Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Re: Re: Ångest..

Grevture skrev:
Jag grävde runt lite på webben och det här är nog något av det bästa du (och andra med tajt budget) kan få för pengar just nu vad gäller färger:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1416

Jag har inte testat just den modellen, men väl en mycket snarlik modell (L578) och det är trevliga skärmar med bra färger och en mycket underlig skärmfot.

Jag har följt ditt råd och köpt en L778. Är mycket nöjd, den är kanon, men jag har ett problem. Jag har kalibrerat den med Huey, och bilden blir väldigt ljus. Det stämmer inte alls med bilder från Crimson, som blir mycket mörkare än de var på skärmen. Inbäddad profil aRGB och all korrigering avstängd vid nerladdningen till Crimson.
Förmodligen inte skärmens fel, för det var samma sak med min gamla skärm
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Ångest..

laha skrev:
Jag har följt ditt råd och köpt en L778. Är mycket nöjd, den är kanon, men jag har ett problem. Jag har kalibrerat den med Huey, och bilden blir väldigt ljus. Det stämmer inte alls med bilder från Crimson, som blir mycket mörkare än de var på skärmen. Inbäddad profil aRGB och all korrigering avstängd vid nerladdningen till Crimson.
Förmodligen inte skärmens fel, för det var samma sak med min gamla skärm

Hej!

Låter onekligen som din kalibrator behöver kalibreras. Det kanske är läge att kolla med stället där du köpte den om det går att få den kontrollerad.

Ljusheten i bilden beror ju dels på hur ljusstyrkan är inställd (för att påpeka det uppenbara :) men också på gammavärdet. Det finns diverse onlinetjänster där man kan få en grov uppfattning om vilken gamma skärmen använder -- kolla så skärmen inte är helt fel ute där. Det finns som sagt flera webbtjänster för sådant, men här är en:
http://epaperpress.com/monitorcal/index.html

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att L778 hör till de skärmar där du kan ställa gamma via inställningsmenyerna (och de tio små knapparna ...), ställer du in 2,2 där (1,8 om du kör Mac) borde den vara ungefärligt rätt i alla fall.
 
Bilden skall inte bli ljus för att du kalibrerar den, ställ skärmen i defaultläge, dvs med skärmens egen profil. Ställ in ljusstyrka manuellt efter en gråskalekil exv den som Phil Askey har på sina sidor
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/ längst ner. Är skärmen för ljus i sin grundinställning så kan du inte se de ljusa fälten. Även Stefan har bra testbilder på www.profiler.nu

På Askeys sidor bör du kunna ställa in din skärm så alla fälten med lätthet ses.När grundinställningen är gjord kan du prova med din kalibrator.
Mikael
 
Har följt den här tråden med spänning ett tag. Skrotade nämligen min stora klumpskärm för typ ett år sen av platsanledningar, har sen dess redigerat bilder på skärmen på min bärbara, vilket säger sig själv att det inte är jättestimulerande. För att komma till frågan:

Grevture, du rekommenderade NEC 20WGX2 i början av den här tråden, jag tycker den verkar fin men diskussionen kring den har fallit bort under trådens gång, är detta på grund av att det inte är en helt fullgod skärm i jämförelse med de andra NECskärmarna (eller för den delen de andra skärmarna som diskuterats i denna tråd) i ungefär samma prisklass eller är det för att ingen har någon erfarenhet av den? Är inställningsmöjligheterna goda på den? Alltså, fungerar den för mina krav, dvs. att redigera bilder på amatörnivå men ändå med krav på att jag med mina ögon ska tycka att färger och ljus är de samma på skärmen som på de bilderna jag framkallat?
Finns det överhuvudtaget någon anledning att välja/inte välja denna skärm framför någon annan?
Tycker det verkar vara en fin (och snabb) panel på den...

Tacksam för svar!

//Erik
 
Re: Re: Re: Ångest..

laha skrev:

Förmodligen inte skärmens fel, för det var samma sak med min gamla skärm

Vilket ljus använder du när du tittar på din utskrift? Jag har hört denna reaktion många gånger och ofta har det varit p g a bilden ses i ett svagt ljus och skärmen är inställd på en hög ljusstyrka. En bild ska ses vid ett ljus på minst 500 lux för att kunna jämföras med det du ser på skärmen.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Ångest..

Grevture skrev:
Hej!

Låter onekligen som din kalibrator behöver kalibreras. Det kanske är läge att kolla med stället där du köpte den om det går att få den kontrollerad.

Ljusheten i bilden beror ju dels på hur ljusstyrkan är inställd (för att påpeka det uppenbara :) men också på gammavärdet. Det finns diverse onlinetjänster där man kan få en grov uppfattning om vilken gamma skärmen använder -- kolla så skärmen inte är helt fel ute där. Det finns som sagt flera webbtjänster för sådant, men här är en:
http://epaperpress.com/monitorcal/index.html

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att L778 hör till de skärmar där du kan ställa gamma via inställningsmenyerna (och de tio små knapparna ...), ställer du in 2,2 där (1,8 om du kör Mac) borde den vara ungefärligt rätt i alla fall.

Det verkar faktiskt som om det är fel på Huey'n Efter kalibrering verkar det som om gamma ligger runt 2,5. Om jag testar med
http://epaperpress.com/monitorcal/index.html
Nu har jag knappat in gamma 2,2 och ställt ljushet och kontrast så det stämmer med mina utprintade provbilder. Skall skicka några till Crimson och kolla hur det blir. Tack så mycket för hjälpen.
 
Re: Re: Re: Re: Ångest..

stefohl skrev:
Vilket ljus använder du när du tittar på din utskrift? Jag har hört denna reaktion många gånger och ofta har det varit p g a bilden ses i ett svagt ljus och skärmen är inställd på en hög ljusstyrka. En bild ska ses vid ett ljus på minst 500 lux för att kunna jämföras med det du ser på skärmen.

Stefan

Inget dagsljus. Använder lysrör TLD-90 18W/950
Hur många lux det blir vet jag inte, men mäter jag infallande ljus får jag EV5,5 vid 100ISO

Slog just lite i gamla tabeller. Belysningen borde motsvara 100 lux
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Ångest..

laha skrev:
Inget dagsljus. Använder lysrör TLD-90 18W/950
Hur många lux det blir vet jag inte, men mäter jag infallande ljus får jag EV5,5 vid 100ISO

Slog just lite i gamla tabeller. Belysningen borde motsvara 100 lux

Vettigt rör, men alldeles för låg ljusstyrka för att du ska kunna bedöma om bilden är likadan på skärmen som på utskriften.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ångest..

stefohl skrev:
Vettigt rör, men alldeles för låg ljusstyrka för att du ska kunna bedöma om bilden är likadan på skärmen som på utskriften.

Stefan

Tack för hjälpen. Det blir till att handla fler rör då.
 
xdork skrev:
Ingen som har någon erfarenhet av NEC 20WGX2?

Hej!

Nu ser jag att du frågat tidigare om den här skärmen, ledsen att jag missade din fråga, den försvann lite bland alla inlägg. Den här tråden börjar likna ett helt garnnystan :)

Nec 20WGX2 är en trevlig kompromisskärm, den har tillräckligt bra svarstider för att fungera för både spel och film, den har bredbild och faktiskt ips-panel som ger bra färger. En ovanlig kombination. Tyvärr har den blank yta vilket visserligen ger kontrasten en extra skjuts, men också innebär att det lätt blir reflexer.

Betraktningsvinlarna är bra, tack vare ips-panelen håller den färgen även om ser på bilden i lite vinkel. Färgvisningen är bättre än hos många billigare spelskärmar med tn-panel, men inte riktigt så neutrala och fina som hos till exempel sin släkting Nec 2070NX.

Det här är en av de mest lyckade kompromisser av bra skärm för färgarbete och spel-/filmskärm som jag har sett, men det är trots allt en kompromiss. Är du ute efter en skärm enbart för bildarbete är till exempel 2070NX ett bättre alternativ, men gillar du att spela eller se film så är den ett bra val.
 
Det är verkligen en djungel, det här... Tror mig ha bestämt mig för att det ska bli en 21"-skärm, men vilken?
Om man tex jämför Eizos båda, ColorEdge CE210W och
ColorEdge CG210, så är kontrasten 1000:1 på den CE210W (kostar ca 14000) och 550:1 på CG210 (som kostar ca 20000).
Ska det tolkas som att en lägre kontrast är bättre för bildbehandling?

/Adam
 
adamhaglund skrev:
Det är verkligen en djungel, det här... Tror mig ha bestämt mig för att det ska bli en 21"-skärm, men vilken?
Om man tex jämför Eizos båda, ColorEdge CE210W och
ColorEdge CG210, så är kontrasten 1000:1 på den CE210W (kostar ca 14000) och 550:1 på CG210 (som kostar ca 20000).
Ska det tolkas som att en lägre kontrast är bättre för bildbehandling?

/Adam

Hej!

Generellt är kontrast alltid bra att ha, men för bildarbete har man inte alltid så stort utbyte av skillnaden mellan 500:1 och 1000:1 (jag vill minnas att Stefan Ohlsson förklarat det här i någon annan tråd).

Det handlar om två lite olika skärmar, CE210W har en pva-panel som kännetecknas just av sin fantastiska kontrast och mycket hög ljussttyrka. CG210 har en ips-panel där kontrast och ljusstyrka kan verka mindre imponerande men räcker mer än väl för det skärmen är avsedd till. En fördel med ips-panelen är att färgvisningen i stort sett inte påverkas alls oavsett vilken vinkel du ser på skärmen. Skärmar med pva-paneler (och de med mva-paneler) tappar däremot alltid lite i kontrast om du ser lite snett på skärmen jämfört med att du ser exakt vinkelrät mot den. Det vanliga är att färger bleknar en liten aning när du ser på en pva-/mva-skärm lite från sidan. Skiftningen är inte speciellt påtaglig och stör inte mycket så länge du sitter själv framför din skärm. Men ska flera personer sitta runt en skärm och bedöma färger så ser de inte exakt samma sak.

Tänk dessutom på att CE210W har bildstorleken 1680x1050 medan CG210 har 1920x1200.
 
adamhaglund skrev:
Det är verkligen en djungel, det här... Tror mig ha bestämt mig för att det ska bli en 21"-skärm, men vilken?
Om man tex jämför Eizos båda, ColorEdge CE210W och
ColorEdge CG210, så är kontrasten 1000:1 på den CE210W (kostar ca 14000) och 550:1 på CG210 (som kostar ca 20000).
Ska det tolkas som att en lägre kontrast är bättre för bildbehandling?

/Adam

Vill bara öka din förvirring lite genom att föreslå ytterligare ett alternativ :)

Jag köpte för en månad sedan NEC 2190 UXi och använder den idag väldigt mycket. Jag har kalibrerat den och har mycket gott att säga om den. Det allra bästa är faktiskt att jag inte "märker av den" Utskrifterna blir likadana som de på skärmen, den är vilsam för ögonen och går smidigt att använda till flera datorer. Den har väldigt stor betraktningsvinkel och fantstisk jämnhet i belysningen. I korthet en skärm som snabbt blir en naturlig del i bildarbetet och som gör sitt jobb riktigt bra.

En toppenskärm som jag faktiskt tycker ännu bättre om än den Eizo L779 som jag hade tidigare. Däremot är nog eizos cg-skärmar ytterligare ett strå vassare.

/F
 
Grevture skrev:
Skiftningen är inte speciellt påtaglig och stör inte mycket så länge du sitter själv framför din skärm.

Jag har provat båda skärmar och jag ser en liten, men tydlig fördel för CG-skärmarna. Detta med att den inte varierar i färg när du ändrar betraktningsvinkel är en sak. Den är viktig men vet man om det kanske man kan leva med det.

Men jag fick ett jämnare resultat på min testgråskala med CG-skärmen än med CE. Är det värt pengarna? Där kan man bara avgöra själv. Jag sitter ju och fixar bilder som sedan ska skrivas ut i stora storlekar. Varje ark kostar mellan 50-100 kr. Om jag får göra om en extra bild är merkostnaden snabbt insparad i material och arbetstid.

Stefan
 
PierreS skrev:
Någon som vet något om denna skärm HP F2105 21 tum WIDE TFT TCO-03? Den har tydligen prissänkts ganska kraftigt. Den verkar få mkt bra kritik i de media som jag kan hitta.
Ställde samma fråga i annat forum på Fotosidan av misstag.
Den har jag och det är en av de bästa skärmarna jag sett på överhuvudtaget. Makalöst fin. Rekomenderas å det varmaste, du blir inte missnöjd.
 
Grevture skrev:
Hej!

Nu ser jag att du frågat tidigare om den här skärmen, ledsen att jag missade din fråga, den försvann lite bland alla inlägg. Den här tråden börjar likna ett helt garnnystan :)

Nec 20WGX2 är en trevlig kompromisskärm, den har tillräckligt bra svarstider för att fungera för både spel och film, den har bredbild och faktiskt ips-panel som ger bra färger. En ovanlig kombination. Tyvärr har den blank yta vilket visserligen ger kontrasten en extra skjuts, men också innebär att det lätt blir reflexer.

Betraktningsvinlarna är bra, tack vare ips-panelen håller den färgen även om ser på bilden i lite vinkel. Färgvisningen är bättre än hos många billigare spelskärmar med tn-panel, men inte riktigt så neutrala och fina som hos till exempel sin släkting Nec 2070NX.

Det här är en av de mest lyckade kompromisser av bra skärm för färgarbete och spel-/filmskärm som jag har sett, men det är trots allt en kompromiss. Är du ute efter en skärm enbart för bildarbete är till exempel 2070NX ett bättre alternativ, men gillar du att spela eller se film så är den ett bra val.

Martin Agfors du verkar ha koll på skärmarna här. Jag är liksom Erik Carlsson Baubeta ute efter en Nec 20WGX2, men jag är också öppen för NEC 2070NX:en. Jag har mestadels tänkt att använda skärmen för


85% bildbehandling
10% surfa, ordbehandling, övrigt
5% film, spela


Min budget ligger på max 6.245kr. Jag har studerat dessa skärmar ganska flitigt på nätet och vet deras specar. Men användartest/råd tycker jag ändå väger tyngst i en jämförelse mellan två skärmar.
Kanske finns det en annan skärm som är bättre än dessa två? Widescreen är trevligt men inget måste. Ibland ska redigerade bilder tryckas, så helst en så bra färgriktighet som möjligt.

Mina krav är alltså den bästa: [färghanteringen/återgivningen, kontrasten, svärtan och färgriktighet], [storlek >=20"], för max 6.245kr

Detta lät som om Martin endast får svara, om någon annan vet får ni gärna råda mig också!
 
Grevture skrev:
Betraktningsvinlarna är bra, tack vare ips-panelen håller den färgen även om ser på bilden i lite vinkel. Färgvisningen är bättre än hos många billigare spelskärmar med tn-panel, men inte riktigt så neutrala och fina som hos till exempel sin släkting Nec 2070NX.

Tack för hjälpen. Det blev tillslut en Sony SDM-S205F, hoppas det blir bra (har inte fått hem den ännu). Med de extra pengarna (Sonyn är ju billigare än båda NEC-skärmarna) börjar jag fundera lite på kalibreringsutrustning. Såg att Adam Haglund länkade till en skärmkalibrator på dustin tidigare: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094018
Verkar inte som att han fick något svar. Min fråga är därför, någon som vet något om vad man bör investera i i kalibreringsväg?

//Erik
 
Ska nu köpa en ny skärm och vill nog helst ha en 23-24” 1920-1200 men är tveksam om det är värt priset mot en 20-21 ”.
Efter en hel del forumsläsning börjar det luta åt att beställa Sony SDM-S205F och kanske uppgradera om några år. Men jag har också tittat en det på bla Sony SDM-P234/B, Skillnaderna i pris och storlek är ju uppenbara, men bildkvalitet och inställningsmöjligheter har jag ingen aning om hur de två Sony skärmarna förhåller sig till varandra.

Ni som har fått hem eran Sony SDM-S205F hur tycker ni den är?
Finns det någon som har erfarenhet av SonySDM-P234/B eller kanske någon som har provat bägge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.