FaniSkogen
Aktiv medlem
Japp, vilket sunkigt grafikkort som helst fungerar inte med 10-bitar. Förr krävdes Quadra/FirePro, det var anledning till att jag köpte ett FirePro.
/Karl
Så sant. Quadra är dock ett kul spel Quadro heter korten.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, vilket sunkigt grafikkort som helst fungerar inte med 10-bitar. Förr krävdes Quadra/FirePro, det var anledning till att jag köpte ett FirePro.
/Karl
Detta är ju ett ganska bra kap måste jag säga:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/
en Dell U2413 för 3600 inkl moms. Hårdvarukalibrering, LED och 99% aRGB.
Mycket bra pris för den skärmen (fast hårdvarukalibrering kräver att du antingen har eller köper en i1 Display Pro). Jag snor tipset och postar i reatråden
Därför att Xrite som gjort kalibreringsprogrammet åt Dell getts tillåtelse att begränsa programvaran till deras egen kalibreringslösning.Varför kräver denna skärm en viss hårdvarukalibrering?
Därför att Xrite som gjort kalibreringsprogrammet åt Dell getts tillåtelse att begränsa programvaran till deras egen kalibreringslösning.
Du kan profilera skärmen med din Spyder, dvs använda Datacolors program för att läsa in profilen via grafikkortet, men du kan inte använda Dells kalibreringsprogram för att hårdvarukalibrera skärmen med Spydern.Så min spyder är oanvändbar på denna?
Därför att Xrite som gjort kalibreringsprogrammet åt Dell getts tillåtelse att begränsa programvaran till deras egen kalibreringslösning.
Hej!
Jag har problem med att börja kalibrera denne skärmen. Den är byggd bara med DisplayPort, DVI and D-SUB inputs men jag skulle visst kalibrera med Easypix programet och då krävs det eizo usb kabel MD-C93 som inte går att ansluta till denne skärm.
Kalibratorn ansluter du till datorn med USB. USB-sladd till skärmen behövs oftast inte. Undantaget är väl om skärmen går att hårdvarukalibrera och det ska gå genom USB.
Denna skärm går dock med säkerhet inte att hårdvarukalibrera. Så kalibratorn ansluter du till datorn med USB-kabel.
Det fattar jag, men det finns ju som sagt ingen USB port i skärmen, utan det finns bara dem som jag nämnde innan. Så frågan är vilken adapter/sladd ska jag skaffa för att kunna ansluta till USBport i datorn.
IPS verkar gälla för de flesta. Ingen som kör MVA eller VA? Kontrastfördelar?
Ska köpa en ny dator, och bildredigering är huvudsyftet.
Har fått tre olika offerter från tre olika leverantörer och till deras respektive paket rekommenderar tre olika skärmar...
• Dell U2412M
• Eizo FlexScan EV2416WFS-BK
• Asus VX279Q IPS MHL
I en annan tråd föreslår någon Dell U2713 HM istället.
Så nu står jag där och har ingen aning om vilken av skärmarna jag ska välja. Det finns väl iofs prisskillnader att ta hänsyn till men jag måste inte absolut ha det billigaste. Så länge det kan anses vara motiverat med en dyrare skärm kan jag lägga till en slant. Så frågan är väl: vilken av dessa fyra hade ni valt och är skillnaderna mellan dem så pass påtagliga att de motiverar eventuella prisskillnader?
Har kollat recensioner och försökt göra jämförelser på google, men det tekniska säger mig tyvärr inte så mycket... Tacksam för era synpunkter!
Allt gott,
Eric
Jag har haft denna skärm i ca 1 månad nu och den är helt fantastisk. Den levereras med kalibreringspapper från fabrik så den är riktigt bra direkt när man packar upp den.
..kan inte annat än rekommendera denna.
Den kalibreringen säger inte mycket. Eftersom den inte är kalibrerad efter ditt grafikkort kan det fortfarande vara helt galet.
Mina Dellskärmar kommer också kalibrerade med snygg grafik hur fint de stämmer. Tyvärr är de alldeles för ljusa för att stämma med vad min skrivare producerar och alldeles för blå. En profilering med iOne Display Pro skapar en helt annan profil som stämmer med vad min skrivare oxå spottar ur sig.
Så tro inte att en profil från fabriken ger rätt förutsättningar.