Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Med risk för att det är en dum fråga, men angående NEC 23" LCD EA231WMi-BK, nåstår BK för black va??

Tycker ni rent bildbehandlingsmässigt att det är skillnad i känslan vid att sitta vid en vit respektive svart skärm?

Lånar denna tråden lite..

Jag planerar att snart köpa ny dator och känner att skärmen borde vara en av de viktigare komponenterna men kan absolut NOLL om hårdvara så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.

Har fått 3st förslag av 2 kompisar

BenQ 24" TFT G2420HDBL - 1749 kr
http://www.webhallen.com/hardvara/106615-benq_24_tft_g2420hdbl_led

BenQ 24" LED V2420H - 1.990:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=588873

BenQ 24" LED VW2420H - 2.390:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608864

Gissar på att BenQ är helt okej med tanke på att ja inte fick andra förslag...?
Skillnad i kvalitet på LED och TFT när de gäller bildbehandling?
Första och andra har 2ms i responstid och sista har 6ms... betydelse för bildbehandling?

Bildkontrastförhållande... 20000000:1 / 10000000:1 / 5000000 :1 ....?

Skulle någon av dessa duga eller har ni nåt bättre förslag till mig?
Budget: gärna under 3000kr
Tack på förhand!

Dom skärmarna är säkert kanon om man spelar spel, till bildbearbetning så är dom inte optimala.

För att klara din budget måste du gå ner en tum till 23.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s66279383

IPS-skärmarna är betydligt bättre på att visa rätt färger än vad TN-panelerna är.

/Karl

På "komplett.se" så finns skärmen NEC 23" LCD EA231WMi-BK.
På Dustin så finns det en skärm som heter NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK.

Den övre slutar på "BK", som jag trodde stod för black. Men det kanske står för någonting annat eller? När jag jämför specifikationerna på skärmarna så har dom olika ljusstyrkor.

Är detta olika skärmar??

Dom skärmarna är säkert kanon om man spelar spel, till bildbearbetning så är dom inte optimala.

För att klara din budget måste du gå ner en tum till 23.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s66279383

IPS-skärmarna är betydligt bättre på att visa rätt färger än vad TN-panelerna är.

/Karl

Okej, tack för snabbt svar!
Har funderat lite och jag klarar mig nog på en 22" t.o.m. så det är inga problem.

Ytterligare då, IPS är bättre MEN... hur stor skillnad kommer jag att märka av själv?
Fotar och redigerar ganska mycket men endast på hobbynivå, inget som jag livnär mig på eller nåt alls i den stilen utan det är bara en väldigt stark hobby. Och jag gissar att man helst ska gå upp lite mer än min budget för att få en BRA IPS-skärm?

Så vad är bäst och mest värt, en dyrare TN-skärm eller en billigare IPS-skärm?

Okej, tack för snabbt svar!
Har funderat lite och jag klarar mig nog på en 22" t.o.m. så det är inga problem.

Ytterligare då, IPS är bättre MEN... hur stor skillnad kommer jag att märka av själv?
Fotar och redigerar ganska mycket men endast på hobbynivå, inget som jag livnär mig på eller nåt alls i den stilen utan det är bara en väldigt stark hobby. Och jag gissar att man helst ska gå upp lite mer än min budget för att få en BRA IPS-skärm?

Så vad är bäst och mest värt, en dyrare TN-skärm eller en billigare IPS-skärm?

Jag är övertygad om att en billigare IPS-skärm är bättre än en dyrare TN-skärm. Problemet med en TN-skärm är att dom visar bara rätt färg från exakt en vinkel. Ta upp något med lite färger på en vanlig TN-skärm och flytta sedan runt huvudet så mycket du kan. Du kommer då se hur färgerna ändras, så om far din inte är yrkesbefäl och har sett till att du aldrig sjunker ihop till en potatissäck kommer färgerna ändras allt eftersom din hållning försämmras. Problemet är olika stort på olika skärmar och oftast störst i höjdled. En IPS-skärm har inte detta problemet och IPS-skärmarna brukar nästan alltid ha större färgomfång än vad TN-skärmarna har.

Det är inte så att det inte kommer att gå att redigera bilder på en TN-skärm, men en IPS-skärm kommer göra livet lättare. IPS-skärmarna har senaste året också blivit så billiga att det enligt mig inte är något att fundera på.

/Karl

På "komplett.se" så finns skärmen NEC 23" LCD EA231WMi-BK.
På Dustin så finns det en skärm som heter NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK.

Den övre slutar på "BK", som jag trodde stod för black. Men det kanske står för någonting annat eller? När jag jämför specifikationerna på skärmarna så har dom olika ljusstyrkor.

Är detta olika skärmar??

Måste vara samma skärm. Jag föredrar personligen svart skärm.
PS. Underligt med två diskussioner parallellt i samma tråd;-)
Anders W

Jag är övertygad om att en billigare IPS-skärm är bättre än en dyrare TN-skärm. Problemet med en TN-skärm är att dom visar bara rätt färg från exakt en vinkel. Ta upp något med lite färger på en vanlig TN-skärm och flytta sedan runt huvudet så mycket du kan. Du kommer då se hur färgerna ändras, så om far din inte är yrkesbefäl och har sett till att du aldrig sjunker ihop till en potatissäck kommer färgerna ändras allt eftersom din hållning försämmras. Problemet är olika stort på olika skärmar och oftast störst i höjdled. En IPS-skärm har inte detta problemet och IPS-skärmarna brukar nästan alltid ha större färgomfång än vad TN-skärmarna har.

Det är inte så att det inte kommer att gå att redigera bilder på en TN-skärm, men en IPS-skärm kommer göra livet lättare. IPS-skärmarna har senaste året också blivit så billiga att det enligt mig inte är något att fundera på.

/Karl

Okej, då tackar jag så mycket för detta!
Blir att leta fram en IPS-skärm då, du råkar inte ha konkreta tips på nån i min budgetklass? upp till ~3000

Okej, då tackar jag så mycket för detta!
Blir att leta fram en IPS-skärm då, du råkar inte ha konkreta tips på nån i min budgetklass? upp till ~3000

Kika på den här du också. Den är faktiskt riktigt bra och dessutom riktigt billig för att vara en IPS-skärm.

NEC MULTISYNC EA231WMI

Anders W

IPS vs PVA

Vad säger Falumas'en (och andra) om PVA-paneler då? Om man enbart accepterar IPS av olika slag så faller ju alla Eizo i konsumentprisklass bort. Jag har försökt söka och läsa om skillnaderna men inte blivit klok.

Jag är inne på en Eizo 2243 med hårdvarukalibrering, men det är ju stor skillnad i pris mot de NEC och HP -skärmar som föreslagits här.

QUOTE=lusidor;1638285]Vad säger Falumas'en (och andra) om PVA-paneler då? Om man enbart accepterar IPS av olika slag så faller ju alla Eizo i konsumentprisklass bort. Jag har försökt söka och läsa om skillnaderna men inte blivit klok.

Jag är inne på en Eizo 2243 med hårdvarukalibrering, men det är ju stor skillnad i pris mot de NEC och HP -skärmar som föreslagits här.[/QUOTE]

Så länge det inte är en TN är det ingen katastrof. Eizos skärmar behöver man inte skämmas över, har den dessutom hårdvarukalibrering och ett bra pris är det väl bara att slå till.

/Karl

Så länge det inte är en TN är det ingen katastrof. Eizos skärmar behöver man inte skämmas över, har den dessutom hårdvarukalibrering och ett bra pris är det väl bara att slå till.

/Karl

Då är vi nog överens Karl!

Det är ju ett bök när man är inne å tjafsar i flera trådar samtidigt.... ;o) Jag hittade svaret på min egen fråga ovan och skrev lite om det här.

Hälsa "näcken" och rapportera vad du tycker när du fått igång den.
/Anders W

Nu har jag testat näcken (Nec Multisync EA231WMi) och än så länge är jag jättenöjd med den!
Otrolig svärta, kontrast och naturtrogna färger. Även testat lite videos och det är inga eftersläpningar.

Dock upplever jag bilden som lite mörk. Vet inte om det beror på att jag är van vid en skärm som lyser väldigt starkt. Har ställt in den på sRGB.

Anders W som har en sådan här skärm: Har du ändrat ljusstyrkan något?

Nu har jag testat näcken (Nec Multisync EA231WMi) och än så länge är jag jättenöjd med den!
Otrolig svärta, kontrast och naturtrogna färger. Även testat lite videos och det är inga eftersläpningar.

Dock upplever jag bilden som lite mörk. Vet inte om det beror på att jag är van vid en skärm som lyser väldigt starkt. Har ställt in den på sRGB.

Anders W som har en sådan här skärm: Har du ändrat ljusstyrkan något?

Grattis till nya skärmen!

Hur man skall ställa in ljusstyrkan är inte så svart på vitt som en del vill få det till. 120 är oftast aldeles för mörkt vid normal belysning, får man dessutom in dagsljus vid skärmen så är det definitivt för mörkt mitt på dagen.

/Karl

Riktigt intressant läsning måste säga .. Själv är jag ute efter en Bildskärm, men rekommenderar att köpa i farten? Jag har innan de agerar på www.proshop.se, men i om de har dessa typer. Eller kan du rekommendera andra webbutiker?

Riktigt intressant läsning måste säga .. Själv är jag ute efter en Bildskärm, men rekommenderar att köpa i farten? Jag har innan de agerar på www.proshop.se, men i om de har dessa typer. Eller kan du rekommendera andra webbutiker?

Undvik Proshop.se. Du kommer få en klart skadad skärm därifrån då de använder inte paket eller annan emballage. Många som köpt varor från dem har fått sina varor defekta/skadade vid leverans, även jag är drabbad och går aldrig till dem igen även om jag fick betalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar