Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering/Anti-skak anno 2006 - Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Den enda orosmolnen är det nya 70-300 VR. Alltså fortsätter Nikon att satsa på VR i sina objektiv även för det lägsta marknadssegmentet. Innebär kanske att det inte finns VR i huset i siktet än.
Ja, släppet av 18 - 200 VR och ryktena om 70 - 300 VR var det som fick mig att dra slutsatsen att Nikon inte skulle komma med någon kamera med VR i huset inom den närmsta framtiden och gjorde beslutet att byta system enkelt.

Om Nikon skulle komma med VR i huset vore jag inte främmande för ett framtida systembyte igen, men man vet ju inte hur marknaden ser ut då och risken finns ju att Sony kan ha gått om även på andra områden när det händer...

timofej skrev:
Jag tror det är därför det dröjer med VR i Nikons hus. Just för att de inte vill slänga sina dyra VR objektiv.

Sorry - marknaden bestämmer. Om köparna vill ha bildstabilisering i husen måste Nikon ha det. Då spelar det ingen roll vad Nikon vill.

Om konkurrenterna har bildstabilisering i huset måste Nikon ha det. Eftersom ledtiden är lång från utveckling till butik sitter Nikons strateger säkerligen och gnuggar geniknölarna nu. Vad kommer marknaden att kräva om två år?

timofej skrev:
Jag tror faktiskt att VR i huset skulle göra VR objektiv nästintill osäljbara. Vad det är än påstås om att VR i objektivet är bättre än i huset kommer väldigt få att vilja betala för det lilla extra.

Att man får en stabil bild i sökaren med VR i linsen är ju uppenbart men vad gäller systemens effektivitet och snabbhet tyder det jag läst på att kameralösningen är bättre. Likaså borde det vara bättre ur optisk synpunkt att inte flytta runt ett linselement.

Men det kräver ju:

1. Att det FINNS äldre alternativ kvar. Undrar t.ex om 70-300D kommer produceras länge till. Sist jag kollade var 300 f/2,8 VR billigare än den äldre nikon-gluggen utan VR!! 70-200 har ju AF-S också, något som 80-200 inte har. (fråga inte om det är värt 8-9tkr dock) Dessutom är jag övertygad om att prisskillnaderna på VR kontra icke-VR objektiv har väldigt lite med skillnader i produktion att göra. Det kan finnas utrymme för justeringar med andra ord.
VR-objektiven har ju dessutom fördelen att de ger VR på äldre, ej vr-utrustade kameror, ja tillochmed på en del analoga. Så jag tror inte att VR på ett ev nytt Nikon hus skulle betyda att VR-gluggarna blir osäljbara, inte över en natt hursomhelst. Däremot, om alla nya hus får VR kanske utvecklingen över tiden leder till att det inte utvecklas med VR-gluggar, eller, att de långa proffstelena får "tilläggsvr" som använder gyron i kameran för att styra någon form av hjälplins, eller tvärt om, det kanske sitter gyron i linsen som styr kamerans vr..

2. Att man vill köpa Sigma. Sigma är ju redan idag ett i många fall billigare alternativ, och om pengarna ALLTID styrde skulle man inte se många nikongluggar på kamerorna. De som medvetet väljer Nikon framför Sigma är förmodligen de som "vill betala för det lilla extra" som det brukar heta. Vad det lilla extra är kan nog vara olika saker. Det kan vara kvalitet (upplevd eller faktisk), estetik, den där lilla extra skärpan i kanterna, märkesfixering eller just att man får den där lilla prestandaskillnaden i VR, om den nu finns.

/E

papi skrev:
Att man får en stabil bild i sökaren med VR i linsen är ju uppenbart men vad gäller systemens effektivitet och snabbhet tyder det jag läst på att kameralösningen är bättre. Likaså borde det vara bättre ur optisk synpunkt att inte flytta runt ett linselement.

Ja, så kanske det var.. att få en stabil sökarbild tycker jag iallafall är bra. Det kändes som att det var enklare att "målfölja" när jag använde VR på Flygfesten på Dala-Järna förra helgen.

/E

Slowfinger skrev:
Sorry - marknaden bestämmer. Om köparna vill ha bildstabilisering i husen måste Nikon ha det. Då spelar det ingen roll vad Nikon vill.

Om konkurrenterna har bildstabilisering i huset måste Nikon ha det.
Det beror vilka man betraktar som Nikons konkurrenter. Jag tror att Nikon tillsammans med Canon står i särklass på systemmarknaden. Just därför kan de dröja med innovationen. Folk byter mycket ogärna från stora märken till de små. Även förstagångsväljarna fastnar oftast på de stora. Naturligtvis kan det inte fortsätta i oändlighet. Om de stora inte introducerar de nyttiga funktionerna som de små har kommer folket att byta märket (i likhet med Will) hur ont det än gör.

ErikGustavsson skrev:
Men det kräver ju:
2. Att man vill köpa Sigma.
Jag tror att det finns många som köper Nikon objektiv för att de har just VR. Om inte det skulle de köpa Sigma. Tror att 70-200 är ett typiskt exempel. Hur många skulle inte välja Sigmas variant om den hade VR?

Jag också har ställt mig i kön för 18-200 VR just för att det har VR. Om jag hade VR i huset skulle jag köpa Tamron 17-50/2,8 istället och få pengar över till annat gott.

timofej skrev:
Jag tror att Nikon tillsammans med Canon står i särklass på systemmarknaden. Just därför kan de dröja med innovationen.

Säkert. Men de kan inte vänta hur länge som helst om alla andra har det. Tänk på att många inte har systemkameror tidigare utan går från kompakter till systemare. Två vänner till mig har tagit steget och de valde.... Sony.

Varför? Bildstabilisering i huset.

Om man får dömma av Nikons och Canons rekation hitintills så verkar det väl som man istället förser fler gluggar med VR/IS. Det kan väl iof också vara ett sätta att möta konkurensen, iaf om man inte låter det gå ut över priset.

Visst borde det väl också vara möjligt att kombinera en stabilisering i huset med en i optiken¨men frågan är väl också vilken nytta man har av mer än 4-5 stegs förlängd slutartid annat än vid rena stileben.

papi skrev:
Visst borde det väl också vara möjligt att kombinera en stabilisering i huset med en i optiken¨men frågan är väl också vilken nytta man har av mer än 4-5 stegs förlängd slutartid annat än vid rena stileben.
Nån rim och reson måste man ju se när det gäller slutartiderna. Om man börjar komma upp i sekunder så är det inte längre bara skakningar som är problemet, utan att man rör hela kameran sakta i nån ledd, och det kan rimligen ingen antiskakfunktion rädda. Det som kan påverkas är de små hastiga rörelserna, men börjar man veva så funkar det förstås inte, och ännu mindre om det rör sig om riktigt långa tider.
Jag är skeptisk till att det skulle göra nån nytta med dubbla system av den anledningen.

Makten skrev:
Jag är skeptisk till att det skulle göra nån nytta med dubbla system av den anledningen.
Delar din skepsis. Kan dock finnas nytta för teleobjektiv. Säg 300mm kräver 1/500 eller kortare. Vad sägs om 5 steg längre slutartid (1/15)? Det är nog fortfarande små hastiga rörelser vid denna slutartid.

Dubbla oberoende antiskaksystem borde väl snarare resultera i en kancellering av båda systemen. Om antiskaksystemet i objektivet tar bort skakningen så återinför ju ett antiskaksystem i huset skakningen om den börjar flytta på sensorn...

Man kan väl tänka sig att de jobbar i sekvens. Allstå när den optiska inte räcker till och bliden rör sig så träder sensorstabiliseringen in och kompenserar återstående rörelser.

timofej skrev:
Delar din skepsis. Kan dock finnas nytta för teleobjektiv. Säg 300mm kräver 1/500 eller kortare. Vad sägs om 5 steg längre slutartid (1/15)? Det är nog fortfarande små hastiga rörelser vid denna slutartid.
Jo, det är sant förstås.

papi skrev:
Man kan väl tänka sig att de jobbar i sekvens. Allstå när den optiska inte räcker till och bliden rör sig så träder sensorstabiliseringen in och kompenserar återstående rörelser.
Och ett sådant system skulle nog kosta så sjukt mycket pengar att det inte skulle vara värt det ens för proffsen. Nog är de separata systemen på något vis gyromekaniska? I så fall blir det inte roligt att få sensorn att röra sig bara när bildstabiliseringen i optiken "slagit i botten" så att säga, och sen också få den att funka med ostabiliserade objektiv.

Edit: GÅR gör det säkert, men kameran får ju gärna kosta lite mindre än ett JAS-plan;-)

Från intervju med Jeremy Gilbert (Nikons marknadsansvarig UK):

"I think some of the claims that people are making about in-camera or digital stabilisation are a little bit spurious."

Mina misstankar bekräftas – ingen husstabilisering i siktet. :-(

I alla fall inget som han får berätta ;-)

Han säger ju likadant om fullformatare i intervjun. "Inget som är på gång ännu", men när pris/prestanda gör det intressant så är ingenting omöjligt...

Självklart tittar Nikon på fullformatkameror. Dom vore idioter annars med tanke på Canons framgångar med 5D.

Makten skrev:
Jo, det är sant förstås.
Edit: GÅR gör det säkert, men kameran får ju gärna kosta lite mindre än ett JAS-plan;-)
Njae, behöver inte nödvändigtvist kosta skjortan. Det sitter ju en CPU och lite mjukvara med algoritmer i objektivet också som tar hand om bildstabiliseringen. Och med bildstabilisering i kameran skulle nog den vanliga CPUn styra den sidan. Med lite innovativt tänkade borde det vara möjligt att lägga till det som en feature i mjukvaran att de interagerar till en viss del.

Många (mest Nikonanvändare) verkar se Nikon som en självklar tvåa efter Canon även framöver, jag är inte så säker på det...

Canon sitter nog ganska så säker på sin tron men marknadsandelar kan dom tappa, Nikon är inte lika starka & idag alltför beroende av Sonys sensorer.

Pentax har idag en mycket billig instegsmodell med stabilisering som enligt en annan tråd säljer oerhört bra just nu i Japan, vi får se hur det blir i Europa & Nordamerika. Den har "bara" 6MP men som tur är så tycker jag mig skönja en ngt mer avslappnad attityd till pixlarnas betydelse runt omkring mig & i forumen???

Sony siktar lite högre med sin instegsmodell & hakar på pixelkriget & om den fungerar bra så kan den, när priset på den pressats lite, bli en total killer mot Nikon & Canons modeller i samma segment. Vad gör det då att N & C kontrar med nya modeller då dom inte anammar det som lockar så många, bildstabilisering i huset.

Det ser ljust ut på kameramarknaden, ju fler spelare på planen desto bättre för oss alla. De två stora & allra mest Nikon ska dock inte vara allt för säkra om Pentax, Sony & Olympus hittar rätt, det är ju bara det som gäller, att hitta det rätta konceptet & locka framtidens kamerakonsumenter & i detta ligger bl.a. stabilisering i huset samt antidammfunktion!

//Larsa

Senast ändrad:
Makten skrev:

Och ett sådant system skulle nog kosta så sjukt mycket pengar att det inte skulle vara värt det ens för proffsen. Nog är de separata systemen på något vis gyromekaniska? I så fall blir det inte roligt att få sensorn att röra sig bara när bildstabiliseringen i optiken "slagit i botten" så att säga, och sen också få den att funka med ostabiliserade objektiv.

Jag kan inte se varför det skulle bli speciellt dyrt. Om huset har samma typ av rörelsegivare som objektivet så behöver husets processor bara veta vilken algoritm objektivet använder för att beräkna korrektionen. Sedan kan man lägga till en algoritm som förbättrar den korrektionen genom att flytta sensorn.

Alternativt, som någon var inne på, använder huset en optisk metod för att mäta bildens rörelser på sensorn.

Fast jag tror ändå att den troligaste vägen är att Nikon och Canon går över till att bygga in skakreducering i alla sina objektiv i stället för att ha den i huset. Då blir det lika standardiserat som att ha AF i objektivet. Sedan är det en fråga om marknadsföring ifall man lyckas övertyga kunderna om att det är bättre än att ha det i huset.

Johannes

Johannes-S skrev:
Jag kan inte se varför det skulle bli speciellt dyrt. Om huset har samma typ av rörelsegivare som objektivet så behöver husets processor bara veta vilken algoritm objektivet använder för att beräkna korrektionen. Sedan kan man lägga till en algoritm som förbättrar den korrektionen genom att flytta sensorn.
Det beror på hur tekniken för att flytta sensorn fungerar. Jag utgick från att det var en delvis tröghetsbaserad mekanism med viss elektronisk styrning, men så kanske inte är fallet. Alltså att själva trögheten rent mekaniskt får sensorn att flytta sig när man rör kameran. OM det är på det viset så borde det rimligtvis bli rätt knöligt att få sensorn att röra sig först när optikens stabilisering "slagit i botten".

Om sensorns förflyttning sker endast med servo eller liknande så förstår jag inte riktigt hur fan det går till. Det måste ju vara en enorm hastighet och precision i dessa saker om kameran ska hinna korrigera skakningar i realtid. Med tröghetsmekanik finns förstås inte dessa problem på samma sätt.

Nån som vet mer specifikt hur det funkar på mekanisk nivå?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar