Annons

Bildskärm för bildbehandling

Era Sonyfrågor finns tyvärr besvarade i denna tråd. Men visst, jag förstår att det inte är helt hållbart att leta igenom den. Men lite kort:

*Det är en mycket bra kontorsskärm och IPS-panelen är underbar att sitta framför då den lyckas behålla färger och kontrast på ett otroligt bra sätt oavsett betraktningsvinkel.
*Jag spelar varken spel eller tittar på film så jag kan inte säga något om responstiden.
*Jag har profilerat den med en Eye-One och kontrastvärdena ser riktigt bra ut.
*Det är ingen utpräglad bildskärm för bildbehandling vilket betyder att den inte har avancerad hårdvarukalibreringsmöjligheter eller liknande.

Den skärm jag hade tänkt att köpa var en Nec 2090 som verkar vara bland de billigare skärmar som är mer utpräglade för bildbehandling i denna storlek. Den kostade vid det tillfället c:a 8500:- (och är inte så mycket billigare idag om du vill köpa från en erkänd näthandlare) och låg ganska stabilt i pris. Jag insåg då att Sonyskärmen (då för 2900:) plus en kalibrerare skulle ge ett mycket bra resultat för en överkomlig summa så jag slog till. Vilket jag inte ångrar det minsta!

Men visst, om du har 10.000:- att lägga så finns det nog andra skärmar som kan rekommenderas.
 
Taskigt ;-) Det finns några rader skirvet på kompletts sida också, dvs av en slutanvändare: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476
Men en skärm med denna panel är det nog MYCKET skärm för pengarna verkar det som. Den har kanske sina begränsningar men för under 3200 verkar det ju vara oerhört mycket skärm för pengarna.

Stefan, vilket Eye-One-"kalibratior" har du använt dig av?
 
Jag köpte min Sony SDM-S205F 20" före jul och jag är väldigt "nöjd"! Vet inte riktigt hur jag ska definiera "nöjd", det är ju så subjektivt men det är det bästa ord jag kommer på.
Alla data pekar ju på att den har bra prestanda och med ett väldigt överkomligt pris (för mig)...1200x1600 pixlar är härligt!

Har kalibrerat/profilerat den med min Spyder2 och det var inte mycket skillnad mot fabriksinställningen

Vill man önska mer skulle det väl vara att den gick att vrida på högkant, och att fanns USB-uttag...

Har inte provat att spela spel.

Rekommenderas!
 
StefanN skrev:
Men visst, jag förstår att det inte är helt hållbart att leta igenom den.
Att leta manuellt är säkert jobbigt man varför inte använda de verktyg som finns tillgängliga?

I de personliga foruminställningarna (Forum, Dina foruminställningar) ställer man in så att hela tråden ryms på en sida och använder sedan webbläsarens sökfunktion (t.ex. Redigera, Sök på den här sidan... eller Ctrl+F) efter valfritt lämpligt nyckelord. Busenkelt!
 
P.R. skrev:
Att leta manuellt är säkert jobbigt man varför inte använda de verktyg som finns tillgängliga?

I de personliga foruminställningarna (Forum, Dina foruminställningar) ställer man in så att hela tråden ryms på en sida och använder sedan webbläsarens sökfunktion (t.ex. Redigera, Sök på den här sidan... eller Ctrl+F) efter valfritt lämpligt nyckelord. Busenkelt!
Strålande! Now why didn't I think of that?

Och nej, ni behöver inte svara på den frågan...:/
 
Hej gott folk!

Nu har även jag fått hem min Sony-skärm, vilket känns underbart! Min första tanke var: "Oj, vad stor!" Är van vid en 17" skärm med upplösningen 1024x768 så en 20" skärm med hela 1600x1200 blev verkligen en positiv överraskning! Helt plötsligt fick man plats med jättemycket på skrivborde, för att inte tala om arbetsytorna i Photoshop och Bridge! :)

Vad gäller skärmens ergonomi så tycker jag inte att där finns något att klaga på. Skärmen går lätt och smidigt att justera i höjdled, foten går att snurra och själva skärmen går att tilta.

Installationen var simpel - plug'n'play för hela slanten. Har kopplat min via DVI dessutom dragit in ljud i skärmen så att jag kan koppla in hörlurar/högtalare via ett 3,5 jack på skärmens vänstra kortsida. (Ett minus är väl att skärmen inte har inbyggda högtalare.)

Skärmen är kalibrerad med hjälp av Spyder2Express, vilket dock inte gav någon märkbar förändring i jämföresle med fabriksinställningen. Skärpan tror jag sitter där den ska (har bara min gamla CRT-skärm att jämföra med) för helt plötsligt blev alla mina redigerade bilder väldigt överskärpta. :)

Vad gäller problemet med färgskiftningar i sidled så tycker jag mig tyvärr se en viss tendens. Får en känsla av att högersidan är aningen varmare i färgerna än vänstersidan. Vad tror/säger ni? Är det något jag får acceptera eller bör jag kontakta Sony?

Tack för en utmärkt tråd!

//Andreas
 

Bilagor

  • sonytft.jpg
    sonytft.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,238
Ja enda minuset var väl högtalare!

Men vilken upplösning och vilken underbra skärm.
och att man kan koppla skärmen både analogt och digitalt är ju et +!

har beställt ett grafikkort så jag kan köra digital(dvi-d) blir lite bättre kvalité då men inte så märkbart mot analoga.

Denna skärm kan jag rekomendera, hel nöjd!!!
 
Fredrik_M82 skrev:
Ja enda minuset var väl högtalare!

Men vilken upplösning och vilken underbra skärm.
och att man kan koppla skärmen både analogt och digitalt är ju et +!

har beställt ett grafikkort så jag kan köra digital(dvi-d) blir lite bättre kvalité då men inte så märkbart mot analoga.

Denna skärm kan jag rekomendera, hel nöjd!!!

Kan inte mer än hålla med. Har dock inte prövat att köra analogt så det vet jag inget om.

Upplever du någon skillnad idet här med "färgskiftningar" (se mitt inlägg ovan)?
 
Andy-Pandy skrev:
Kan inte mer än hålla med. Har dock inte prövat att köra analogt så det vet jag inget om.

Upplever du någon skillnad idet här med "färgskiftningar" (se mitt inlägg ovan)?

Har inga färgskiftiningar alls. Tycker du bör kontakta sony eller där du köpt den.
 
lite lite grann....

en sak till med sonyn, de står att det medföljer en avtagbar huv, jag fick ingen sådan och de säger att det inte finns någon sådan, fast det står på alla nätsidor som säljer denna skärm..

är det någon av er andra som fått denna huv?
 
Fredrik_M82 skrev:
lite lite grann....

en sak till med sonyn, de står att det medföljer en avtagbar huv, jag fick ingen sådan och de säger att det inte finns någon sådan, fast det står på alla nätsidor som säljer denna skärm..

är det någon av er andra som fått denna huv?

Det är inte så att de syfta på "huven" som sitter för inkopplings-panelen bak på skärmen? Om inte så har inte jag heller fått någon huv. Har dock inte för mig att komplett (där jag köpt min skärm) nämner detta med medföljande huv.

Jag har förresten mailat till Komplett nu så det ska bli intressant att höra vad de säger
 
Jag har också beställt en sådan Sony skärm från Komplett jag väntar med spänning på den, hoppas att den kommer imorgon. Jag tolkar nog "avtagbar huv" som att det skall vara med en huv för bildskärmsarbete, vi får väl se om jag får någon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.