Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag håller på och velar om jag ska nappa på det sista Hem-Pc erbjudandet på mitt jobb trots att det inte, tack vare nya regeringen inte är lika prisvärt längre. Problemet är ju bara att det inte finns så mycket skärmar att välja bland och i mitt fall bara HP-skärmar.
Har läst igenom denna tråd och märker att den är lite överkurs i mitt fall men har ändå blivit lite klokare och lärt mig lite mer om vad det handlar om.

Jag är väl i princip helt nybörjare på bildbehandling men har testat lite på min bärbara dator men jag tröttnade rätt sabbt på den lilla skärmen och att jag knappt märkte någon skillnad på före och efter bildbehandling..
Så nu är väl tanken att jag ska ta tag i dettta och börja redigera på allvar och då är ju en större och bättre skärm första steget.

Den skärm jag funderar på är HP F2105 (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/21067-314865-314867-314867-314867-12201016.html)
Det har ställts frågor tidigare om denna skärm men ingen verkar ha testat den. Men med hjälp av vad jag läst tidigare i denna tråd så verkar ju i alla fall skärmen vara ok enl. specifikationerna.

Den har 178 graders betraktningsvinkel, 16,7 miljoner färger, kontrast 1000:1 och sen är den inte alltför snabb 16ms eller 8ms vet inte vilket.

Men som ni förstår så kräver ju inte jag det bästa och dyraste för tillfället och borde inte då denna skärm vara helt ok för en nybörjare som mig ?

Skärmen har några år på nacken tror jag och den har kostat närmare 7000kr men säljs nu för runt 4000kr.Genom Hem-Pc betalar jag 107kr/mån vilket blir efter skatteavdrag 35% ca 2500kr men sen tillkommer ju förmånsbeskattning och köpa loss priset.
 
Tomas J skrev:
Jag håller på och velar om jag ska nappa på det sista Hem-Pc erbjudandet på mitt jobb trots att det inte, tack vare nya regeringen inte är lika prisvärt längre. Problemet är ju bara att det inte finns så mycket skärmar att välja bland och i mitt fall bara HP-skärmar.
Har läst igenom denna tråd och märker att den är lite överkurs i mitt fall men har ändå blivit lite klokare och lärt mig lite mer om vad det handlar om.

Jag är väl i princip helt nybörjare på bildbehandling men har testat lite på min bärbara dator men jag tröttnade rätt sabbt på den lilla skärmen och att jag knappt märkte någon skillnad på före och efter bildbehandling..
Så nu är väl tanken att jag ska ta tag i dettta och börja redigera på allvar och då är ju en större och bättre skärm första steget.

Den skärm jag funderar på är HP F2105 (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/21067-314865-314867-314867-314867-12201016.html)
Det har ställts frågor tidigare om denna skärm men ingen verkar ha testat den. Men med hjälp av vad jag läst tidigare i denna tråd så verkar ju i alla fall skärmen vara ok enl. specifikationerna.

Den har 178 graders betraktningsvinkel, 16,7 miljoner färger, kontrast 1000:1 och sen är den inte alltför snabb 16ms eller 8ms vet inte vilket.

Men som ni förstår så kräver ju inte jag det bästa och dyraste för tillfället och borde inte då denna skärm vara helt ok för en nybörjare som mig ?

Skärmen har några år på nacken tror jag och den har kostat närmare 7000kr men säljs nu för runt 4000kr.Genom Hem-Pc betalar jag 107kr/mån vilket blir efter skatteavdrag 35% ca 2500kr men sen tillkommer ju förmånsbeskattning och köpa loss priset.

Hej!

Jag har aldrig testat den skärmen, eller ens sett den. Men den bygger på en typ av pva-panel från Samsung vars egenskaper är välkända -- och omtyckta. För 4000 kronor låter den här skärmen som ett bra köp. Om inte HP klantat till det (och varför skulle de ha gjort det) är det här med största sannolikhet en skärm med bra färger och lite tråkiga inställningsmöjligheter -- men du lär inte hitta någon annan skärm i den storleken till det priset med bättre inställningsmöjligheter.
 
Min gamla tv har lämnat in och samtidigt har jag insett att jag behöver en bra bildskärm för bildbehandling. Skulle därför vilja kombinera ett köp med användning för både tv-tittande och bildbehandling. Är det något speciellt att tänka på om man vill kombinera detta? Eller är det så enkelt som att det är bara att kalibrera bildskärmen efter köp och sedan kan man använda den till båda ändamålen.
Mvh Thomas
 
Grevture skrev:
Hej!

Jag har aldrig testat den skärmen, eller ens sett den. Men den bygger på en typ av pva-panel från Samsung vars egenskaper är välkända -- och omtyckta. För 4000 kronor låter den här skärmen som ett bra köp. Om inte HP klantat till det (och varför skulle de ha gjort det) är det här med största sannolikhet en skärm med bra färger och lite tråkiga inställningsmöjligheter -- men du lär inte hitta någon annan skärm i den storleken till det priset med bättre inställningsmöjligheter.

Fler inställningsmöjligheter kan ju vara lockande men samtidigt så antar jag att man måste kunna sin sak för att kunna utnyttja dessa till fullo. Så jag som alldrig hållit på att ställa in och kalibrara skärmar känner det nog som en fördel att det inte finns så mycket att fingra på, tror nog jag skulle ställa till med mer skada än nytta.

Det var skönt att höra i alla fall att det för övrigt verkar vara en vettig skärm, i alla fall på papperet.

En fråga till:

Hur långt ifrån en 21" skärm bör man sitta?
Vore ju dumt att köpa en stor skärm och sen räcker inte skrivbordet till.

Martin, tack för svaret föresten.
 
solvargen skrev:
Min gamla tv har lämnat in och samtidigt har jag insett att jag behöver en bra bildskärm för bildbehandling. Skulle därför vilja kombinera ett köp med användning för både tv-tittande och bildbehandling. Är det något speciellt att tänka på om man vill kombinera detta? Eller är det så enkelt som att det är bara att kalibrera bildskärmen efter köp och sedan kan man använda den till båda ändamålen.
Mvh Thomas

Hej!

Av det lilla jag har hört om lcd-tv så har jag fått intryck av att hög kontrast, hög ljusstyrka och relativt låg svarstid är viktigt. De goda nyheterna är att det är en beskrivning på väldigt många skärmar idag -- de med moderna och bra mva- eller pva-paneler. 8 ms svarstid, 800:1 - 1000:1 i kontrast och 300 - 400 candela/m2.

Nu är det förmodligen så att du kanske vill ha lite olika inställningar när du använder en skärm för bildarbete och när den är tv. Men det finns flera skärmar som kan lagra flera uppsättningar med inställningar och växla emellan dem antingen med en knapptryckning eller rent av automatiskt när vissa program startas.

Det här är det lilla jag vet i frågan. Någon som har praktisk erfarenhet av att kombinera skärm för bildarbete och att se TV?
 
Japp. Jag har nyligen köpt Benq FP241W. En knapptryckning och så har du fått på tv:n eller dvd via min datorskärm. Kan även köra PiP (bild i bild) vilket är skönt om man vill snegla lite på en film samtidigt som man sitter och arbetar med annat. Har precis provat skärmen på bildbehandling, ordbehandling, film och spel. De tre förstnämnde klarar den riktigt bra och spel går lite hackigt (kan bero på grafikkortet, men jag är inte säker), men inget som stör mig så sällan som jag spelar.

spec kontrast 1:1000, 500 candela/m2

nackdelen är svarstiden för den kräsne.
 
Tackar Martin och Johan för era svar.
Tycker att Benq FP 241W låter som ett bra val att kombinera. Bra kontrast 1000:1,candela 500m2,178/178 betraktningsvinkel,8bit vilket jag tror innebär 16,7milj färger.
Vad jag undrar över är vilken panel den har och om med betydelse vilken svarstid den har.
Kan någon av er sistnämnda frågor? Hur viktiga är sistnämnda specifikatoner?

Ps. Skulle anta att man kan kolla på tv även med andra bildskärmar ochså så om det finns andra med erfarenheter med den kombinationen skulle jag vilja veta mera. Viktigast är hur skärmen ger ifrån sig vid bildbehandlig. Spel helt oväsentligt.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Tackar Martin och Johan för era svar.
Tycker att Benq FP 241W låter som ett bra val att kombinera. Bra kontrast 1000:1,candela 500m2,178/178 betraktningsvinkel,8bit vilket jag tror innebär 16,7milj färger.
Vad jag undrar över är vilken panel den har och om med betydelse vilken svarstid den har.
Kan någon av er sistnämnda frågor? Hur viktiga är sistnämnda specifikatoner?

Ps. Skulle anta att man kan kolla på tv även med andra bildskärmar ochså så om det finns andra med erfarenheter med den kombinationen skulle jag vilja veta mera. Viktigast är hur skärmen ger ifrån sig vid bildbehandlig. Spel helt oväsentligt.
Mvh Thomas

Hej!

Benq FP241W använder samma s-pva-panel (från Samsung) som sitter i majoriteten av de 24-tummare som släppts det senaste året :)

Det av goda skäl är en populär panel, till exempel används den i Eizos CE240W som onekligen uppfyller mycket höga krav.

Svarstiden uppges till 6 ms grå-till-grå, 16 ms svart-vit-svart (se http://www.benq.se/products/LCD/?product=636&page=specifications )

Benq-skärmen är för övrigt en av få som säljs med hdmi-kontakt för de som behöver sådan.
 
Tack ännu en gång Martin.
Man skall aldrig bestämma sig för första bästa sägs det men i detta fallet tvekar jag inte. Tycker den dessutom är relativt billig till relation med andra 24tummare med liknande specifikationer.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Tack ännu en gång Martin.
Man skall aldrig bestämma sig för första bästa sägs det men i detta fallet tvekar jag inte. Tycker den dessutom är relativt billig till relation med andra 24tummare med liknande specifikationer.
Mvh Thomas

Jo, jag valde mellan denna och DELLs 2407WFP, Samsungs 244T. Dells skunkte i pris nyligen och Samsungen är fortfarande dyr. Samtliga är rätt lika (lika paneler) men allt verkar tala för att Benq har det lilla extra som de andra saknar, HDMI med 1080p med HDCP stöd (vad som ryktas). Det var inget som uppfylldes från de övriga

M.a.o har skärmen stöd för två stycken HDCP-ingångar [DVI-D och HDMI] som kan vara bra för framtida Windows Vista och möjligtvis en Xbox/PS3 samtidigt, man vet ju aldrig.
Detta var den sista skärmen jag kollade på av dessa tre och denna blev det!

Ångrar jag detta bittert?
-NEJ!
 
Tjoho på er,

Efter att ha plöjt genom tråden flera gånger har jag precis som ovanstående herrar bestämt mig för att köpa en Benq FP241W. Det verkar vara en suverän och mycket prisvärd skärm om man väger in prestanda, funktioner, storlek, mm.

Men jag har två frågor:

1. Finns keps till den här skärmen? Det är ingen avgörande sak, skärmen ska inhandlas ändå, men jag tror jag lär behöva en sådan med tanke på ljuset där jag har min arbetsplats.

2. Hur är skärmen inställd vid leverans. Behöver den kalibreras innan den används?

Någon som har svaret på detta?

Hälsningar
Joakim

P.S. Jag måste förresten, precis som flera andra, tacka Martin för suveräna svar. Otroligt bra och givande tråd det här. Tack!
 
Hur bra eller dålig skärmen är ställd från fabrik lär du upptäcka, kelvintal troligen runt 6500-7000.
För att visningen av bilder skall bli så bra som möjligt dvs så bra som just den skärmen kan återge en bild. färger . gråskala, svartpunkt, vitpunkt så bör du profilera den, dvs skapa en profil genom uppmätning med kalibreringsverktyg.
Mikael
 
Senast ändrad:
Nu halkade Sonyskärmen ner till 2995:- igen från Komplett. Vet inte om det är tillfälligt denna gång också, men jag anade att den skulle sjunka och nu slår jag till.
 
Grevture skrev:
Hej!

Benq FP241W använder samma s-pva-panel (från Samsung) som sitter i majoriteten av de 24-tummare som släppts det senaste året :)

Det av goda skäl är en populär panel, till exempel används den i Eizos CE240W som onekligen uppfyller mycket höga krav.

Svarstiden uppges till 6 ms grå-till-grå, 16 ms svart-vit-svart (se http://www.benq.se/products/LCD/?product=636&page=specifications )

Benq-skärmen är för övrigt en av få som säljs med hdmi-kontakt för de som behöver sådan.


Hej Martin

Menar du det sitter samma panel i Eizo CE240W skärm som benq skärmen, vad är det då som gör att eizo är så mycket dyrare?

MVH/Stefan
 
The Ghost skrev:
Hej Martin

Menar du det sitter samma panel i Eizo CE240W skärm som benq skärmen, vad är det då som gör att eizo är så mycket dyrare?

MVH/Stefan

Jepp, det är likadana paneler.

Kort svar: kvalitet kostar.

Mer utförligt: Både Eizo CE240W och den lite billigare Eizo S2410W har samma panel som Benq-skärmen. Men de har också en avsevärt mer avancerad bakgrundsbeslyning. Så långt är CE240W och S2410W lika. Det som sedan skiljer dem åt är dels styrelektroniken och dels hur de levereras.

Enkelt uttryckt har S2410W en lite mer avancerade funktioner än Benq-skärmen för att styra färg, vitbalans och gamma. CE240W i sin tur har en ännu mer avancerad elektronik som bland annat kan hårdvarukalibreras med hjälp av en kalibrator (dvs färgtabellerna i själva skärmen kan påverkas av kalibratorn). Dessutom kalibreras bland annat gamman i varje enskilt exemplar av CE240W-skärmarna innan leverans och du får med ett mätdiagram som visar hur just din skärm är.
 
Måste bara säga att Martin Agfors och hans resonemang har varit otroligt intressant att följa.
Kunnig och saklig.
Tråden startade 2006-08 och mycket förändras snabbt.
Inte ens Martin kan hinna med men ändå.
Som sagt...
Lägger upp tråden igen för att den är intressant.
Mvh/-Anders (som går i köptankar)
 
Grevture skrev:
Hej!

Benq FP241W använder samma s-pva-panel (från Samsung) som sitter i majoriteten av de 24-tummare som släppts det senaste året :)

Det av goda skäl är en populär panel, till exempel används den i Eizos CE240W som onekligen uppfyller mycket höga krav.

Svarstiden uppges till 6 ms grå-till-grå, 16 ms svart-vit-svart (se http://www.benq.se/products/LCD/?product=636&page=specifications )

Benq-skärmen är för övrigt en av få som säljs med hdmi-kontakt för de som behöver sådan.


Jag får hjärnsläpp!
Ska köpa en ny skärm då min gamla Sony E530 lagt av... inte roligt, det har varit en riktigt bra skärm!!

Har kollat in Både Dell:s 2407WFP och ovan nämnda Benq skärm. Verkar som det sitter samma S-PVA panel i dem ifrån Samsung...
Dell skärmen är ju prissänkt till ~6000kr ex. moms nu. Benq FP241W kostar ~7000kr ex. moms på dustin. Andra bättre skärm alternativ? Jag blir bara mer och mer tokig av denna röra :)

Tacksam för era åsikter! Skärmen kommer uteslutande användas för bildbehandling, givetvis kommer jag att kalibrera den.

Mvh // Martin
 
Ingen som har åsikter på Dell:s kontra Benq:s 24" skärmar?? Eller kanske något annat bättre alternativ för samma pengar?

Står och skall beställa senast imorgon!!!

Mvh // Martin
 

Bilagor

  • icon4.gif
    icon4.gif
    345 bytes · Visningar: 1,624
Anderzon skrev:
Ingen som har åsikter på Dell:s kontra Benq:s 24" skärmar?? Eller kanske något annat bättre alternativ för samma pengar?

Står och skall beställa senast imorgon!!!

Mvh // Martin

Eizo FlexScan S2410W kanske, jag har en sådan på jobbet och den är riktigt bra. Den är något dyrare men den har 5 års garanti samt bättre pixelgaranti än dom som du nämner.

mvh
Anders
 
Anderzon skrev:
Ingen som har åsikter på Dell:s kontra Benq:s 24" skärmar?? Eller kanske något annat bättre alternativ för samma pengar?

Står och skall beställa senast imorgon!!!

Mvh // Martin

Hej!

Skillnaden mellan skärmarna är inte så jättestor. Observera att Dell-skärmen kan ha flera lite olika varianter (men i grunden ganska lika) av Samsungs 24-tums s-pva-panel.

Benq-skärmen känns väl möjligen aningen mer påkostad, har till exempel fler ingångar (bl.a. då HDMI) och är klassad med nya TCO-06.

En annan skärm i samma kategori, med samma panel och (tror jag) ungefär samma pengar är HP L2465. Och Fujitsu-Siemens P24-1W. Sedan finns ju givetvis också Samsungs egna 244T och 245T -- det är ju ändå de som gör panelerna till de här skärmarna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.