ANNONS
Annons

Bildskillnad mellan eos 350d och eos 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej

Min fråga är väldigt enkel...

Hur stor kvalitets skillnad blir det på bilder tagna med en Canon 350d jämförvis med en Canon 30d ?

Om de använder samma kit objektiv 18-55 mm ?

Är det värt pengarna ?

// Micke

Mitt svar är lika enkelt: Nej

Däremot finns det andra saker som mer motiverar prisskillnaden.

Hej på er.

Så om jag inte missförstår er helt, så är inte bild kvaliteten någon skillnad, men t.ex snabbknappar, antal bilder i en serie etc.

Men bilderna ser lika bra ut.

Men hur är det med ljuskänsligheten ?

Ljuskänsligheten?

Om det är vad jag tror du menar, så sitter det i objektivet, inte i kamerahuset.

Hej

Det jag menar med "ljuskänsligheten" är hur mycket ljus kameran kan taupp.

Vet om att det huvudsakligen är objektivet som avgör detta. Men har läst att censron i eos 350d ska vara "ljuskänslig", kanske att den klarar av att skapa skarpa bilder vid ett högt iso tal.

Jaja.. får tacka för era svar.

Då lugnar jag mig lite med att köpa en 30d.

30D kan köra ISO3200, medans 350D bara kommer upp i 1600. 30D kan ha något bättre brusegenskaper än 350D när man kör på samma ISO, men inte är det mycket i så fall.

Oki

Då kanske det kan vara värt pengarna, men lägger nog dessa på lite kringutrustning till ming 350d innan jag lägger 5000 kr på ett nytt hus.

mickearvid skrev:
Oki

Då kanske det kan vara värt pengarna, men lägger nog dessa på lite kringutrustning till ming 350d innan jag lägger 5000 kr på ett nytt hus.
30D har ett mycket bättre grepp och ergonomi i övrigt också. Stor och högupplöst display på 2,5 tum. Sen undrar jag en annan sak också, som nästan aldrig diskuterats trots flera liknande trådar som denna. Förr hade kameror i D200 och 30D segmentet oftast en betydligt starkare uppbyggnad av slutaren. Den skulle vara anpassad efter ett visst antal exponeringar. Kameror i motsvarande 350D segmentet hade alltid sämre slutarmekanik och tillverkaren gick aldrig ut med några högre garanterade antal exponeringar för de modellerna. Jag undrar om inte 30D:s slutare kan vara bättre än 350D, kanske någon som vet för bara en sån egenskap motiverar den största delen av prisskillnaden i mitt tycke.

Hej

Jag tvivlar inte på att jag får en bättre kamera om jag köper 30d, det jag undrade över var hur stor bildskillnaden var.

Idag har jag inte riktigt råd att lägga ut ca 11000-12000 kr på en 30d, men nytt objektiv för 4500 kr , nytt filter etc, det kan jag nog spara ihop.

Men när tiden kommer så är det nog en 30d som kommer in handlas.. då kommer jag dyka tillbaka till denna tråd.

Tacka för snabba svar här på Fotosidan, sånt är roligt när man är en "lycklig amatör".

// Micke

Om du är ute efter bildkvalitet så ska du välja 350D med ett bättre objektiv än 30D med ett sämre.

Det finns flera bra objektiv, dock inte så många från Canon. Sigma och Tamron har objektiv med ljusstyrka 2,8.

Då kan du använda lägre iso på kameran och få bättre bildkvalitet i en del lägen. Skillnaden i 50mm-läget mellan 18-55:an och Sigma 18-50/2,8 och Tamron 17-50/2,8 är 2 bländarsteg (2,8 mot 5,6). Det är lika stor skillnad som mellan iso 400 och 1600.

Många väljer Canon 17-40/4L som är ett proffsobjektiv som även fungerar på kameror med större sensor.

Så: Lägg pengarna på optik om du är ute efter bildkvalitet.

Hej igen

Jag funderar skarpt på att köpa ett Tamron 17-50/2,8 men vet inte riktigt när jag kommer ha råd =).

Skulle villja ha det innan jag åker till Kroatsien, får se hur man löser det =)

// Micke

Det för mig mest relevanta måttet på bildkvalitet är att bilderna håller hög estetisk och teknisk kvalitet. För mig gör den överlägsna snabbheten och ergonomin och ö.h.t. känslan i 30D att jag känner att JAG tar bättre bilder med 30D än jag skulle göra med en 350D. Det beror dock nästan enbart på att redskapet är trevligare att använda och att det blir lättare att pricka in rätt ögonblick. Som andra har skrivit är det dock förmodligen ytterst svårt att se skillnaden på identiska bilder. Men frågan är alltså om man får identiska bilder...
MVH
/JK

Ar det nan som vet om det kommer ut en ny 350D snart? Jag laste nagonstans att det borde komma en nu i augusti men har inte kunnat hitta nagon saker information.

/christina

Skillnader i bildprocessande

Är det någon skillnad på hur man måste efterbehandla filerna från dessa två modeller.
uppskärpning och färg och kontrast?
Ska man t. ex. bara skriva ut jpeg i 10x15cm så får man rätt bra resultat med standardinställningen i 350D. ( Kanske man får med många digitalkameror med så små utskrifter)
Frågan är väl :Är det mer jobb med 30D?

Hmmm...
Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok! Jag har plötsligt fått "över" en hel del pengar och har fått svår beslutsångest. Jag har idag en 350D och första tanken var att den skulle kompletteras med Sigmas Af 18-50/2,5, blixt 430EX och batterigrepp. Summan blir då ca: 8500 spänn. För de pengarna kan jag istället sälja min 350D och skaffa en ny 30D.
Så, i morgon åker jag och "klämmer" på 30D för att känna skillnaden men jag har några frågor som jag vill ha svar på också.

Att det skiljer i ergonomi vet jag redan men hur är det med resten?
Som jag har förstått så har 30D större display, spotmätning, snabbare seriebildstagning och högre ISO. Hur är det med sökaren? Är den lika liten som 350D?
Finns det några andra saker som talar för 30D eller är det bara de fyra saker som jag räknade upp ovan?
Om det inte är något mer så måste det vara en avsevärd skillnad i ergonomi för att motivera ett byte för mig.

Poteta skrev:
Hmmm...
Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok! Jag har plötsligt fått "över" en hel del pengar och har fått svår beslutsångest. Jag har idag en 350D och första tanken var att den skulle kompletteras med Sigmas Af 18-50/2,5, blixt 430EX och batterigrepp. Summan blir då ca: 8500 spänn. För de pengarna kan jag istället sälja min 350D och skaffa en ny 30D.
Så, i morgon åker jag och "klämmer" på 30D för att känna skillnaden men jag har några frågor som jag vill ha svar på också.

Att det skiljer i ergonomi vet jag redan men hur är det med resten?
Som jag har förstått så har 30D större display, spotmätning, snabbare seriebildstagning och högre ISO. Hur är det med sökaren? Är den lika liten som 350D?
Finns det några andra saker som talar för 30D eller är det bara de fyra saker som jag räknade upp ovan?
Om det inte är något mer så måste det vara en avsevärd skillnad i ergonomi för att motivera ett byte för mig.
Sökaren är större och ergonomin är avsevärt bättre. bildkvalitetsmässigt är de nog lika men känslan i 30D, tycker jag skiljer sig markant från 350D. Oavsett så tycker jag att du skall vänta in Photokinamässan innan några drastiska beslut tas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar