Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Sony o mac

I bruksanvisningen står det en lten notis om att det kan behövas en adapter til Macar oc att man i så fall ska ansluta adaptern i datorn innan man ansluter den till skärmen... Låter kompatibelt....
 
Jag har en riktigt gammal Power Mac. Den behöver en adapter till bildskärmen. Har man en Mac G3 eller nyare tror jag man inte behöver oroa sig då man bytte till den vanliga kontakten.
 
Jag har nu varit i kontakt med Komplett angående min skärm från Sony och de färgvariationer som jag tycker mig se. (Se inlägget och bifogat bildexempel ovan.)

Vid kontakt med Komplett hänvisade de mig vidare till InfoCare Workshop AB som tydligen hanterar deras retur ärenden av bl.a. Sonys produkter. Enligt deras hemsida har jag tre års garanti och DOA i 14 dagar, vilket ger mig rätt att få min skärm utbytt mot en helt ny. Om det därmot skulle visa sig att det inte är något fel på skärmen så får jag stå för samtliga omkostnader (vilket jag förstår är ca. 500-1000kr). För säkerhets skull mailade jag därför till företaget för att få ett första utlåtande (bifogade bildexemplet ovan fast i en betydligt större upplösning). Till svar fick jag att:

"Tre tekniker har nu kollat på bilderna. Det är jättesvårt att avgöra detta. Man ser en liten skiftning, men som vi ser det är det inte mer än vad det får vara."

Kort sagt kommer jag nog inte att gå vidare med ärendet utan acceptera färgskiftningarna. Tycker inte det är värt att lägga de där exta pengarna som ett byta kanske skulle innebära.

Enligt de vänner och bekanta som varit hemma och sett skärmen "in action" så håller vissa med mig i mitt påstående medans andra inte alls kan se någon skillnad (vissa har till och med tyckt att fel sida varit varmare/mörkare). Med andra ord kan man fråga sig om jag egentligen hade upptäckt "felet" om jag inte blivit tipsad via forumet?

För övrigt är skärmen hur bra som helst, och när jag nu är medveten om fenomenet så kan jag ju också hantera det på ett annat sätt.

Hälsningar,
Andreas
 
Andy-Pandy skrev:
Jag har nu varit i kontakt med Komplett angående min skärm från Sony och de färgvariationer som jag tycker mig se. (Se inlägget och bifogat bildexempel ovan.)

Vid kontakt med Komplett hänvisade de mig vidare till InfoCare Workshop AB som tydligen hanterar deras retur ärenden av bl.a. Sonys produkter. Enligt deras hemsida har jag tre års garanti och DOA i 14 dagar, vilket ger mig rätt att få min skärm utbytt mot en helt ny. Om det därmot skulle visa sig att det inte är något fel på skärmen så får jag stå för samtliga omkostnader (vilket jag förstår är ca. 500-1000kr). För säkerhets skull mailade jag därför till företaget för att få ett första utlåtande (bifogade bildexemplet ovan fast i en betydligt större upplösning). Till svar fick jag att:

"Tre tekniker har nu kollat på bilderna. Det är jättesvårt att avgöra detta. Man ser en liten skiftning, men som vi ser det är det inte mer än vad det får vara."

Kort sagt kommer jag nog inte att gå vidare med ärendet utan acceptera färgskiftningarna. Tycker inte det är värt att lägga de där exta pengarna som ett byta kanske skulle innebära.

Enligt de vänner och bekanta som varit hemma och sett skärmen "in action" så håller vissa med mig i mitt påstående medans andra inte alls kan se någon skillnad (vissa har till och med tyckt att fel sida varit varmare/mörkare). Med andra ord kan man fråga sig om jag egentligen hade upptäckt "felet" om jag inte blivit tipsad via forumet?

För övrigt är skärmen hur bra som helst, och när jag nu är medveten om fenomenet så kan jag ju också hantera det på ett annat sätt.

Hälsningar,
Andreas

Tänk på problemet med DOA i och med att skärmen (liksom alla Sony-skärmar) har utgått. Det blir ju då Komplett som måste skicka ut en ny, annars vete skröen vad du får för skärm om det inte blir en "refurbished"?
 
Senast ändrad:
Karlsson skrev:
Tänk på problemet med DOA i och med att skärmen har utgått. Det blir ju då Komplett som måste skicka ut en ny, annars vete skröen vad du får för skärm om det inte blir en "refurbished".

DOA ger mig rätt att få en likadan eller bättre produkt (en fabriksny i vilket fall som helst), så om skärmen utgått är inte det mitt problem som kund utan försäljaren som i så fall får hosta upp med en bättre/nya modell. Så sa i alla fall villkoren i avtalet.

Börjar bli mer och mer sugen på att reklamera skärmen... Kom att tänka på det här att färgvariationen kanske anses ligga inom acceptansnivån. Jag har över huvud taget inte blivit upplyst om att viss färgskillnad i nyanserna kan förekomma, vilket väl är ett krav enligt konsumentlagen om de skall kunna påstå något sådant?
 
Fenomenet "Input lag" har väl rätt liten betydelse i dessa sammanhang, vi pratar väl trots allt om "Bildskärm för bildbehandling". Flera skärmar som anses utmärkta för bildbehandling är nödvändigtvis de snabbaste och särskilt lämpliga för tex spel. Någon undantag finns säkert.
 
mr_rockster skrev:
JAg tycker denna skärm ser fantastiskt bra ut för pengarna:

Dell Ultrasharp 2007FP 20,1"

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1&sku=59214

Mer info:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1156763913&archive=&start_from=&

1600x1200 pixlar
800:1 i kontrast
178 grader vertikalt och horisontell betraktningsvinkel
16,7 M färger


Visserligen ingen IPS panel tror jag inte. Några andra förslag?

Alla konkreta förslag på 20" under 5000:- är mycket intressanta!

- Johan

Vill bra säga att jag själv äger dellskärmen. Och det ÄR S-IPS panel. Det finns dock en risk att man kan få en PVN panel, verkar som dom skeppar med olika paneler under samma modellnamn, men det är skildnad i serienumret, så man får ringa dell å försäkra sig om att man får en IPS panel. VÄldigt prisvärd skärm, är grymmt nöjd med min.
 
Da´Russian Stallion skrev:
Vill bra säga att jag själv äger dellskärmen. Och det ÄR S-IPS panel. Det finns dock en risk att man kan få en PVN panel, verkar som dom skeppar med olika paneler under samma modellnamn, men det är skildnad i serienumret, så man får ringa dell å försäkra sig om att man får en IPS panel. VÄldigt prisvärd skärm, är grymmt nöjd med min.
Det går inte att ringa Dell för att försäkra sig om att man får en S-IPS. Åtminstone gick det inte när jag försökte innan jag skulle beställa min 2007WFP (som också kan skeppas med S-PVA eller S-IPS - jag hade dock tur att får en S-IPS). Eftersom Dell inte uttryckligen skrivit ut i sina specifikationer vilken sorts panel de har i skärmarna så klarar de sig nog undan. Men det är lite fult av dom.
 
TheJaff skrev:
Det går inte att ringa Dell för att försäkra sig om att man får en S-IPS. Åtminstone gick det inte när jag försökte innan jag skulle beställa min 2007WFP (som också kan skeppas med S-PVA eller S-IPS - jag hade dock tur att får en S-IPS). Eftersom Dell inte uttryckligen skrivit ut i sina specifikationer vilken sorts panel de har i skärmarna så klarar de sig nog undan. Men det är lite fult av dom.

Jag har också en 2007WFP. Vad jag hört så är det skildnad på serienummret beroende på va det är för panel. Så man kan ju alltid byta ifall man får en som inte har en S-IPS. Dem flesta som har beställt på senare tid har fått en S-IPS.
 
Da´Russian Stallion skrev:
Vad jag hört så är det skildnad på serienummret beroende på va det är för panel.
Om man läser på nätet hur man tar sig in i servicemenyn så finns det en sifferkod där som talar om vilken panel man fått. Men from rev A03 (man är uppe i rev A04 nu tror jag) så har Dell börjat skriva ut paneltypen kodad för att det ska vara svårare för köparen att se om han har fått det han vill ha.

Da´Russian Stallion skrev:
Så man kan ju alltid byta ifall man får en som inte har en S-IPS.
..och hoppas att man får rätt sort den gången.. annars byter man igen (och betalar returfrakt, för det är ju faktiskt inte fel på skärmen, man måste uttnyttja ångerrätten).. och igen osv.

Da´Russian Stallion skrev:
Dem flesta som har beställt på senare tid har fått en S-IPS.
Det stämmer sist jag kollade.
 
Lyfter upp denna eminenta tråd och ställer en fråga,

jag är bara några musklick från att lägga en beställning på den omtalade Sonyn och det som egentligen hindrar mig är responstiden... jag vet! Det är inget man behöver bry sig om i bildbehandling och jag vet att skärmen är toppklass i sin priskategori.

Men jag kommer börja spela lite smått igen. BF2 gillar jag, som är ett FPS spel. Så min fråga går först och främst till er som köpt denna skärm. Har ni spelat på den? Hur märkbar blir den något längre responstiden? Är det något man lider av och tydligt ser på ett sådant sätt att det stör och sänker kvalitén på ens spelande och spelupplevelse?

Jag är alltså ingen hardboiled gamer som siktar att nå toppen i turneringar och dylikt, utan en genomsnittlig datoranvändare som gillar att varva övrigt dataarbete med lite äventyr.
 
Har funderat länge nog på att köpa skärm nu...läst mycket här & insett att jag inte har råd att köpa en "riktig" skärm inom överskådlig tid....däremot måste jag ha en duglig skärm nu då min fullkomligt tjänat ut.
Den jag ev. köper nu kan ju tjäna som "palett" senare när man fått råd att köpa en bättre..

Fick upp ögonen för Sony sdm s205f när jag läste här....antagligen väntar jag på att den går ner i pris....eller så köper jag en Samsung 931c

Jämförelse på:
http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=328476&sku=325760

Här finns ju många som är jätteduktiga på ämnet, så synpunker på valet mellan dessa skärmar tas gärna emot =)))
 
2007WFP säger jag bara, har inte fått hem den än men älskar den redan, och det säger en hel del ;)

Den äger Samsungen du länkade men vad beträffar bildredigering är, av denna tråd att döma, Sonyn vassare.

Widescreen, bra prestanda i spel trots "lång" responstid samt mycket bra skärm överhuvudtaget, enligt många i denna tråd och enligt många recensioner på nätet. I nuläget ser jag absolut inget annat val.

Var själv inne på Sonyn men widescreenläget väger upp, och så vacker den är!
 
Är det någon som vet vad det är för panel i Dell UltraSharp 3007WFP-HC?

Den säljs just nu för "bara" 13 500 kr. Det skulle nämligen vara skönt att välja en lösning med bara en skärm, så Dells 30 tummare är med detta pris ett starkt alternativ.

Jag är ändå på gång att byta photoshopdator så då har jag möjlighet att anpassa grafikkort till en 30 tummare om det behövs.

/Jonas
 
Within_Temptation skrev:

Fick upp ögonen för Sony sdm s205f när jag läste här....antagligen väntar jag på att den går ner i pris....eller så köper jag en Samsung 931c

Om jag förstått rätt så är Sony sdm 205f skärmen på väg ut, det var väl därför komplett.se kunde köpa 2500+ st före jul... och det finns så få återförljare - åtminstone enligt prisjakt.nu
"ordinarie" pris på den skärmen var väl runt 5500 kr, så jag tvivlar på att den sjunker så mycket...

Jag är en av de lyckliga som köpte Sonyn för 2995 före jul och jag är väldigt nöjd, mer med prestanda än priset!
 
saab skrev:
UltraSharp 3007WFP-HC?
...
Jag är ändå på gång att byta photoshopdator så då har jag möjlighet att anpassa grafikkort till en 30 tummare om det behövs.

Panelen är en S-IPS (LG.Philips LM300WQ1).
Se bara till så att du verkligen får tag på ett grafikkort med "Dual Link DVI" ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.