Annons

Bildspel Till Tv

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
Hur gör man ett bra bildspel till TV för en privatkund?

Vilket program använder jag och räker dem med 800x1024 px, 72 dpi?

Ciao ciao
Cornelia

Man kan väl använda Microsoft Movie Maker (följer med WinXP) till att göra bildspel för TV... har inte testat det själv men har för mig jag sett ett (bildspel) gjort i det.

För Tv räcker det med 576*720 pixlar om jag inte minns helt fel. En vanlig tv visar inte mer en enligt PAL standarden vi använder i europa.

Sen är det ju frågan om hur det ska spelas upp på Tv´n, har man en dator kan ju t.ex. Microsoft Powerpoint vara ett alternativ

Annars Har ju Adobe Elements funktioner både för slide shows från dator och för att göra video cd slideshows för uppspelning på DVD.

Hej Cornelia.
Jag såg frågan i andra tråden först i natt när jag var för trött (hade raderat bevakning.)

Om du råkar ha programmet iView Media Pro kan du fixa ett bildspel som movfil på ett knapptryck (dock tror jag inte det funkar med musik.)
iView finns som tryout 21 dagar om du inte har det och går att ladda ner på: http://www.iview-multimedia.com/downloads/index.php?p=a

Om du använder mac går det även att göra det i iPhoto där även musik kan läggas till jättelätt.

Sen handlar det om att bränna ner movfilen på rätt sätt så den funkar i DVD. Kör du PC är inte jag rätt att hjälpa dig där, men kör du Mac och Toast kan jag vara till hjälp.

Som föregende skrev räcker 576x720px till visning på TV.

Skulle du vilja lägga ner massor med tid på att designa bildspelet helt själv rekommenderar jag Macromedia Flash som också finns som trial, men jag gissar att det inte är vad du vill?

Lycka till!

Senast ändrad:
TACK TACK

Hej alla,

tack så jättemycket....ska försöka nu att göra det...spännande med nya saker att lära sig. Vissa kunder ställer det till att man få en motivering att lära sig något nytt.

Ciao ciao
Cornelia

FUNKAR

Hej Lotta,

det funkar suveränt med detta program. Jag ska testa hemma på min DVD nu, får vi se vad händer.
I alla fall tack för tippsen.

Ciao
Cornelia

FUNKAR INTE MED DVD

Jo, tyvärr så funkar inte bildspelet som jag har sparat med programmet Iview media pro inte på min DVD, hur kan jag lösa problemet, så att kunden har ett bildspel på tv'n? Någon som har tips?

Tack på förhand.

Ciao
Cornelia

Videoredigeringsprogram

Hej
på följande länk finns ett bröllopsbildspel med tonade övergångar, in-, utzoomningar, musik osv.

http://www.bildtorget.se/foto_brollop.htm

Själv använder jag Pinnacle Studio 9 eller 10 där alla dessa möjligheter finns. För att bildspelet skall kunna spelas upp av TVn's DVD-spelare måste alla filer vara organiserade på ett bestämt sätt i ett underbiliotek som heter VIDEO_TS och beskrivs mer på följande länk.

http://www.videohelp.com/dvd#struct

Men allt sådant sköter programmet om.

MVH
Rikard

Hej Lotta!
Kan du förklara lite närmare hur du med ett knapptryck gör om ett bildspel till movfil
så man kan spela upp den i en dvd spelare.
vilken sorts skiva använder man?och går det å bränna ut skivan i nero!

Hej Daniel!
Finns det olika versioner av nero eller hur funkar det? har nero men hittar inte
Skapa Bildspel (DVD)

Jag gör bildspelet i något av de program jag nämnde ovan. Alla de kan generera filmfiler, .mov.
Testa att ladda ner iView Media Pro som tryout. Där hittar du bildspel i menyn under "make" och så väljer du bara vilken mapp du vill göra bildspelet av så packar det ihop en .mov-fil direkt.
Sedan gäller det att bränna rätt, men Nero är jag inte kunnig i eftersom jag inte jobbar på PC.

Har du ett färdigt bildspel du vill konvertera så du kan se på dvd? I så fall finns program för det med beroende på vilket format bildspelet är från början.

Hej Lotta
Har kommit så långt att bildspelet ska brännas ut på skiva,har slängt ut en fråga ang nero.
Tack så mycke för hjälpen
Mvh/Roos

Frågor är bra för att få veta och klokt att ställa.
Svaret är: "Save slideshow as movie"

Fast din fråga blev rätt kul på ett annat sätt eftersom jag läste alla dina ord med svenskt uttal (även make.) Tänk om jag hade svarat på det i stället;)

Senast ändrad:
ANNONS