Goran skrev:
Tror mer på Pentax än Sony, dom verkar satsa på att ha en heltäckande produktlinje från billiga konsument-DSLR till avancerade pro-dslr och mellanformat. Lyckas dom med det inom ett par år så kan dom nog ta marknadsandelar. Pentax har anor inom foto och är ett starkt varumärke inom kompaktkameror. Sony lär få det svårt..liksaå 4/3 formatet,
Nikon går det nog ingen större nöd på, dom säljer ju mer än dom kan producera.
Nikon har 4 DSLR med på japanska topplistan,
det är dom ensamma om:
http://babelfish.altavista.com/babe...tp://kakaku.com/ranking/itemview/dezikame.htm
Hur det går får vi se men traditioner tror jag vi kan glömma & Pentax är likt Nikon i Sonys klor då Sony gör sensorerna... Pentax är heltäckande skriver du men vad Sony kommer med härnäst vet vi inte, ja någe mellanformat blir det väl inte men samtidigt så har jag svårt att se att MF kan ge några nämnvärda intäkter idag annat än för någon enstaka tillverkare.
Nikon säljer mycket bra nu ja, tror dock att Sony & Pentax kan röra om rejält där... 4/3-formatet trodde jag inte ett dyft på tidigare men Oly verkar klara det hyfsat, det viktiga är att Oly siktar in sig på att sälja bra efter deras förutsättningar & inte inriktar sig stenhårt på att bli stora. Det som kan fälla Sony är att dom gett sig fan på att bli tvåa, kan fungera men är även ett farligt tänk tror jag... Pentax ska hålla sig på en lämplig nivå & köra sin linje, det är inte viktigt att bli bland de största utan det viktiga är att vara välmående, hoppas jag i alla fall.
Man ska ha helt klart för sig att det svänger snabbt idag, har gjort så under årens lopp men skillnaden är att det går fortare idag & vi tänker kortsiktigt. KM sålde under en period innan nedläggningen flest DSLR i Sverige, detta skedde under några månader med D5D. Nya modeller av C & N lägger sig ofta i topp men KM var den första att bryta denna trend. Vid presentationen av överlämnandet till Sony så slog det dock av förklarliga skäl stopp men det vetegudarna hur det gått om KM fortsatt på inslagen linje? Deras beslut om nedläggning av kameradivisionen berodde ju inte på att DSLR gick dåligt utan på att hela kameradivisionen mer blev en belastning då KM tydligen ville inrikta sig på annat...
Nikon måste nu vara publikfriande & satsa på det som säljer, ni gamla Nikonuvar (har varit sån själv) är inte det viktiga utan det är dessa unga killar & tjejer som köper sin första DSLR som stakar ut framtiden.
Canon (jag har kört EOS också) sitter säkrare men kommer att klara sig bara dom är beredd på att tappa marknadsandelar. Dom har ju sin enorma proffsmarknad att falla tillbaka på om amatörsidan viker.
Traditioner kan vi glömma. Pentaxkameror (jodå, har kört Pentax också) med Samsungs namn på tror Pentax själva ska sälja bättre i Asien då Samsung är ett mycket starkare varumärke där, så konstigt det kan bli
Sony, vilket varumärke för ungdomarna idag! Nä, det är nog mest vi gamla uvar samt de som varit med några år som funderar på gamla märken. Jag klämde väl fram en tår när Minolta gick i graven men va fan, det är ju bara att namn...
//Larsa