. Jag gjorde en gång en kopia som var övervägande mörk och monterade den med mellanrum (vitt) under en svart passpartout, det blev inte bra.

Det där ska jag ha i åtanke. De bilder jag ska ta fram är ganska mörka men jag tänkte använda en ljus passpartout.

Jag hade beställt med egna mått. Det är inte så farligt dyrt och i mina ögon fett värt det om man ändå har lagt ner jobb på att ta fram printen.
Här i Malmö ger jag min lokala tillskärare en hundring för en 70x100 och en 10a i inställningskostnad. Hemma på Öland är det ännu billigare.

Jag hade beställt med egna mått. Det är inte så farligt dyrt och i mina ögon fett värt det om man ändå har lagt ner jobb på att ta fram printen.
Här i Malmö ger jag min lokala tillskärare en hundring för en 70x100 och en 10a i inställningskostnad. Hemma på Öland är det ännu billigare.

I och med att det bara är två negativ som det berör just nu så kanske det vore det bästa, eller snarare fyra för då får hela serien (om man säger så) samma format.

Är det hos glasmästare eller butiker som säljer konstnärsmaterial man ska kolla? Hittills har jag bara köpt färdigskurna och de finns lite överallt, bla Gallerix.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar