Det är antingen servosystemet eller den optiska teknologin som Pentax har patenterat och detta använder Canon sig av (och även senare Nikon). Pentax system heter Image Shake Absorption och bl a har de patenterat ett system i en add-on device, alltså som placeras mellan kamerahuset och optiken, detta diskuterade vi på PDML runt 98-99, bl a jag och Ralf Engelmann, för att inte tala om vår norske vän.. gud, vad hette han nu, Pål någonting... jag har inte pratat med honom på flera år. Jaja, där fanns det även länkar till dessa patent på en us.govt sida, inte den sida du menar utan ett helt annat register. Sen har några av dessa länkar även visats på Dpreviev, men vi talar här någonstans 2001-2003. Jag är osäker på hur länge dpreview sparar sina arkiv, jag försökte nyss men kom inte längre än hösten 2003 och jag vet vi har haft diskussionen tidigare än så.
Jag minns inte Pentax officiella bolagsnamn som de hade tills de bytte till Pentax, och det är ju en förutsättning för att hitta patenten. Många bolag heter Asahi (bl a ett ölbolag haha), det var ett namn uppdelat i tre delar... Ashai Kyoga någonting och så något mer. Jag ska se om jag kan få fram det via PDML... för jag minns det faktiskt inte.
Detta är ju asgamla uppgifter vi talar om här, vi gör ju en tidsresa 15 år tillbaka i tiden nu...