Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hej!
Vill också tacka för en exellent fin tråd angående skärmar.
Jag har efter att läst denna tråd införskaffat följande monitor: SONY SDM-S205F.
Tycker den funkar precis så bra som jag förväntade mig, men är lite osäker på en sak: Funktionen som finns där bakgrundsbelysningen ändras efter omgivningen (ECO auto) tycker jag ger mig behagligast ljus, samt även bäst färgtemperatur. Men, är det bra med tanke på bildbehandling? Jag antar att det bara förgyller att skärmen anpassar sig, men finns det någon nackdel?

En annan sak jag undrar är om det på en korrekt korrigerad skärm bör gå mot ett lätt grönstick? Tycker det är så vansinnigt svårt att få bra balans i färgerna, och finner mig hela tiden snegla på hur mina bilder såg ut med min gamla CRT-skärm ;)
 
För bildbehandling är skärmen inte alls optimal .
En skärm skall inte ändra sig efter omgivningsljuset, omgivningsljuset skall vara konstant och ha en färgtemperatur runt 5000-6500Kelvin.
Din skärm skall klara av att kunna "kalibreras" och profileras runt 6500K eller ännu hellre ner mot 5000K. Få skärmar klarar detta undantaget bra och dyra skärmar utan att viss färgåtergivning går förlorad
Att se en bild så bra som möjligt betyder att du skall ha en rätt inställd/kalibrerad skärm, och ett omgivningsljus som har helst samma temperatur som skärmen och att detta ljus är konstant.Hur starkt omgivningsljuset skall vara beror på vilket kontrastvärde din skärm kan återge med optimal färgåtergivning. Även rummets färger har betydelse, för att dina ögon inte skall luras så bör du ha en neutral grå färg på väggen bakom skärmen.(helst i hela rummet)Och inga andra ljuskällor som har annan färgtemp.
Mikael
 
Senast ändrad:
Mikael, jag har nu beställt en Eye-One tack vare dina, och Stefan Ohlssons, rekommendationer. Den är på ingående och det ska bli spännande att se hur Sonyn beter sig efter kalibrering, återkommer.

För de oroliga kan jag även nämna att den automatiska anpassningen till bakgrundsbelysning som Mattias beskriver ovan självklart går att stänga av.
 
Martin Skrev:

pva-panel som är mycket bra, men som alltid hos pva-paneler så tappar du lite i kontrast när du inte ser rakt på skärmen. Färger bleknar en aning om du ser lite snett mot skärmens yta.

ips-panel där du bara har mycket små (försumbara) förändringar i färgvisning med betraktningsvinkel. Dessutom är har den här modellen en teknik som jämnar ut belysningen över skärmens yta, ojämnheter i belysning leder ju också till små ojämnheter i färgtemperatur och gamma.

_________________________________________________

Martin, skulle du vilja vara snäll och mer ingående förklara skillnaderna rent teknisk/funktionsmässigt mellan pva- och ips panel.

MVH
/Royne
 
StefanN skrev:
Mikael, jag har nu beställt en Eye-One tack vare dina, och Stefan Ohlssons, rekommendationer. Den är på ingående och det ska bli spännande att se hur Sonyn beter sig efter kalibrering, återkommer.

Det har skrivits förr och förtjänar att skrivas igen. Förvänta dig inga visuella underverk vid själva kalibreringen. Däremot kommer du märka skillnad när du tittar på dina printar - förutsatt att den delen av kedjan är kontrollerad.


mvh
 
Grevture skrev:

Nec-skärmen har inte hårdvarukalibrering, här får du skruva manuellt på skärmen och sedan göra en profilering. Trots detta skulle jag nog nästan hellre använda den för riktigt färgkritiskt arbete, i synnerhet om du ofta sitter och jobbar med små nyansskillnader. Den är extremt jämnt belyst och har en ips-panel med helt underbara färger. I stort sett samma skärm finns i en version med hårdvarukalibrering och heter då istället Spectraview 2190, men den är så vitt jag vet en hel del dyrare...

Tack Martin för ditt svar! :)
Hm, det lutar åt NEC 2190UXI. Men nu kikade jag på deras Spectraview, det finns en som heter NEC Spectraview 2090 som ligger på samma pris som 2190UXI. Går den (Spectraview) att hårdvarukalibrera? Eller är kanske 2190UXI bättre ändå?
 
Favati skrev:
Tack Martin för ditt svar! :)
Hm, det lutar åt NEC 2190UXI. Men nu kikade jag på deras Spectraview, det finns en som heter NEC Spectraview 2090 som ligger på samma pris som 2190UXI. Går den (Spectraview) att hårdvarukalibrera? Eller är kanske 2190UXI bättre ändå?

Hej!

Spectraview är en beteckning Nec ger sina mest påkostade modeller, som bland annat har just hårdvarukalibrering. Skärmar som siktar mot ungefär samma kundsegment som Eizos CG-skärmar.

Nec 2090 och 2190 har inte exakt likadana paneler, men är i egenskaper mycket lika (bortsett från det uppenbara, 20 respektive 21 tum :)
 
Återigen, tack Martin :)

Det låtar åt en 2190UXI, så får jag 21 tum. Nu ska jag bara övertala chefen om att slippa till med pengar :D

Återkommer när det är dags för kalibrering. Trevlig helg till alla!
 
Johan Okker skrev:
Det har skrivits förr och förtjänar att skrivas igen. Förvänta dig inga visuella underverk vid själva kalibreringen. Däremot kommer du märka skillnad när du tittar på dina printar - förutsatt att den delen av kedjan är kontrollerad.
Det var ett bra förtydligande. Faktum är att jag faktiskt förväntar mig att jag kommer uppleva skärmen som aningens sämre direkt efter kalibrering. Det var så jag upplevde min bärbara efter att Risedal hade hjälpt mig kalibrera den med hans Spyder. Detta då skärmar per default (ja, om vi talar kontorsskärmar som ju Sonyn är) kanske är inställda att vara mer kontrastrika och färgmättade än korrekta. Precis som att jämföra jpg direkt från en D50 kontra D200.

Det jag menade med det jag skrev var just att se hur väl sonyn kan svara på kalibrering, vad den får för uppmätta värden före och efter.
 
Royne skrev:

Martin, skulle du vilja vara snäll och mer ingående förklara skillnaderna rent teknisk/funktionsmässigt mellan pva- och ips panel.

MVH
/Royne [/B]

Oj, det är en ganska stor fråga att besvara noggrannt ... :)

Först en starkt förenklad beskrivning av hur tft-skärmar är uppbyggda:

Alla tft-skärmar har en av en ljuskälla (bakgrundsbelysningen), tänk för enkelhets skull på den som en stor självlysande platta. Framför den sitter själva tft-panelen, de flytande kristallerna. Dessa sitter ordnade som en stor matris med bildpunkter. En skärm med bildstorleken 1600x1200 har ju just 1600 bildpunkter på bredden och 1200 på höjden.

Varje hel bildpunkt eller pixel består av tre subpixlar. De flytande kristallerna bildar ett stort filter där de kan reglera hur mycket av bakgrundsbelysningen som släpps igenom i varje subpixel. I en sexbitars panel kan de regleras i 64 nivåer, i en 8-bitars panel i 256 nivåer.

Framför de flytande kristallerna sitter ett färgfilter, det ser till så att ljuset från var tredje subpixel blir rött, var tredje blir blått och var tredje blir grönt. Varje hel pixel eller bildpunkt kan därför blanda ihop en färg med 64 eller 256 nivåer av rött, blått och grönt.

Sedan finns det hur mycket som helst att säga om bakgrundsbelysning, om de filter och antireflexbehandlingar som sitter framför panelen och i synnerhet om styrelektroniken som sköter det hela. Men det kan vi ta en annan gång.

Tillbaka till själva tft-panelen. Det finns grovt sett tre huvudtekniker för hur de flytande kristallerna kan vara uppbyggda, det är det vi syftar på när vi talar om tn-paneler, va-paneler (mva/pva) och ips-paneler. Sedan finns det diverse undertyper som då mva/pva, s-pava, s-ips. sa-ips osv. Ibland representerar de här namnen genuina skillnader i teknik, ibland handlar det mer om olika tillverkares "produktnamn" på ungefär samma sak :)

Valet av panelteknik påverkar vissa egenskaper hos en panel, den mest påtagliga är betraktningsvinklarna. Men det finns även andra saker som färgdjup där tn-paneler traditionellt alltid varit 6-bitars (men det finns numera 8-bitars tn) och faktiskt storlek -- det var inte länge sedan det inte fanns några tn-paneler större än 19-tum (nu finns både 20-, 22- och snart 24-tummare med tn).

Det mest påtagliga för oss är ändå ofta det här med betraktningsvinklarna. Där kan det vara värt att påpeka att det tillverkare mäter när de uppger värden som 150/160 eller 178/178 det är vid vilken vinkel du fortfarande har en kontrast på 1:10 (eller i vissa fall lurigt nog 1:5). Kontrasten faller nämligen alltid med ökande vinkel hos alla teknikerna, men olika mycket. De mäter över huvud taget inte färgförändringar -- det vi i slutändan är mest intresserade av.

Tn-paneler kännetecknas traditionellt av att de får ett kraftigt kontrastfall och kraftiga förändringar i färgen, i synnerhet i höjdled. Tittar du snett ned på eller snett upp på en tn-skärm ser du helt andra färger än om du ser på den rakt framifrån. I sidled är de numera ganska bra och det finns enstaka som är relativt ok även i höjdled. Förmodligen kommer framtidens tn-paneler bli mer lika va-panelerna.

Va-paneler, dva både mva- och pva-skärmar får ett liten förändring av kontrasten redan vid små vinklar, men sedan sker förändringen mycket långsamt med ökande vinkel. Det du typiskt ser är att färger bleknar en liten aning så snart du inte ser exakt rakt på skärmen. Vid stora vinklar (35-45 grader eller mer) börjar mellantoner glida ihop lite. Men det är inte alls de vildsinta åkningarna i färgnyanser och färgtemperatur som hos en tn-panel.

Ips-paneler slutligen har bara mycket små, idag nästan försumbara förändringar beroende på betraktningsvinkeln. Traditionellt fick du ofta ett slags lilastick i svart eller mycket mörka delar av bilden när du såg på skärmen ur vinkel, men detta har man på senare år nästan helt jobbat bort. Övriga färger påverkas mytcket litet av betraktningsvinklarna.

Utöver betraktningsvinklarna kan man se vissa andra skillnader. Tittar vi på va-skärmar har dessa länge haft den bästa svärtan och är dessutom ofta bra på vitt -- resultatet är kontrastvärden på 1000:1 och mer. Ips-skärmar har hittills oftast legat lite lägre, kanske 400:1. Men det här handlar nog lika mycket om vad man prioriterar med olika typer av skärmar (för olika målgrupper) än egentliga skillnader i tekniken. Ips-skärmar har ofta använts just i sammanhang där exakt färg är viktigt (de är ju bra för det) och där är inte en kontrast på 1000:1 speciellt intressant, snudd på kontraproduktiv. För en kontorsskärm som skall stå i ett upplyst kontor, kanske intill ett fönster, ja då är däremot kontrasten viktig och det lockar att uppnå 1000:1.

Jag hoppas det här gav lite svar om de olika teknikerna, även om det så att säga bara skrapade på ytan avf det hela. Det finns mängder med stora och små skillnader mellan de olika tekikerna utöver vad jag nämnt här, men som en slags introduktion så kanske det räcker för de flesta ... :)
 
Tack vare tipsen i den här tråden beställde idag en kollega en Sony-skärm på komplett.se (och minst ytterligare en kollega lär beställa en). Ingen av dem är ute efter bildbehandlingsegenskaperna, men 3200:- för en bra 20-tummare var för bra för att avstå :)

Jag är själv lite sugen på en, men väntar nog tills jag har råd med en NEC 2090UXI i stället (eller tills min Viewsonic VP201b, som inte alls är bra, lägger av) ...
 
Skillnaden mot 2410 verkar ju inte överdrivet stor förutom den dynamiska kontrastgrejen på 3000:1(!). Fast priset känns ju bra om man jämför med tex Samsung 244T som kostar lika mycket men har betydligt förre inställningsmöjligheter. Speciellt med 5 års garanti...

Attans nu blev jag sugen... :)
 
tack för alla goda råd!!

Jag har stått i kvalet och valetvilken skärma jag skulle köpa har läst här och på andra forum fått många bra tips av bla. martin och herr ohlsson. jag bestämde mig till sist för QUATO 213 vilket blev lite dyrare än vad jag hade tänkt 20 500:-+ moms
var det värt det. ja som det känns i ag efter ett par dagars kalibreringar och test utskrifter känns det som jag nu har koll på utskrift Epson 4800 och vad jag ser på skärmen. Någon annan här på FS som har testat denna skärm.
 
Re: tack för alla goda råd!!

myomy.se skrev:
jag bestämde mig till sist för QUATO 213 vilket blev lite dyrare än vad jag hade tänkt 20 500:-+ moms var det värt det.

Jo, denna har jag testat och blev först lite besviken, men senare allt mer imponerad av den. Det visade sig vara en skärm som är känslig för vilken kalibrator man använder till den och min spektrofotometer var inte så bra tillsammans med denna skärm. När jag istället kalibrerade den med en colorimeter blev resultatet mycket bättre.

Stefan
 
Re: Re: tack för alla goda råd!!

stefohl skrev:
Jo, denna har jag testat och blev först lite besviken, men senare allt mer imponerad av den. Det visade sig vara en skärm som är känslig för vilken kalibrator man använder till den och min spektrofotometer var inte så bra tillsammans med denna skärm. När jag istället kalibrerade den med en colorimeter blev resultatet mycket bättre.

Stefan

Intressant! Jag har nu precis nyligen kikat på den här skärmen och fick betydligt bättre resultat med en Monaco än med vår egen Eye-One Pro. Trodde det var jag som var klantig :)
 
Jag har varit i samma sits när det gäller att välja skärm. Ena polaren köpte en Samsung 215tw och jag kan inte påstå att jag blev överdrivet imponerad av den. Snarare tvärtom, den led av sjukt mycket input-lag och färgerna kändes ganska matta jämfört med min Dell 2007WFP (som har S-IPS panel mot M-PVA (?) i Samsungen).

Dellen känns mycket skarpare, mer responsiv och framförallt är färgerna helt underbara. Jag är kalasnöjd med den.

Det pratades en del om banding etc och att 16ms är för mycket för att spela på. För att klargöra: Bandingen existerar inte i Desktopläget (som man alltid kör), ghosting existerar inte heller och 16ms är mätt i svart->vitt, där den aktuella GTG-tiden är 8ms. Det är äkta siffror och inget hokuspokus som de flesta billigare 6ms tn-panelsskärmarna som egentligen ligger runt 20-30ms i medel.

Mitt tips om du är sugen på en 20" wide: Köp Dell 2007WFP!

/jonny
 
Re: Re: Re: tack för alla goda råd!!

Grevture skrev:
Intressant! Jag har nu precis nyligen kikat på den här skärmen och fick betydligt bättre resultat med en Monaco än med vår egen Eye-One Pro. Trodde det var jag som var klantig :)

Precis samma verktyg som jag använde. Monacon har betydligt bättre känslighet i de riktigt mörka partierna, verkar det som. Jag har sedan dess sett samma problem på vissa skärmar, framförallt de riktigt bra skärmarna. Det är ju kul när ett »billigt« verktyg fungerar bättre än ett betydligt dyrare. Men å andra sidan är det ju inte möjligt att kalibrera annat än skärmar med dessa colorimetrar.


Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.