Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering/Anti-skak anno 2006 - Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att antiskak kommer på nästa generations Nikon konsumentsystemare. Gissar att Nikon inte har råd att utveckla tillräckligt mycket VR-optik för att hänga med när konsumenterna har vant sig vid antiskak. Om något år är det nog mer eller mindre standard på kompaktkameror.

En gång antiskak - alltid antiskak.Och Nikon har inte Canons utvecklingsresurser på optiksidan.

Slowfinger skrev:
Gissar att Nikon inte har råd att utveckla tillräckligt mycket VR-optik för att hänga med när konsumenterna har vant sig vid antiskak.
Vad då inte har råd? Det är ju vi som betalar för det! VR objektiven är ju inte gratis precis.

Jag tror faktisk tvärt emot dig att Nikon gärna skulle vilja fortsätta med att sälja VR objektiv men konsumenten kommer nog att föredra VR i huset. Vi får se om sunt förnuft vinner över "smart" marknadsföring. För att det är ju det som Nikon försöker att göra - att övertyga kunderna att VR i objektiv är det bästa de kan få och att smutskasta AS i huset (se citatet från intervjun av marknadsansvarige i UK på s. 3 i denna tråd).

P.S. Efter jag skrivit svaret har det slagit mig att du menade kanske "inte har råd" i mening att annars förlorar Nikon kunderna, då är vi överens. :)

timofej skrev:
Vad då inte har råd? Det är ju vi som betalar för det! VR objektiven är ju inte gratis precis.

P.S. Efter jag skrivit svaret har det slagit mig att du menade kanske "inte har råd" i mening att annars förlorar Nikon kunderna, då är vi överens. :)

Tror du att FoU är gratis? Nikon har haft finansiella problem tidigare och hur mycket pengar tror du den mördande konkurrensen på kompakter och numera systemare genererar i utvecklingskostnader. Det var också det svar jag fick när jag intervjuade Nikons svenska marknads/produktchef förra året för K&B: optikutveckling kostar klöver och man kan inte spotta ut så mycket nytt som man skulle vilja.

Det är inte bara att knäppa med fingrarna och vips - ett nytt vr-objektiv.

Och som sagt - kräver kunderna antiskak i husen måste Nikon ha det. Oavsett vad dom vill eller inte.

Men vad vet jag - eller nån av oss ;-) Allt är så hemligt så inte ens Nikonchefen sa sig ha information.

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Tror du att FoU är gratis? Nikon har haft finansiella problem tidigare och hur mycket pengar tror du den mördande konkurrensen på kompakter och numera systemare genererar i utvecklingskostnader.
Nej, naturligtvis tror jag inte att FoU är gratis. :) Däremot tror jag inte att Nikon förlorar pengar på sina VR. Tvärtom tror jag att objektiven är deras kassako då de inte har några konkurrenter i området. Man har inga alternativ om man vill ha VR på en Nikon kamera.

Nä, men det var ungefär det jag sa. Om marknaden kräver vr i huset för att alla andra har det kommer de inte att betala extra för att Nikon sätter det i objektiven.

Hur lång väntetid har det varit på 18-200 VR? Ett år? Två år? Nikon har uppenbart problem på optiksidan även ur distributions- och tillverkningssynpunkt.

Senast ändrad:
timofej skrev:
Man har inga alternativ om man vill ha VR på en Nikon kamera.

Men man kanske väljer ett annat märke som har VR i huset om man står i begrepp att köpa systemkamera. Alla har inte köpt in sig i ett system ännu.
Jag känner åtminstone två som valde Sony istället för Canon eller Nikon just pga antiskak i huset. Dom gick från kompaktkamera.

Slowfinger skrev:
Men man kanske väljer ett annat märke som har VR i huset om man står i begrepp att köpa systemkamera. Alla har inte köpt in sig i ett system ännu.
Jag känner åtminstone två som valde Sony istället för Canon eller Nikon just pga antiskak i huset. Dom gick från kompaktkamera.

Man ska nog inte dra för stora växlar av statistik men kanske är det redan så att många konsumenter vill ha bildstabilisering i husen?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64388

Spännande med CCD-shift stabilisering i en nikonkamera! då kanske man inte helt ska ge upp hoppet om att det kommer att finnas i systemkamerorna framöver?

skulle grymt gärna vilja ha det i kameran då det i många situationer skulle hjälpa mina kort iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar