ANNONS
Annons

bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
festfotografen skrev:
Tror att det enklaste faktiskt vore att sätta sig ner och ta ett samtal mellan dom inblandade för att hitta en sansad lösning.
Dels för att tidningen med största sannolikhet drivs ideellt och utan vinstsyfte och antagligen är personen som "stulit" bilden inte allt för gammal och kanske inte haft kännedom om bildrättigheter m.m .

Måste hålla med Örjan här..

Är alla pengakåta gamar? Det är ju nån stackars tonåring som hittat en bild på skunk ni pratar om.

Har de använt bilden så är det givetvis rimligt att de betalar för sig, men det borde samtidigt vara uppenbart att chefredaktören för tidningen i fråga inte riktigt har tillräckligt med kött på benen för sin post.

Vad har hänt med dialogen?

Mvh. Adrian

Två nyktra kommentarer, Adrian/Örjan. Det bästa är alltid att lyfta telefonluren och gör man det på ett trevligt sätt utan att göra ens medmänskor till fiender så brukar det bli ett trevligt telefonsamtal. Visst ska man säga att man ska fakturera, men handlar det om en bild vid ett enstaka tillfälle får man utgå från att den som gjort det helt enkelt är dåligt insatt i vad som gäller eller missat på något sätt. Om man gör så händer det mer än en gång att man istället för en dålig relation helt plötsligt har en ny kund som återkommer istället.

Även om jag skulle misstänka medveten bildstöld är det för mitt eget mentala och andliga välbefinnande faktiskt bäst att utgå från att det skett ett misstag.

bildstöld
hejsan!

Häromdagen fick jag syn på Ung vänsters interntidning för Stockholmsområdet....

....hittad på internet av Clara L som är redaktör för Huvudstadsbladet.

Hoppas att det är okej ändå.

--------------------------------------------------------------------------------

Interntidning, njaa jag vet inte riktigt, det är ungefär som om jag skulle imitera nån känd person på toaletten framför spelgeln, för att sen komma på att personen i fråga har monterat en övervakningskamera där - och sen bli stämd för det.

Det verkar som om det handlar om en kontorskopierad o häftad folder som under inga som helst omständigheter säljes någonstans, utan bara delas ut till medlemmarna. Jag kan ju inte ta betalt av er för att ni tittar på mina album här på FS.

Eller är det tidningen du pratar om?

Pablo och Adrian,

Varför nedvärderar ni bildstölden.
Jag vet inte vad ni har för erfarenhet av s k interntidningar..Men min definition av en interntidning är en tryckt blaska som vilken annan tidning som helst.

De flesta etablerade politiska partierna har medlemstidningar (interntidningar) som är allt annat än taffligt kopierade och häftade.

Men men..

pablito skrev:
...Jag kan ju inte ta betalt av er för att ni tittar på mina album här på FS.

Men du avgör själv om du vill visa bilderna för oss.

Här handlar det om att någon annan har använt sig av en bild. Det är naturligtvis fel.

jag har kopierat bilder från böcker för att ha på väggen hemma. typ. det är bildstöld, visst. Men borde inte man överväga att skicka saftiga fakturor till okunniga redaktörer (?) när man har 5 - 10 gigabyte film och musik som man sannolikt har mångfaldigat genom att låta andra ha tillgång till dem, eller bränt blandband och spelat på firmafesten?

7-8000 var det nån som sa. Glöm det. Är man inte "pro" ska man nog köra "pro bono" i mer än 90 procent av sina uppdrag.

pengarna kommer sen. lita på mig.

Mipert:

"Men du avgör själv om du vill visa bilderna för oss.

Här handlar det om att någon annan har använt sig av en bild. Det är naturligtvis fel."

Du har väl praktiserat nån gång antar jag, i din ruta står det om NY och assistent och en massa. Du har ju kommit nånstans med dina drömmar.

Men kan du inte komma på ett antal fall då du kännt dig bestulen av någon annan. Typ att du gjort kopiorna mycket bättre än vad fotografens ursprungliga orginal varit, eller velat vara.

Jag menar, man kan inte gå runt och be tiotusentals kronor i betalt då man arbetat med något och blivit ofrivilligt "överkörd". liksom.

Om ung vänster hade väntat för att få rätt att publicera bilden, hade inte Jesper gett dem det dådå? JO, självklart hade han det, de hade svarat typ: Ja vi kan ju tyvärr inte be... men, du kan få ditten datten praktisera på Röd press... osv.

han hade skapat en kontakt, och sen antagligen fått fotografera en hel massa, Och fått betalt.

bara vad jag tror.

Seriösa tidningar ger betalt trots att man inte tror att man ska få betalt, tex när man lämnar in bilder till tidningar där man själv vill att reportage ska med. Dom vet vad dom måste göra för att inte få skit och för att betraktas som seriösa.

Misstag kan alla göra, men många "misstag" är faktiskt ren stöld.

Jag skulle känna mig för och beroende på vad dom säger så skulle jag ta vad många tidningar ger för att använda bilder eller straffa om dom är var mer "Du ska vara glad för att vi...."

Jovisst ger jag bort bilder, men inte om någon frågar efter att dom användts, eller tar för givet. Det gillas inte.

Sedan kan man ju undra vad ansvarig utgivare har för moral och/eller kunskap. Kunskap om användandet av bilder bör alla ansvariga utgivare ha.

hehe

detta e skratt retande.

1 ni som inte tycker att man skall betala för bilden. läs detta..

Jag går ned i din källare vart du förvarar alla dina kamera prylar. (hypotes nu)

jag tar dina kamera prylar. vad gör du?

ni kan ju inte polisanmäla det eftersom ni mer än gärna delar med er av det.
och fast att ni vet vem som tagit det så klappar du den personen på axeln.och säger: det var bra gjort.
dumt av mig att lägga ned det i källaren.

Källaren kan linknas vid internet. inte speciellt svårt att få tillgång till, ej heller svårt att ta
innehåll därifrån.

.

då skulle alla som får proköra en ny bil hos bilförsäljaren ta bilen, med sig hem utan att betala,,,,,,, med arugemtet

han gav mig ju bilnycklarna.

då kanske ni tycker snatteri är okej oxå.
varorna ligger framme , bara att ta för sig o gå hem.

skärp er lite

pablito skrev:
Jag menar, man kan inte gå runt och be tiotusentals kronor i betalt då man arbetat med något och blivit ofrivilligt "överkörd". liksom.

Är det inte hela syftet med att ha bildbanksbilder..att plåta uppsättningar med bilder på olika motiv och genrer för att senare kanske kunna sälja dessa..

Förresten, varför tycker du inte att Jesper ska ta betalt för sin bild och kräva ersättning enligt branschpraxis?

Undrar förresten lite retoriskt och ganska provokativt om det hade varit annat ljud i skällan vad gäller falangen som anser att Jesper inte ska ta betalt om det hade rört MUF:s interntidning..

;)

Bildstöld är bildstöld oavsett om det är ett politiskt parti eller ett företag med massor av pengar. Jag tycker att det är upprörande! Jag blir arg. Hoppas att det ordnar sig.

Jag läser flera gånger att det bara är en ungdom/yngre/oerfaren person som sitter som ansvarigutgivare, vad har det med bildstöld att göra?

Ska du som snart fyller arton köra bil och sen krocka med ngn, och säga hoppsan det blev fel men jag är ju inte så gammal så det gör väl inte så mycket?

Jag får den uppfatningen att om man sitter på en post/utför ngn sorts viktigt uppdrag att man måste veta vilka regler som gäller.

Kanske en lite långsökt liknelse men men..

klart at man ska ha ersättning för bilden. Men som många andra brott som utförs i samhället idag så är det ju mest synd om brottslingen och inte offret.

Jörgen

Johan Okker skrev:

De flesta etablerade politiska partierna har medlemstidningar (interntidningar) som är allt annat än taffligt kopierade och häftade.

precis som du säger är det en ordentligt tryckt tidning, seriöst layoutad och allt som tillkommer med det

jag har nu skickat ett förklarande brev och en faktura, dom har ursäktat sig och sagt att de är villiga att betala, sen har jag inte hört något mer, vi får se vad som händer

pablito skrev:
...Men kan du inte komma på ett antal fall då du kännt dig bestulen av någon annan. Typ att du gjort kopiorna mycket bättre än vad fotografens ursprungliga orginal varit, eller velat vara...

Jag kan faktiskt inte förstå detta riktigt, ser fram emot ett förtydligande.

pablito skrev:
jag har kopierat bilder från böcker för att ha på väggen hemma. typ. det är bildstöld, visst.

Tejpa bilder på väggen hemma klassas inte som bildstöld.

pablito skrev:
Men borde inte man överväga att skicka saftiga fakturor till okunniga redaktörer (?) när man har 5 - 10 gigabyte film och musik som man sannolikt har mångfaldigat genom att låta andra ha tillgång till dem, eller bränt blandband och spelat på firmafesten?

Redaktör är ett yrke. Okunniga var det du som sa. Anvarig utgivare är precis vad det låter som. Man ansvarar för att allt, som har med utgivningen att göra. Även ekonomiskt.

Vad det nu har för samband med övriga olagliga verksamheter med film och musik får du kanske förklara lite bättre?

pablito skrev:
7-8000 var det nån som sa. Glöm det. Är man inte "pro" ska man nog köra "pro bono" i mer än 90 procent av sina uppdrag
pengarna kommer sen. lita på mig.

Vem har sagt att bara professionella får sälja bilder? Var och en kan sälja bilder hur mycket de vill, till vilka belopp de vill.
Visserligen tillkommer skatter och moms efter en viss intjänad summa, men du behöver inte leva av fotografering vilket är lika med proffs.

jesperf skrev:
precis som du säger är det en ordentligt tryckt tidning, seriöst layoutad och allt som tillkommer med det

jag har nu skickat ett förklarande brev och en faktura, dom har ursäktat sig och sagt att de är villiga att betala, sen har jag inte hört något mer, vi får se vad som händer

Bra jobbat! Hoppas det löser sig. Jag tror inte de försöker igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar