Annons

Bildskärm, - vad ska jag köpa, - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är dessa skärmar från Eizo ni snackar om kompatibla med 1080p full HD om man skulle vilja köpa en blue-ray spelare till datorn och kolla på film?

/Magnus

PS. Har en Eizo L768 som jag är grymt nöjd med, köper gärna en till lika dan om nån ska "slänga ut den"?
 
Magnuz skrev:
Är dessa skärmar från Eizo ni snackar om kompatibla med 1080p full HD om man skulle vilja köpa en blue-ray spelare till datorn och kolla på film?/Magnus

Ja, 2431W stödjer HDCP och kan därför kopplas till en BD-spelare med en HDMI -> DVI-adapter, men ljudet får du såklart plocka ut separat.
 
Jag ringde Eiso när jag såg prissänkningen på 2431 eftersom jag dagen innan beställt 2231.
Fick svaret att till bildredigering var 2231 bättre på grund av den större skärmen och att 2431 vaqr mer kontorsskärm. Scandinavien photo tar för S2231 WSE 4.795 kr.
Hälsningar Lasse
 
Jaha, är ni nöjda med era 2231 och 2431?

Intressant inlägg där om att 2231 skulle vara bättre för bildredigering...
Ingen av de här verkar vara dåliga köp för de priserna. Nån av dem borde kunna passa mig :) Vore kul att höra några intryck.
 
....sen också:
2231 återger ett större färgspektrum och man nämner 92% av Adobe RGB.
Nu undrar jag om det är avgörande vid bildvisning/redigering när jag enbart använder sRGB - är färgrymden fortfarande större hos 2231?

Annars lutar det nog åt den större 2431...
 
Roq skrev:
Jaha, är ni nöjda med era 2231 och 2431?

Jag är bara en glad amatör när det gäller både foto och skärmar men jag är nöjd med min 2431 som jag har haft i någon vecka. Har inte testat att kalibrera den så när det gäller det så kan jag inte uttala mig.

Viktigaste skillnaden jämfört med min gamla skärm tycker jag är jämnheten av ljusstyrkan/färgerna oavsett vilken vinkel man tittar från.

Roq skrev:
....sen också:
2231 återger ett större färgspektrum och man nämner 92% av Adobe RGB.
Nu undrar jag om det är avgörande vid bildvisning/redigering när jag enbart använder sRGB - är färgrymden fortfarande större hos 2231?

2431 ska också klara 92% så i det asvseendet så kvittar det vilken av dem du tar.
 
OK, det blir nog en 2413.
Min enda fundering är nu:

Jag har nu DVI-D anslutning till min syncmaster 930 BF.
Kommer det att funka med Eizons DVI-I-anslutning?
 
Roq skrev:
Hmm, hur många har erfarenhet av skärmar som går att svänga 90 grader, d.v.s till "porträttläge"?
Är det användbart? Jag tar huvuddelen av mina bilder i stående format (porträtt)

Den här Eizon som diskuteras här verkar inte ha den funktionen?
Jag testade nyligen det med min nya 24" skärm. Personligen ser jag ingen större mening med det då skärmen blev fruktansvärt hög. Med den höga upplösning som 24" skärmar erbjuder behöver man ju inte vrida skärmen för att läsa textdokument vilket annars kunde vara smidigt.
 
Det som kan ställa till problem (vilket det gjorde för mig) är om ditt grafikkort inte klarar att ge 1920x1200 på Single Link DVI, eftersom Eizon inte stöder Dual Link. Men det borde inte vara något problem om du inte har ett allt för gammalt grafikkort.
 
Jag passade också på ang.eizoskärmen. Tack för tipset. Har bara använt den några timmar men gud vilken skillnad mot min förra....Men jag har ett litet problem nu. Hade en 17tummare tidigare med lite lägre upplösning givetvis. Nu upplever jag förhandsvisningsbilderna i acr som väldigt oskarpa. Jag har en rullista ute till höger med små miniatyrer som representerar mina råfiler. Klickar jag på en av dessa så får jag upp en större bild i mitten på skärmen. Denna bild känns väldigt oskarp jämfört med tidigare. Lägger jag zoomögat på kan jag se att skärpan finns där men den återges inte så bra utan zoomen sas. Har en misstanke om att det kan ha med minityrernas kvalitet/storlek att göra. Men var ändrar jag isåfall detta? Någon som ens förstår mitt problem? :|
 
...och jag har också slagit till på en 2431. Ska bli kul att testa den. Mycket snabb leverans från Eizo!

Fick hem den i förrgår men har inte hunnit packa upp än då jag jobbat natt.

Jerry: Nja, jag vet inte vad problemet är men det låter som nåt problem med skalningen. Alltså som i Photoshop om man tittar på bilden i nån annan förstoring än 12,5, 25, 50 eller 100% så kan det ju se rätt dåligt ut.
 
Hej en fråga ang Eizo 2231, går foten att placera s att skärmen kommer nära väggen och samtidigt lågt? På bilden ser det ut som om skärmen "viks in i rummet" då den sänks?

Har ni tips på skärm för max 4000 kr där skärmen går att sänka och samtidigt kommer nära väggen?
 
För den som är intresserad av 2431 så kan jag rapportera att i alla fall jag är nöjd.

Mycket bra färger och en tydlig förbättring jämfört min "gamla" Samsung Tn-panel är att Eizon ändrar mycket mycket mindre i bildens ljushet beroende på hur högt man har huvudet.
 
Eizo S2231W i jämförelse med CG222W

Tidigare har CG222W nämnts som har ca dubbla priset mot 2231,
men jag har svårt att släppa tankarna på den.

Skillnande mellan de båda skärmarna är vad jag förstår:
- Jämnare ljusstyrka över skärmytan (genom en kalibreringstabell)
- Bättre precision i mörkare partier, och därmed bättre "verklig
dynamisk omfång" (genom 16-bitars bräkningar istället för 10-bitars)
- Fabrikskalibrering, kanske mest viktig för proffs.

Hur viktiga är de två första punkterna?
Ser man det här med blotta ögat?
Eller är det viktigare att se över omgivningsljus i rummet man sitter?

En indikation på att de här båda första punkterna är viktiga är att Eizo har entusiast version av 2431 som kallas 2461 som har just elektroniken för att klara dessa båda punkter (men ej den sista fabrikskalibrering).

En bra test sida är http://www.prad.de/.
Där finns också en mycket positiv bedömning av 2231 översatt till engelska, annars är det mesta här på tyska.

Jan Peter
 
Tja, nu var det ett tag sedan jag startade denna tråd. Det blev lite oförutsägbara utgifter på huset, som tyvärr fick gå före ett skärmköp. Men jag hoppas att jag snart kan göra mitt köp, ÄNTLIGEN.

Men vad har hänt sedan dess? Finns de diskuterade modellerna kvar, har det tillkommit bättre/billigare?
 
Bildskärmsmarknaden rör sig inte riktigt lika snabbt som datormarknaden men jag skulle tro att det är till att börja om efterforskningen från början som gäller för din del.
Har ingen aning vad som är bra idag men har för mig att Jesper Ekvall här på FS rekommenderade Benq 24 tum som ett bra köp i 4000kr klassen. Vet inte hur det passar din budget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.