Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hej Martin!

Det är en powermac G4. Typ av cpu: PowerPC G4(2.1)
800 MHz. Säger inte mig så mycket men antagligen dig.
Ska man köpa en adapter då?
jag kör på rätt upplösning så det är ju inte det. Verkar inte som det är nån mening att byta till en appleskärm då, och betala mer?
mvh
cecilia
tack för era svar Lennart och Martin!
 
Verkar som att Sony sdm-205f & LG l2000c är två heta skärmar i samma prisklass som diskuterats här i forumet.

Förutom ex att LG:n kan vridas till stående format... finns det någonting som talar för den ene i fråga om bildkvalitet? (färgåtergivning, gråskala, kontrast skärpa etc..)


Tack för en bra tråd!

VH
Simon
 
Simon" skrev:
Verkar som att Sony sdm-205f & LG l2000c är två heta skärmar i samma prisklass som diskuterats här i forumet.

Förutom ex att LG:n kan vridas till stående format... finns det någonting som talar för den ene i fråga om bildkvalitet? (färgåtergivning, gråskala, kontrast skärpa etc..)


Tack för en bra tråd!

VH
Simon
Är lite allergisk till LG efter att 3 av 5 LG-skärmar jag haft i min ägo lidit av ett pipande ljud, vad jag förmodar varit nätaggregatet.
Har dock fått returnera dem i ett fall som DOA och i de andra utbytesservice.
 
Re: hoppar sony SDM205 fortf upp o ner i pris?

Köpte också när den var nere på 3195:-. Mycket nöjd. Använder en Spyder2express för kalibrering.
Med den här skärmen förstår jag varför det blev så konstiga färger förut (hade en Hyundai L90D+) nu blir allt bra! Skärmen funkar dessutom helt OK för spel (Men det är klart 1600x1200 kräver mycket av grafikkortet)

/Hans
 
Eizo L568

Jag hade en 17" Eizo L568, mycket bra och billig på den tiden (aug 2005). Såg tack vare denna tråd att Eizo hade utförsäljning av "farbrorn" L788, 2.850kr / st inkl. moms! De var dessvärre slut. Synd, det var fina skärmar det.

Märkligt förresten att det är så få bra platta skärmar på begagnatmarknaden. Eller jag kanske kollar på fel ställen? Blocket har endast kontorsskärmar, här på FS är det väldigt sällan som skärmar finns till salu. Bra platta skärmar för bildbehandling är kanske så nytt att det ännu inte hunnit komma några större mängder till begagnatmarknaden?

Eller någon kanske kan tipsa om sajter med bra begagnade plattskärmar?
 
magnus_nelson skrev:
Jaakko: Om folk har väldigt bra skärmar vill dom nog inte sälja dem.

Stämmer... Men folk har väldigt bra kameror också men säljer ändå! ;-) Det går att hitta allt från en D50 till Canon 5D och t.o.m. 1D-serien.

Man vill ju byta sig upp ibland... Jag nöjer mig gärna med en 19-tums Eizo i L-serien eller t.o.m. en 17-tummare om det är någon som vill ha en 20-23 -tummare istället, eller varför inte en av Eizos CG/CE-skärmar.
 
ULF ANTONSSON skrev:
Hur gick det med kalibreringen av Sony skärmen ?
Har själv köpt en och funderar på en eye one display 2.

Mvh Ulf Antonsson
Så, då har jag nu gjort en kalibrering av Sonyn med min Eye-One. Med den medföljande programvaran kunde man få en före och efter bild för att se effekten av kalibreringen och helt klart kom det fram fler nyanser och färgerna blev lite mindre skrikiga och mer behagliga. Dock jobbar jag verkligen inte i en bra miljö med en ljustemperatur på 2200K och ljusstyrka på endast 18 lux. Jaja =)

Jag ställde in skärmens måltemperatur till native och jag fick värdet 5900K. Det dynamiska omfånget verkar bra där jag fick värdet 1:525. Dock hade det varit kul om det Eye-One kunde ange ett DeltaE (såsom Stefan Ohlsson visar att basiccolor gör i sin artikel om skärmkalibrering) för skärmen för att se hur bra själva kalibreringen gick.
 
Re: hoppar sony fortf upp och ner i pris

Hej igen,

tack till er som har svarat Stefan, Christer, Marg och Hans ( o ev ngn fler), och tack för bra länkar. Jag ska kolla på prisjakt och ha lite is i magen som sagt, ev maila också.

Ska skaffa mig någon av ovanstående kalibratorer, ett litet problem är att sambon envisas med att vi ska ha hans enorma BLÅA norska skrivbord. Kan kanske lobba in ett stort skrivbordsunderlägg i neutral färg.


/mvh Lisa (som också fått tag på mörkrumsplats och inte ger upp det svartvita helt...)
 
Hej!
Tittade på specifikationer för nya Dell UltraSharp 3007WFP-HC som har 92% av NTSC färger och NEC MultiSync® LCD269W0UXi har 95% av adobe RGB. Är det någon som vet om det går att jämföra de?
MVH
Wilhelm
 
Jag beställde en Dell 2007WFP nu i onsdags (sista dagen att få den för 4100 inkl. frakt - nu kostar den 4900) och hämtade ut den idag. Kan rapportera senare ifall jag fick en S-IPS eller en S-PVA, har inte kopplat in den än. Vad jag läst senaste tiden på nätet så verkar risken att få en S-PVA minimal.
 
WilhelmVP skrev:
Hej!
Tittade på specifikationer för nya Dell UltraSharp 3007WFP-HC som har 92% av NTSC färger och NEC MultiSync® LCD269W0UXi har 95% av adobe RGB. Är det någon som vet om det går att jämföra de?
MVH
Wilhelm

Eftersom NTSC1953 är 91% av storleken av Adobe RGB så verkar nog Nec-skärmens omfång större än Dell-skärmens.

Stefan
 
Dell 2007WFP

Jag fick en rev. A03 tillverkad i Tjeckien jan 2007 med S-IPS panel (det står RT803 i servicemenyn). Nöjd hitills förutom att bilden lider av vissa artifakter när man matar den med vanlig VGA-signal.

Bla får jag vissa skuggor till höger om texten och på mörka stora partier, tex bakgrunder, så flimmrar det svagt. Dessa problem försvinner dock helt om jag kör via DVI. Tyvärr så har jag inte DVI ut från min bärbara så nu lutar det åt en ny dator oxå :-/. Möjligtvis kan det spela in att jag sitter i ett hus från 50-talet utan jordade uttag.
 
Hej!

Tackar Stefan Ohlsson för svaret!

Är det någon som känner till detta:
I specifikationen för en NEC MultiSync® LCD269W0UXi står bl.a.:
Intern sensor kompenserar för åldrande och för åldrande och för förändringar av färg och ljusstyrka.
Det har jag aldrig stött på hos andra skärmtillverkare. Är det något speciellt med IPS-paneller att de föråldras snabbarer än PVA-baserade skärmar? Är det överdrive funktion som tar koll på skärmen tidigare?
Angående den låga kontrasten på den här modellen - läste en recension om Dell 3007WFP-HC http://www.hothardware.com//viewarticle.aspx?page=1&articleid=915, där påstår de att ökning av kontrasten jämfört med den tidigare modellen ger tydlig förbättring av gammaåtergivning. Vad tycker ni om det?
MVH
Wilhelm
 
Hejsan,

det har ju skrivits om Sony 20" LCD SDM-S205F till ett "bra" pris i denna tråd.

Fanns tidigare för 3495:- på komplett.se men dom har höjt priset på den idag till 4300. Typiskt, precis som man skulle beställa den! Nu får jag titta runt lite efter ngt annat.

Bra tråd detta vill jag nämna oxå.
 
Jag lägger in min fråga även här.

Har nydligen köpt mej en 19" widescreen viewsonic VG1921wm.

Min fråga, är detta en bra skärm för tex färåtergivning osv osv?
Och som det är nu har jag skärmen inställd på sRGB.
Sen kan väl även tillägas(fast det inte hör hit) att jag har kameran inställd på adobe1998 samma med ps.

Har även köpt mej en kalibrerings vara som kommer i dagarna.

Men vore roligt att veta vad ni andra tycker om denna skärm, possetivt som negativt?!

Mycket frågor blir det som "nybörjare"...

Har sökt på forumet men hittade inget om just detta.

Mvh
 
Sonyn billig igen!

Nu har komplett sänkt priset på Sonyn igen, köpte just min :) 3195 för en bra skäm känns alldeles lagom enligt mig.
 
Ska också bli med Sony!

La en beställning på Sony 20" LCD SDM-S205F hos Komplett igår kväll. Hoppas kunna hämta ut den från butiken idag. :D

Är väldigt spännd på att se resultatet från denna skärm! Har tidigare bara suttit med en fem år gammal CRT-skärm (17") från HP till bildbehandling.

Tack för en givande tråd!
 
Kan ni skriva ett omdöme på Sony-skärmen? Ni vore väldigt schysst. Min crt är trasig vilken dag som helst nu, så det är dags att skaffa en ny.

Testa gärna skärmen med något snabbt spel också, är lite nyfiken på responstiden. Funkar den bra för film?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.