Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering/Anti-skak anno 2006 - Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Perfekt! Då behåller jag mitt 80-200/2.8 och sparar in 19 000 spänn för ett 70-200/2,8 VR ;-)

man kan hitta mycket spännade i patentdatabaserna...

hittade ett Antiskak-patent från 1993 också...hoppas det funkar bättre den här gången..

Senast ändrad:
"PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a shake correcting imaging apparatus which holds an imaging element so as to accurately move with simple configuration.
SOLUTION: The shake correcting imaging apparatus 150 is equipped with a fixed part 160, a moving member 170 moving in a direction going along a first axis with respect to the fixed part 160 and having a moving guide 171c arranged at a position extended in a direction going along a second axis nearly orthogonal to the first axis, a plurality of moving member guide parts 172 connecting the fixed part 160 and the moving member 170 and supporting the moving member 170 movably in the direction going along the first axis with respect to the fixed part 160, and an imaging element part 180 supported by the moving guide 171c of the moving member 170 and moving in the direction going along the second axis with respect to the moving member 170."

Jag fick huvudvärk redan efter två meningar... ;-)

/Micha

ingenstans i dokumentet kunde jag hitta (Nikon)????
det står däremot Nippon som betyder Japan.
så hur vet man att det handlar om Nikon?
har jag fel?

"NIPPON KOGAKU KK" är Nikons officiella namn, eller var i alla fall, nu kanske det är något "dotterbolag" eller så.

/Micha

De har väl det i deras kompaktkameror? Så på systemsidan ska man kanske inte hoppas för mkt på.

Är det möjligt att få VR i huset att jobba tillsammans med VR i objektivet på något sätt och därmed nå extremt bra skakningsreduktion mån tro?

Att man patenterar något betyder inte att det blir en färdig produkt. Bara en bråkdel av alla patent blir någonsin kommersiella produkter.

jag är inte helt övertalad om att antiskak i kameran är en mirakellösning, det bidrar ju till att öka bruset genom att öka rf strålnings nivån samt ger mer elektriska störningar.

MattiasN skrev:
Är det möjligt att få VR i huset att jobba tillsammans med VR i objektivet på något sätt och därmed nå extremt bra skakningsreduktion mån tro?
Jag har svårt att tro att effekten skulle bli större. De två systemen måste ju samarbeta, annars bör de ta ut varandra så att säga. När objektivet korrigerar en skakning så kommer även huset att korrigera, vilket ger överkorrigering, och alltså oskärpa igen. Detta om huset inte vet att det sitter ett VR-objektiv på alltså.

MattiasN skrev:

Omöjligt är det knappast, bara fråga om mera avancerade regleralgoritmer och snabbare realtidssystem. Kan man få JAS att flyga stabilt så...

MattiasN skrev:
Jag tror det är därför det dröjer med VR i Nikons hus. Just för att de inte vill slänga sina dyra VR objektiv.

timofej skrev:
Jag tror det är därför det dröjer med VR i Nikons huset. Just för att de inte vill slänga sina dyra VR objektiv.

Mja, tror nog att det kommer och att VR i huset blir för amatörer/entusiaster och VR i linsen för proffsen. Gissar att D95 kommer ha VR i huset, medans D400 ligger i gråzonen. D4X och D4H kommer nog inte att ha det.

timofej skrev:
Jag tror det är därför det dröjer med VR i Nikons hus. Just för att de inte vill slänga sina dyra VR objektiv.

Men det går ju att stänga av VR på objektiven, och antagligen skulle det gå att avaktivera VR i ett kamnerahus också, så helt oanvändbara för brukarna eller osäljbara för Nikon skulle gluggarna inte bli. Särskillt i de fallen där det inte finns några icke-VR objektiv kvar på marknaden.
VR har ju nyligen diskuterats i någon annan tråd på denna forumsdel eller forumsdelen för nikonobjektiv, och om jag minns rätt var det någon som påstod att det optiskt var bättre med VR i objektivet..
Dessutom, som redan nämnts, finns det ju risk för att VR-maskineriet påverkar sensorn (på andra sätt än placering i Y och X-led då alltså).
Att kunna köra båda vr-systemen simultant kan nog vara svårt, jag menar, hur ska kamera-systemet veta om objektiv-systemet inte kompenserar tillräckligt? Jag misstänker att dagens objektiv inte har någon intelligens för att kommunicera om sådana saker med kameran, så jag misstänker att det är just kameran som får anpassa sig efter objektivet.
Kanske om man plockade data från en del av sensorn och körde i någon slags kontrastkoll (a'la autofokus på billigare kompakter) och istället för att koppla funktionen till en AF-motor så kopplar man det till husets VR, och när kontrasten anses vara som bäst tas den riktiga bilden.. Givetvis ska den del av sensorn som väljs för denna koll vara samma som valt AF-område.
Nä, nu måste jag tota ihop ett patent tror jag.. :D

Edit: givetvis skulle man ju kunna använda en separat AF/VR-ccd till detta, med en lösning liknande dagens systemkameror. Ett feltänk av mig att spegeln skulle behöva vara öppen och sensorn aktiv.. på så sätt kan ju hus-vr "lära sig" hur mkt den behöver plussa på på objektivets vr för att nå ända fram, under den tid man håller inne avtryckaren halvvägs, som vanligt..

/E

Senast ändrad:
Patentering av tekniker och metoder man inte kommer att använda är ett sätt att hindra konkurenter att nyttja idén de närmaste 17 åren.

ErikGustavsson skrev:
Men det går ju att stänga av VR på objektiven, och antagligen skulle det gå att avaktivera VR i ett kamnerahus också, så helt oanvändbara för brukarna eller osäljbara för Nikon skulle gluggarna inte bli.
Jag tror faktiskt att VR i huset skulle göra VR objektiv nästintill osäljbara. Vad det är än påstås om att VR i objektivet är bättre än i huset kommer väldigt få att vilja betala för det lilla extra.

Jämför bara priserna!

Nikon 70-200/2,8 VR 18000:-
Nikon 80-200/2,8 IF 10000:-
Sigma 70-200/2,8 HSM 8200:-

eller

Nikon 105/2,8 VR 8300:-
Sigma 105/2,8 3900:-

eller

Nikon 300/2,8 VR 40000:-
Sigma 300/2,8 20000:-

eller

Nikon DX 70-300/4,5-5,6 VR 5400:-
Nikon 70-300/4,0-5,6 3500:-
Sigma 70-300/4,0-5,6 2300:-

Jag tror att Nikon gluggarna skulle få en tuff match mot andrapartstillverkarna (och delvis egna objektiv) som helt plötsligt blir skakstabiliserade allihopa.

Själv drömmer jag om 17-50/2,8 VR och sneglar på Tamron med Nikon VR hus.:)

jkene skrev:
Mja, tror nog att det kommer och att VR i huset blir för amatörer/entusiaster och VR i linsen för proffsen. Gissar att D95 kommer ha VR i huset, medans D400 ligger i gråzonen. D4X och D4H kommer nog inte att ha det.
Håller med att det finns viss logik i det. Jag antar att folket som använder prohus är mindre priskänsliga. De förblir tvungna att använda Nikons dyra VR objektiv. De kommer inte att kunna byta till mindre system som har VR (AS) i huset för att systemen inte kan erbjuda dem allt de stora kan.

Glada amatörer däremot har inget behov av allt som Nikon/Canon system har. De har dessutom mindre antal prylar och därmed mindre märkestrogna. De måste få VR i huset för att stanna kvar hos Nikon.

Din prognos att nästa instegskamera från Nikon kommer att ha VR i huset verkar alltså vara mycket begrundad. Den enda orosmolnen är det nya 70-300 VR. Alltså fortsätter Nikon att satsa på VR i sina objektiv även för det lägsta marknadssegmentet. Innebär kanske att det inte finns VR i huset i siktet än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar