Annons

Bildskärm, - vad ska jag köpa, - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har använt hela dagen till att läsa recensioner om Samsung 245T, Dell 2408WFP, etc. men det verkar som om Eizo S2431W är `bättre´.

Just beställt en :)

Har bara HDMI på datorn så jag måste skaffa en adapter.

Vad jag förstår har skärmen bara en DVI-ingång och det är väl lite smådåligt.
 
Funderar på att uppgradera mig från en Eizo L768 men kan inte bestämma mig.
Är verkligen S2231 så bra som många säger?
Kan det vara vårt att klättra upp till CG222?
Vill ha en skärm som man vet "håller" några år.

/Choke
 
Bling skrev:
Eizo S2231W verkar ligga på ca.5000;- Såg ett test där priset var drygt 8000. Har den varit dyrare? Är det en utgående modell?

Det är S2431W som har kostat 8000:- och nu kostar 5600:-. Det är 24"-varianten av S2231W. Det är den jag pratar om ovan.
 
Choke skrev:
Funderar på att uppgradera mig från en Eizo L768 men kan inte bestämma mig.
Är verkligen S2231 så bra som många säger?
Kan det vara vårt att klättra upp till CG222?
Vill ha en skärm som man vet "håller" några år.

/Choke
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, när det gäller S2231 (22-tums varianten), eftersom jag har en själv.
Tycker den är kanon för sitt pris.
Sedan så märkte jag ju tydligt vilken skillnad det är, till det bättre, mot mina tidigare skärmar.
När det även gäller färgomfång.
Efter att ha kalibrerat och profilerat med hjälp av min i1 Disply, så får jag en "graf" på färgomfånget.

Tror du får svårt att hitta något, som sett till helheten, är lika bra för det priset.

/Daniel.
 
Tidy skrev:
Det är S2431W som har kostat 8000:- och nu kostar 5600:-. Det är 24"-varianten av S2231W. Det är den jag pratar om ovan.

Skilnaden mellen S2431W och S2231W, förutom storleken, verkar vata att S2231W har ett större färgomfång, citat från Eizos broshyr: "The S2231W has a wide color gamut that reproduces 92% vs. the NTSC standard, which allows it to display a wider range or colors than conventional monitors and cover most of the CMYK spaces used in printing." Samma beskrivning finns inte för S2431W.

Så frågan är vilken skärm ska man välja, vad som väger tyngst storleken eller färgomfånget, prisskillnaden är ju bara ca 800:-.
 
dag skrev:
Skilnaden mellen S2431W och S2231W, förutom storleken, verkar vata att S2231W har ett större färgomfång, citat från Eizos broshyr: "The S2231W has a wide color gamut that reproduces 92% vs. the NTSC standard, which allows it to display a wider range or colors than conventional monitors and cover most of the CMYK spaces used in printing." Samma beskrivning finns inte för S2431W.

Så frågan är vilken skärm ska man välja, vad som väger tyngst storleken eller färgomfånget, prisskillnaden är ju bara ca 800:-.
Jag gjorde misstaget att tro att 2431 & 2231 har samma färgåtergivning.
Har just kollat upp saken, och det skiljer sig en del.

Personligen valde jag min 2231 pga just färgåtergivningen för några månader sedan.
(Det var då den enda med vettig kombination av färgåtergivning och prislapp).

Orsaken är att jag frilansar lite granna vid sidan av ordinarie arbete, och därför anser färgåtergivningen viktigare än storleken på skärmen (22 tum räcker för övrigt utmärkt för mig).
För den som inte ska arbeta med bilder som ska tryckas. Så kan nog 2431 vara ett bra alternativ.

/D.
 
Det är lätt att höja sina val till högre höjder än de verkliga.

Sanningen är att dessa monitorer är konsumentskärmar i ett mellanprisläge och därmed utrustade med VA-paneler.

Det finns nog ingen som på yrkesmässiga grunder skulle hävda att en skärm med VA-panel skulle vara lämplig som underlag för tryckta bilder och allra minst Eizo själva.

Den nya 24"-skärmen 2408 WFP från Dell har `extra wide colour garmut = 102%.

Dock fixar den inte sRGB och anses inte lämplig för fotografiskt arbete. Priset är strax under 8.000:-

Nu har posten min 2431W för avhämtning och jag kommer nog efter att kollat in några IPS-skärmar ha en något återhållsam hållning till denna konsumentskärm ;-)
 
Sabud skrev:
Det är lätt att höja sina val till högre höjder än de verkliga.

Sanningen är att dessa monitorer är konsumentskärmar i ett mellanprisläge och därmed utrustade med VA-paneler.


Ja, är det någon som har påstått något annat?
 
