Annons

Bildskärm för bildbehandling

Om jag förstår rätt är detta samma skärmar, men den som har tillägget "CAL" säljs med en kalibrator.

Tror jag...

Jag har en gammal orderbekräftelse med CAL i produktnamnet på en Eizo och den levererades med deras dåvarande puck. Man får den ju rätt billigt, men det finns ju bättre om man kan/vill lägga på lite pengar.

Stefan, jag har nu en spyder 3 elite som jag iofs inte har några problem med. Men om jag skulle skaffa en ny vad rekommenderar du då?

Aj då, då måste jag köpa en ny den dag som jag byter skärm .

Det är därför jag aldrig rekommenderar Colormunki display. Det är exakt samma kalibrator som i1 Display PRO, men kan bara användas med X-Rites egen programvara. Blanda inte heller ihop en Colormunki med en Colormunki display. Det är två helt olika kalibratorer. X-Rite gör det verkligen inte enklare för oss.

Stefan, jag har nu en spyder 3 elite som jag iofs inte har några problem med. Men om jag skulle skaffa en ny vad rekommenderar du då?

Den senaste generationen av colorimetrar har blivit mycket bättre än de tidigare. Så både en Spyder 4 och en i1Display PRO fungerar bra. Den senare är dyrare men har fått bättre resultat i de tester jag sett. Där jämför man tio enheter av varje sort.

Om jag förstår rätt är detta samma skärmar, men den som har tillägget "CAL" säljs med en kalibrator.

Tror jag...

Tror jag med, men jag rekommenderar inte den kalibratorn. Bättre att köpa en i1Display Pro.

Den senaste generationen av colorimetrar har blivit mycket bättre än de tidigare. Så både en Spyder 4 och en i1Display PRO fungerar bra. Den senare är dyrare men har fått bättre resultat i de tester jag sett. Där jämför man tio enheter av varje sort.

Det blir lite förvirrande det du skriver Stefan. Den colorimeter som kommer med Eizo-skärmen är väl en Eizo-märkt Spyder 4? Det är ju lite skillnad om man får en Spyder 4 för 665 kr tillsammans med skärmen och att köpa i1 Display Pro separat för ett par tusen.

Det blir lite förvirrande det du skriver Stefan. Den colorimeter som kommer med Eizo-skärmen är väl en Eizo-märkt Spyder 4? Det är ju lite skillnad om man får en Spyder 4 för 665 kr tillsammans med skärmen och att köpa i1 Display Pro separat för ett par tusen.

Spyder 4 är en bra kalibrator, i1Display Pro är en bättre. Sedan är det frågan om det är värt 1500 kr mera för att få en något bättre kalibrator. Min kostar lite drygt 10.000 kr, så mitt svar är väl rätt klart. Men jag inser ju också att jag inte har samma vanor som många andra har ;-)

Det är Spyder 4 som följer med. Finns ett par skärmtillverkare som köper in kalibratorer från Datacolor eller X-Rite. Till exempel har HP haft några sådana skärmar med en kalibrator som det stod HP på, men som var en X-Rite. Men de hade gjort om kalibratorn lite för att den skulle vara bättre anpassad till skärmen.

Enligt Eizo har de lagt in en kompensation för det stora färgomfånget på denna skärm som gör att denna kalibrator fungerar bra för deras skärmar.

Ska man köpa den billigare CS240 + denna i1Display Pro menar du?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12546994/x-rite/kalibrering-i1-display-pro

Är ju X-Rite den med som den Colormunki Display jag har..

i1Display Pro är den bästa kalibrator i förhållande till pris jag känner till normalt.

Men när det gäller den Spyder som följer med till denna skärm är den ju så bra prissatt att jag tycker nog att denna kombo vinner över ditt förslag, om man är det minsta priskänslig. Tror inte att det blir något märkbar skillnad mellan att använda den ena eller den andra kalibratorn. Särskilt som Eizo har lagt in en korrigering för hur denna kalibrator fungerar tillsammans med sina skärmar.

i1Display Pro är identiskt hårdvarumässigt med din Colormunki Display, men X-Rite har sett till att den bara fungerar med X-Rites programvara.

Den spyder som följer med denna skärm, är den bättre ihop med denna skärm än den Colormunki display jag redan har?

Efter en tid med min NEC Spectraview 272, min subjektiva uppfattning:

Kontrast: Kanon
Färger: Kanon
Färgbalans: Drar aningen åt blått eller så är alla mina andra källor samtliga åt andra hållet vilket de mycket väl kan göra. Har kalibrerat många gånger.
Vinkelkänslighet: Sämre än t ex min gamla Eizo FlexScan S2431W som är en enklare klass. Speciellt i höjdled tappas kontrasten.
Upplösning: Väldigt lagom "små" pixlar.

Efter en tid med min NEC Spectraview 272, min subjektiva uppfattning:

Kontrast: Kanon
Färger: Kanon
Färgbalans: Drar aningen åt blått eller så är alla mina andra källor samtliga åt andra hållet vilket de mycket väl kan göra. Har kalibrerat många gånger.
Vinkelkänslighet: Sämre än t ex min gamla Eizo FlexScan S2431W som är en enklare klass. Speciellt i höjdled tappas kontrasten.
Upplösning: Väldigt lagom "små" pixlar.

Vilken färgtemperatur kalibrerar du mot med din SpectraView?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar