Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstøld av HM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är följande klar för tryck! Förhoppningsvis har varken modellen eller fotografen något att invända när tröjorna rullar ut med ett 30 x 35 cm tryck fram?
 

Bilagor

  • attachment2.jpg
    attachment2.jpg
    105.9 KB · Visningar: 202
Då är följande klar för tryck! Förhoppningsvis har varken modellen eller fotografen något att invända när tröjorna rullar ut med ett 30 x 35 cm tryck fram?

Där har du ett problem - fotografen har inte sagt OK ännu, men jag har inget att säga till om :)

Jag har dessutom inget emot tisdagar.
 
Då är följande klar för tryck! Förhoppningsvis har varken modellen eller fotografen något att invända när tröjorna rullar ut med ett 30 x 35 cm tryck fram?

Fotografen har bara gett mig tillstånd att publicera bilden, men du har inte rätt att göra det eller göra ändringar i den. Om du köper bilden från fotografens bildbyrå kan du göra vad du vill med den (inklusive tröjor).
 
Det är OK, pitcha HM och sälj hårt!

Ok... då är det ju så att Will har gett er tillstånd att göra nästan vad ni vill med den här bilden. Jag kan inte göra något åt det, då jag lät honom fotografera mig och jag har dessutom använt mig av bilden själv på min egen profilsida (tatueringssnubben beställde ju fotografering för det syftet).

Om ni skulle göra en tröja av den här bilden (vilket jag betvivlar) så kan jag inte säga ett dugg om saken (och jag har inte skrivit på några releaser).
 
God morgon.

Så det är OK att trycka en tröja, men det är inte OK att trycka samma foto på kartongen som tröjan ligger i (jämför yoghurt mannen) eller i en annons som skall sälja tröjorna. Jag förstår inte riktigt logiken i detta men ger mig. Detta är ju ändå OT eftersom tråden handlar om England och tydligen om förtal.
 
God morgon.

Så det är OK att trycka en tröja, men det är inte OK att trycka samma foto på kartongen som tröjan ligger i (jämför yoghurt mannen) eller i en annons som skall sälja tröjorna. Jag förstår inte riktigt logiken i detta men ger mig.

Tycker inte det behövs så mycket logik här. Bara ett svar på frågan om bilden används för marknadsföring eller inte, ja eller nej.
 
Tycker inte det behövs så mycket logik här. Bara ett svar på frågan om bilden används för marknadsföring eller inte, ja eller nej.

Min tanke är att om en bild är tryckt på en tröja, jacka eller fotboll så är bilden till för att öka försäljningen av den produkten och därmed marknadsföring vilket skulle kräva tillstånd.

AFE och Erland anser - om jag förstår rätt - att en bild tryckt på en tröja är likställd med om den var tryckt på papper och t ex inramad. Dvs det är bilden man köper för dess egen skull, inte tröjan därför att den marknadsförs med en bild och därmed behövs inget tillstånd.

Men som sagt, det är väl kanske en sidodiskussion eftersom det här fallet inte tycks handla om den saken.

Jag tycker i alla fall den distinktionen är intressant, när är en bild marknadsföring, när är den inte det.
 
Min tanke är att om en bild är tryckt på en tröja, jacka eller fotboll så är bilden till för att öka försäljningen av den produkten och därmed marknadsföring vilket skulle kräva tillstånd.


Min tanke är att om en bild är tryckt i en tidning eller bok så är bilden till för att öka försäljningen av den produkten.
 
Min tanke är att om en bild är tryckt i en tidning eller bok så är bilden till för att öka försäljningen av den produkten.

Läste du rättsfallet jag hänvisade till? Kan inte tro det, för där redogörs ganska ingående om varför t ex tidningar har en speciell ställning men likväl kan en bild publicerad i en tidning ändå omfattats av förbudet att använda en bild på person utan dennes medgivande.

Hur som helst, jag tror inte vi kommer så mycket längre och eftersom vår diskussion är på (eller kanske över) gränsen för opp topic så får detta bli mitt sista inlägg här.

Ha det gott!
 
Läste du rättsfallet jag hänvisade till? Kan inte tro det,


Om det är Robert Gustafsson du syftar på, så känner jag väl till fallet. Det handlade om en annons i en tidning.

Den här tråden handlar om en bild på en t-tröja. Till och med den avbildade själv inser ju att tröjan är laglig, även om han inte tycker om det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.