Får be om ursäkt för att jag av misstag blandade ihop begreppen något.

För att förtydliga mig något:

1. Jag valde skärm med begränsad budget, men samtidigt så ville jag ha bästa möjliga färgåtergivning utifrån budgeten.
Min S2231W klarar trots allt 92% av AdobeRGB, bättre än det mesta i klassen.

2. För att vara lite "petig" så har både 2231 & 2431 s-PVA paneler.
(Det finns flera olika typer av VA-paneler, med olika för och nackdelar).
De är helt klart inga rena proffsgrejer, skulle personligen helst kalla det för "semiproffs"/"prosumer"-utrustning.
Efter att ha letat en hel del så verkar det också som att 2231 & 2431 båda klarar 92% av AdobeRGB.

För den seriöse fotografen, med begränsad budget så är nog båda två ett bra val.
För heltidsproffsen så är det en annan femma (och S-IPS paneler som gäller).

/D.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Får be om ursäkt för att jag av misstag blandade ihop begreppen något.


/D.


Du har inget att be om ursäkt för!

Har själv precis som du ingen lust att betala tre gånger mer för en referensskärm.

Däremot är jag lite orolig för att skärmen skall avvika alltför mycket från sitt optimum.

Verkar mer regel än undantag att skärmar i denna prisklass är dåligt kalibrerade när man läser de lite mer avancerade recensionerna.
 
Hmm, hur många har erfarenhet av skärmar som går att svänga 90 grader, d.v.s till "porträttläge"?
Är det användbart? Jag tar huvuddelen av mina bilder i stående format (porträtt)

Den här Eizon som diskuteras här verkar inte ha den funktionen?
 
Roq skrev:
Hmm, hur många har erfarenhet av skärmar som går att svänga 90 grader, d.v.s till "porträttläge"?
Är det användbart? Jag tar huvuddelen av mina bilder i stående format (porträtt)

Den här Eizon som diskuteras här verkar inte ha den funktionen?
2231:an går att vrida som du vill, antar att detsamma gäller 2431:an.

/D.
 
danielsfrilansfoto skrev:
2231:an går att vrida som du vill, antar att detsamma gäller 2431:an.

/D.

Var inne nu och kollade på Eizos sida. 2231 och 2431 verkar inte ha samma specar. 2231 ljussvagare men bättre kontrast.
Har Pivot.
2431 har inte Pivot. Är det "pivot" som är funktionen jag efterfrågar?
 
Lutar mer och mer åt 2231'an. Ni som har den.. var köpte ni och till vilket pris?

Man får vara realistisk. Tror att man kan köpa "för bra" utrustning också. Man blir lite småtokig och vill ha alla funktioner, när man faktiskt inte riktigt har de behoven.

Jag sitter idag mest med min bärbara, och antar att det mesta skulle vara en klar förbättring.

Förresten... hur länge har 2231 funnits på marknaden? Dumt att köpa om en uppdatering är på gång.
 
Roq skrev:
Var inne nu och kollade på Eizos sida. 2231 och 2431 verkar inte ha samma specar. 2231 ljussvagare men bättre kontrast.
Har Pivot.
2431 har inte Pivot. Är det "pivot" som är funktionen jag efterfrågar?

2431 har pivot, alltså att den går att vrida 90 grader.
 
Sabud skrev:
Nu har posten min 2431W för avhämtning och jag kommer nog efter att kollat in några IPS-skärmar ha en något återhållsam hållning till denna konsumentskärm ;-)
Sabud skrev:
Däremot är jag lite orolig för att skärmen skall avvika alltför mycket från sitt optimum.

Verkar mer regel än undantag att skärmar i denna prisklass är dåligt kalibrerade när man läser de lite mer avancerade recensionerna.
Nå vad tycker du? Lever ditt exemplar av 2431W upp till förväntningarna?

Någon annan som har 2431W som kan dela med sig av sina erfarenheter...
 
Dag:
jag vet inte än då jag väntar på min nya dator. Vi får se om ett par dagar. (tänker inte koppla upp den till den gamla ;-)

Berit:
Skärmar tenderar att bli större. Skulle tro att du minst av allt ångrar ett val av 2431 om något år.

Själv har jag tänkt arbeta lite mer seriöst med fotoböcker och då kommer 24" väl till pass.
 
Har en tid tittat på EIZO:s S2431W som i och med specialpriset på deras hemsida blivit än mer intressant...

Fick sedan syn på LG W2600HP. Kostar visserligen några hundralappar mer än Eizo:n men har s-ips-panel och 26".

Hur skulle ni valt?

Är ips-panel så mycket bättre än s-pva? Eller ska man istället välja Eizo som enligt många här på fotosidan har bättre elektronik och är mer justerbar?

/Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.