Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att Foris skärmen bara har s-RGB. En lite färgrymd. Inte i närheten av Adobe RGB. En bra skärm skall ligga runt 95% av A RGB. Foris skärmen lämpar sig inte för seriös bildbehandling.

Oj... det har jag inte alls tänkt på! Och jag som i princip hade bestämt mig :S
Det verkade ju bra att den klarade av t.ex. spel och video också...

Finns någon annan skärm i Foris-prisklassen som klarar av spel/video hyfsat?

Tänk på att Foris skärmen bara har s-RGB. En lite färgrymd. Inte i närheten av Adobe RGB. En bra skärm skall ligga runt 95% av A RGB. Foris skärmen lämpar sig inte för seriös bildbehandling.
Om det vore sant skulle de flesta av oss inte kunnat arbeta med bildbehandling överhuvudtaget fram tills för ett par år sedan när wide-gamut skärmar blev rimligt prissatta.

Klart man kan bildbehandla med en sRGB-skärm. Talar vi om skärmar för 3-4 tusen kronor handlar det naturligtvis om kompromisser och Foris skärmen är en kompromiss av flera olika användningsområden.

Jag vidhåller vad jag sa tidigare, det viktiga är att välja en skärm som går att kalibrera och profilera problemfritt om man vill kunna använda den till bildbehandling.

Om det vore sant skulle de flesta av oss inte kunnat arbeta med bildbehandling överhuvudtaget fram tills för ett par år sedan när wide-gamut skärmar blev rimligt prissatta.

Klart man kan bildbehandla med en sRGB-skärm. Talar vi om skärmar för 3-4 tusen kronor handlar det naturligtvis om kompromisser och Foris skärmen är en kompromiss av flera olika användningsområden.

Jag vidhåller vad jag sa tidigare, det viktiga är att välja en skärm som går att kalibrera och profilera problemfritt om man vill kunna använda den till bildbehandling.

Klart du kan bildbehandla med sRGB. MEN, kalibrerar/profilerar du en sådan skärm är risken stor att du har ännu mindre färger kvar. Foris skärmen är primärt en skärm för spel och film. Är det det viktigaste, så är den bra. Är bildbehandlingen viktigast, så är t.ex FlexScan S2243 ett bättre val. Den kostar 4.995. Vilkte är prisvärt anser jag. Då får man en 22" med 1920x1200 och 95% av Adobe RGB. Köper man dessutom till EasyPix 2 så kan du hårdvarukalibrera den.

mvh
cf

Ja precis, och lägger du på ett par tusen till kan du gå upp till 24-tum också, men var det den prisklassen hon frågade efter?

Jag har ingen erfarenhet alls av den och kan inte uttala mig. Däremot har jag dålig erfarenhet av alla kalibreringslösningar där man måste starta något litet inläsningsprogram för att läsa in skärmprofilen till grafikkortets LUT, jämfört med att kunna hårdvarukalibrera skärmen. Det är just hårdvarukalibreringen jag försöker argumentera för här, inte någon speciell skärm.

Klart du kan bildbehandla med sRGB. MEN, kalibrerar/profilerar du en sådan skärm är risken stor att du har ännu mindre färger kvar. Foris skärmen är primärt en skärm för spel och film. Är det det viktigaste, så är den bra. Är bildbehandlingen viktigast, så är t.ex FlexScan S2243 ett bättre val. Den kostar 4.995. Vilkte är prisvärt anser jag. Då får man en 22" med 1920x1200 och 95% av Adobe RGB. Köper man dessutom till EasyPix 2 så kan du hårdvarukalibrera den.

mvh
cf

Nej, spel är inte det viktigaste. MEN, jag kommer bli tokig på en skärm som inte klarar av t.ex. videoklipp utan massa eftersläpningar. Fick tips om FlexScan S2243 hos en fotoaffär och den verkar ju bra. Dock kanske lite i minsta laget.
Sedan har den ju VA-panel, och många här tycker att jag bör satsta på IPS-panel..? :S
Men det kanske inte spelar någon roll om man kan kalibrera dem?
Svårt att veta vart man bör lägga ribban så här på "hobbyfotograf-nivå".

Men är det stor skillnad mellan Adobe RGB och sRGB?

Därför är det bra att man med EasyPix 2 från Eizo kan hårdvarukalibrera ALLA deras skärmar. Men en sRGB-skärm förblir en sRGB oavsett vilken typ av kalibrering du använder.

mvh
cf

Nej, spel är inte det viktigaste. MEN, jag kommer bli tokig på en skärm som inte klarar av t.ex. videoklipp utan massa eftersläpningar. Fick tips om FlexScan S2243 hos en fotoaffär och den verkar ju bra. Dock kanske lite i minsta laget.
Sedan har den ju VA-panel, och många här tycker att jag bör satsta på IPS-panel..? :S
Men det kanske inte spelar någon roll om man kan kalibrera dem?
Svårt att veta vart man bör lägga ribban så här på "hobbyfotograf-nivå".

Men är det stor skillnad mellan Adobe RGB och sRGB?

Ja det är stor skillnad mellan dessa färgrymder. SRGB är anpassat för webben. Är ca 72% av Adobe RGB.

VA panel duger gott för de allra flesta. IPS-paneler finns i dom "finare" skärmarna. Men även i en del billigare. Men det räcker inte med att det är IPS-panel. Elektroniken bakom har stor betydelse också.

mvh
cf

Jag har precis beställt en sådan hit till jobbet för att testa den. Tyvärr verkar det vara en månads leveranstid på den, men jag får återkomma med åsikt om den då.

Har också beställt den! Vet du om den är en nyhet eller om den funnits ett tag och bara är helt slutsåld? På dustins hemsida kan få uppfattningen att den är en ny modell.

Har också beställt den! Vet du om den är en nyhet eller om den funnits ett tag och bara är helt slutsåld? På dustins hemsida kan få uppfattningen att den är en ny modell.
Jag vet faktiskt inte, men jag drog slutsatsen att det var en ny modell som inte skeppas förräns då. Jag kollade med våra andra två leverantörer också, och dom hade liknande leveransdatum. (Men sämre pris)

I senaste numret av "Digitalfoto för alla" så testar dom flera av skärmarna som har tagits upp här på forumet. HP ZR24w fick bäst totalt sett. Tyvärr vågar jag nog inte köpa HP pga riktigt dålig erfarenhet av dem när en produkt "havererar".

Sedan kom NEC Multisync EA231WMi som fick väldigt bra kritik.

Var inne och tittade på Dustins sida, och där finns två NEC 23"-skärmar. Den ena heter NEC MULTISYNC EA232WMI 23" och den andra NEC MULTISYNC EA231WMI 23".
Vad är skillnaden på dessa? Varför är den med LED billigare??

Var inne och tittade på Dustins sida, och där finns två NEC 23"-skärmar. Den ena heter NEC MULTISYNC EA232WMI 23" och den andra NEC MULTISYNC EA231WMI 23".
Vad är skillnaden på dessa? Varför är den med LED billigare??

EA232 är en uppföljare på EA231. (LED-belysning i stället för lysrör). Men den verkar inte vara bättre, men drar lite mindre ström. Här kan du läsa mer:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1295618278

Fortfarande beslutsångest? (Vet hur det är!) Köp skärmen! Jag är jättenöjd.

Hål ut!
Anders W

Lånar denna tråden lite..

Jag planerar att snart köpa ny dator och känner att skärmen borde vara en av de viktigare komponenterna men kan absolut NOLL om hårdvara så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.

Har fått 3st förslag av 2 kompisar

BenQ 24" TFT G2420HDBL - 1749 kr
http://www.webhallen.com/hardvara/106615-benq_24_tft_g2420hdbl_led

BenQ 24" LED V2420H - 1.990:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=588873

BenQ 24" LED VW2420H - 2.390:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608864

Gissar på att BenQ är helt okej med tanke på att ja inte fick andra förslag...?
Skillnad i kvalitet på LED och TFT när de gäller bildbehandling?
Första och andra har 2ms i responstid och sista har 6ms... betydelse för bildbehandling?

Bildkontrastförhållande... 20000000:1 / 10000000:1 / 5000000 :1 ....?

Skulle någon av dessa duga eller har ni nåt bättre förslag till mig?
Budget: gärna under 3000kr
Tack på förhand!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto