Men det kräver ju:
1. Att det FINNS äldre alternativ kvar. Undrar t.ex om 70-300D kommer produceras länge till. Sist jag kollade var 300 f/2,8 VR billigare än den äldre nikon-gluggen utan VR!! 70-200 har ju AF-S också, något som 80-200 inte har. (fråga inte om det är värt 8-9tkr dock) Dessutom är jag övertygad om att prisskillnaderna på VR kontra icke-VR objektiv har väldigt lite med skillnader i produktion att göra. Det kan finnas utrymme för justeringar med andra ord.
VR-objektiven har ju dessutom fördelen att de ger VR på äldre, ej vr-utrustade kameror, ja tillochmed på en del analoga. Så jag tror inte att VR på ett ev nytt Nikon hus skulle betyda att VR-gluggarna blir osäljbara, inte över en natt hursomhelst. Däremot, om alla nya hus får VR kanske utvecklingen över tiden leder till att det inte utvecklas med VR-gluggar, eller, att de långa proffstelena får "tilläggsvr" som använder gyron i kameran för att styra någon form av hjälplins, eller tvärt om, det kanske sitter gyron i linsen som styr kamerans vr..
2. Att man vill köpa Sigma. Sigma är ju redan idag ett i många fall billigare alternativ, och om pengarna ALLTID styrde skulle man inte se många nikongluggar på kamerorna. De som medvetet väljer Nikon framför Sigma är förmodligen de som "vill betala för det lilla extra" som det brukar heta. Vad det lilla extra är kan nog vara olika saker. Det kan vara kvalitet (upplevd eller faktisk), estetik, den där lilla extra skärpan i kanterna, märkesfixering eller just att man får den där lilla prestandaskillnaden i VR, om den nu finns.
/E