Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
jesperf skrev:
precis som du säger är det en ordentligt tryckt tidning, seriöst layoutad och allt som tillkommer med det

jag har nu skickat ett förklarande brev och en faktura, dom har ursäktat sig och sagt att de är villiga att betala, sen har jag inte hört något mer, vi får se vad som händer

Snyggt Jesper.
Hoppas att du tog skäligt betalt och att det löser sig till det bästa.

Dove skrev:

Jag har blivit bestulen på bilder flera gånger, t.o.m av en högskola som utbildar i medieteknik och internetpublikation. Skolan processar jag mot just nu.

Håller med dig till fullo !

Vad stal högskolan och vad användes den till?
Har det gått till rättslig prövning?

Kul med lite info om hur det går ... passar på att önska dig lycka till :)

/Johan

Aha, han såg dina "klädfattiga" bilder och nishade dig som en ful gubbe utan rättigheter antar jag ... bara att mosa dem!

/Johan

Dove skrev:
Haha... Jo jag anar det! :)

Jag tänkte göra mitt bästa. Säger till sen hur det går.

Ja, gör det. Ska bli kul ... :)

Hoppas att du sparat undan reklamen som var publicerad. Var det nätreklam eller tryckt sådan eller kanske både och?

/Johan

Först var prefekten trevlig mot mig, sedan när han såg de bilder jag tagit ändrade han sig på momangen och sa att han skulle rekommendera rektorn att totalt ignorera mina klagomål. Sedan dess har jag inte hört av skolan.
Låter ju otroligt seriöst av dom...

Hoppas du lyckas ge dom på tafsen, klart att folk kan göra misstag, men personer i den ställningen borde veta bättre, och att sen agera så är ju rent ut sagt idiotiskt. Och med tanke på bildtext och sånt borde väl det nästa kunna utgöra förtal eller nåt utöver bildstöld.

Som sagt, lycka till.

Dove skrev:
Det är just den attityden mot amatörfotografers bilder som måste bort!

Stöld är stöld oavsett om det är kalle 14 år som nyss lärt sig fotografera, kungen som blivit bestulen på sin nya Ferrari eller en uteliggare som blivit bestulen på sin jacka.

Jag har blivit bestulen på bilder flera gånger, t.o.m av en högskola som utbildar i medieteknik och internetpublikation. Skolan processar jag mot just nu.

För mig spelar det ingen roll, en stöld är en stöld, kan man inte förstå det så...

Visst och du laddar aldrig ner musik eller filmer, använder aldrig piratkopierade program eller spel, betalar tv-licensen, redovisar all extrainkomst, gör aldrig tvivelaktiga avdrag i deklarationen, har aldrig kopierat läromedel, inga piratkort i sat-dekodern...
Det är bra. Man ska leva som man lär.

Fråga till Knudsen

Vad var det för skola?

Har du tänk på att det inte bara gäller upphovsrätt, utan lagen om namn och bild i reklam också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar