Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskillnad mellan eos 350d och eos 30d

Produkter
(logga in för att koppla)
Poteta skrev:
Nu blev jag nyfiken, när och var är photokinamässan?
Jag är tyvärr dåligt uppdaterad. Men den är snart och är en av världens största fotomässor. Som du då förstår så hålls den utomlands. Jag tror att Canon kommer presentera en eller flera nya kameramodeller. Framför allt så tror jag att en uppföljare till just 350D kommer realeasas. Säkert vet någon annan på forumet exakt datum för mässan.

Microsaftcom skrev:
De använder samma sensor så de har identiska bilder.

Ska man vara absolut korrekt så skiljer det lite. Sensorn i 30D är aningen större och ger 8,2 MP. 350D-sensorn aningen mindre i storlek och har 8,0 MP.

Varför vet jag inte. En tänkbar förklaring är att man kan få ut någon sensor mer av kakan (wafer) och därmed spara en liten slant. Det kan också finnas tekniska skäl.

froderberg skrev:
Ska man vara absolut korrekt så skiljer det lite. Sensorn i 30D är aningen större och ger 8,2 MP. 350D-sensorn aningen mindre i storlek och har 8,0 MP.

Varför vet jag inte. En tänkbar förklaring är att man kan få ut någon sensor mer av kakan (wafer) och därmed spara en liten slant. Det kan också finnas tekniska skäl.

Det är Exakt samma sensor. De har deaktiverat några rader av marknadsföringsskäl så att 20D ska ha lite mer att ge. Fotositerna är precis lika stora.

När det handlar om att göra chip så handlar det om att tillverka i enorma volymer.

Det är bara Dumt att gå och designa en ny sensor som är lite sämre än den 20D redan hade och skapa ett nytt tillverkningsband för denna sensor. Det är logiskt att de har samma sensor.

(D70, D50, Pentax första, KM 7D och KM 5D delar också samma 6 Mpix sensor.)

/F

tina i london skrev:
Ar det nan som vet om det kommer ut en ny 350D snart? Jag laste nagonstans att det borde komma en nu i augusti men har inte kunnat hitta nagon saker information.

/christina

Talade med en försäljare i en fotobutik som sa typ att det ska komma efterträdare nu i höst förhoppningsvis, det var väl inte direkt någon fakta iofs. Kanske en 400D? :D

Microsaftcom skrev:
Det är Exakt samma sensor. De har deaktiverat några rader av marknadsföringsskäl så att 20D ska ha lite mer att ge. Fotositerna är precis lika stora.

Det vi säger är samma sak. Det är samma sensor i grunden men med olika mängd pixlar som används.

Enligt de officiella siffrorna är det inte samma storlek. 22.5 x 15.0 mm resp 22.2 x 14.8 mm.

Du kanske har rätt i att sesnorerna egentligen är lika stora men den aktiva ytan mindre. Men någon bekräftad förklaring har jag i alla fall inte hört.

5D och 1D mark II N delar också sensor. Men där handlar det om rejäla storleksskillnader.

Microsaftcom skrev:

När det handlar om att göra chip så handlar det om att tillverka i enorma volymer.

Det är bara Dumt att gå och designa en ny sensor som är lite sämre än den 20D redan hade och skapa ett nytt tillverkningsband för denna sensor. Det är logiskt att de har samma sensor.

(D70, D50, Pentax första, KM 7D och KM 5D delar också samma 6 Mpix sensor.)

/F

Är det bara en kvalificerad gissning, eller har du någon källa på det?

Vet du om D200-sensorn är samma som den i Sonys nya och Pentax?

D200 har precis samma som Sonys alpha.

Det gör Sonyn intressant... Nikons sensor, KM Anti Shake, Sonys support och Minoltas objektiv. Inte en dum kombo.

/F

Microsaftcom skrev:
D200 har precis samma som Sonys alpha.

Det gör Sonyn intressant... Nikons sensor, KM Anti Shake, Sonys support och Minoltas objektiv. Inte en dum kombo.

/F
Glömde du inte det viktigaste av allt? Zeiss objektiv.Den nya 135 1,8 gör mig nästan tokig av avund. Hur sjutton kan en sån glugg vara tillägnad endast en aktör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar