Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel med bilder och filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Giba

Medlem
Har lyckats göra fina bildspel i Photo Story 3 som visas i bra kvalitet på min LCD-tv. Nu vill jag dock också infoga, bland mina bilder, små videosnuttar och kan då inte använda detta program utan har provat Movie Maker. Bilderna blir bra men filmerna blir grymt pixliga. Konverterade filmsnuttarna från min Lumix TZ7 till WMV för att få in dem i programmet. Var är felet? Fel konverterade? Fel sparade? Fel program?
Hjälp, någon!
 
Jag misstänker att filmsnuttarna du tar med din Lumix är av betydligt lägre upplösning än dina stillbilder. Men det kan om du har tur bara vara en inställningsfråga. Det vill säga kolla vilken upplösning filmningen är inställd på, kanske går den att öka?
 
Hej!

Tack för att du tog dig tid att svara! Jag filmar i AVCHD Lite och med högsta inspelningskvalitet. Så jag tror inte det är där felet ligger. Tror att det antingen har med konverteringen att göra eller att programmet Movie Maker inte fixar hög upplösning. Jag hämtar in filmerna i datorn med hjälp av Panasonics program PHOTOfunSTUDIO HD Edition. Någonstans blir det fel, men var?!
 
Movie Maker har inga problem med hög upplösning. Bara för att gardera mig mot alltför säkra och felaktiga påståenden så testade jag nyss med min videokamera utan problem.
Ja, du säger att du spelar in i högsta inspelningskvalitet. Men är den kvaliteten tillräckligt hög?
Men när du funderar över konverteringen så kanske du är inne på rätt spår. Trots allt spelar du ju in digitalt, och den kodningen måste ju förstås stämma med den kodning som Movie Maker (och andra redigeringsprogram) har.
 
Här är specifikationen, räcker upplösningen?

Motion Picture Recording [4:3] VGA: 640 x 480 pixels, 30fps (Motion JPEG) QVGA: 320 x 240 pixels, 30 fps (Motion JPEG) / [16:9] WVGA: 848 x 480 pixels, 30 fps (Motion JPEG) / [HD Movie] 1280x720, NTSC Mode: NTSC model: 60p(CCD output is 30p) / PAL model: 50p(CCD output is 25p) (AVCHD Lite, SH: 17Mbps / H:13Mbps / L:9Mbps ) / 30fps (Motion JPEG)

Om det nu är tillräckligt och problemet beror på konverteringen, har du då något tips om hur jag ska göra?
 
Jaha, joho.. när jag väl lyckades tyda specifikationen så verkar det som att upplösningen dels är hög och dels borde fungera.
Men jag noterar också att många av inspelningsformaten går i 30 bildrutor per sekund, fps. Är inte säker, men jag tror att Movie Maker och andra enklare redigeringsprogram bara jobbar med 25 fps.
Så orsaken till de gryniga bilderna kan vara att MM inte orkar rendera om allt, alternativt inte hinner hantera bildflödet.
 
Skit också! :)
Har du något tips på vilket program jag kan använda i stället? Helst ett där man göra bildspel med en kombination av bilder och filmer. Gärna gratis eller billigt också... Förresten, kan Elements 7.0 klara det?
 
Elements 7 har jag begränsad erfarenhet av, jobbar istället med Premiere Elements. Men det kan vara värt att prova. Vet i alla fall så pass mycket att man kan behandla och ordna bilderna i E7 innan man jobbar vidare med bildspelet i Premiere Elements.
 
Jag får helt enkelt prova mig fram. Ett stort tack för all hjälp!
Ha en skön foto-vår! /Gisela
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.