Annons

Bildskärm för bildbehandling

Ja precis. Skummar man nätet lite så verkar Dell ha riktigt ojämn kvalitet på vad som släpps ut.

Jag tror du missar poängen. Det har inget med Dells skärmar att göra. De har släppt en hel del skärmar som inte ligger inom toleranserna. Fast en bra Dell skärm mäter sig väl med din Samsung. En profil gjord på fabriken kan inte innebära att den är kalibrerad efter din dator och dess grafikkort.
Skärmar måsta alltid profileras/kalibreras individuellt, det grafikkort datorn har och efter den miljö man arbetar i.
Gör man inte detta kan man tro att en fabrikskalibrerad skärm stämmer med vad den borde visa. Alla experter är ense om att så inte är fallet.
Låna eller skaffa en kalibrator så skall du se skillnaden.

Det har också blivit mycket bättre med jämnheten hos Dell (enligt de skärmar Stefan Ohlson testat på sistone), så det går inte generellt att säga att det ena är bättre än det andra.

Det har också blivit mycket bättre med jämnheten hos Dell (enligt de skärmar Stefan Ohlson testat på sistone), så det går inte generellt att säga att det ena är bättre än det andra.

Förvånar mig inte. Den U3014 jag skaffade sist är fantastisk. Den går att kalibrera med PC men tyvärr saknas den programvaran för Mac. Trots enbart profilering så är resultatet enastående.
Detta givetvis efter den blivit korrekt profilerad. Den medlevererade profilen kan man slänga direkt. Precis som för alla andra skärmar. Den får mest ses som ett sätt att lura folk som inte har kläm på detta med färghantering.

Jag tror du missar poängen. Det har inget med Dells skärmar att göra. De har släppt en hel del skärmar som inte ligger inom toleranserna. Fast en bra Dell skärm mäter sig väl med din Samsung. En profil gjord på fabriken kan inte innebära att den är kalibrerad efter din dator och dess grafikkort.
Skärmar måsta alltid profileras/kalibreras individuellt, det grafikkort datorn har och efter den miljö man arbetar i.
Gör man inte detta kan man tro att en fabrikskalibrerad skärm stämmer med vad den borde visa. Alla experter är ense om att så inte är fallet.
Låna eller skaffa en kalibrator så skall du se skillnaden.

Givetvis har jag dubbel kollat kalibreringen, och jag kom fram till samma sak som tftcentral.
Länk: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_s27b970d.htm
sRGB stämmer väldigt bra rakt ur lådan.

Det är inte så att du har någon gammal *.icc profil laddad ? (hoppas du får ordning på grejerna)

Givetvis har jag dubbel kollat kalibreringen, och jag kom fram till samma sak som tftcentral.
Länk: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_s27b970d.htm
sRGB stämmer väldigt bra rakt ur lådan.

Det är inte så att du har någon gammal *.icc profil laddad ? (hoppas du får ordning på grejerna)

Vet inte om jag skall ta det som ironi. Givetvis har jag koll på grejorna. Min skärm är profilerad och stämmer bra med mina utskrifter. Värdet på profilen ligger på Delta 0,8. Detta enligt Adobe RGB som är den färgrymd jag vill ha på den skärmen.
Vill jag bedöma något efter sRGB så använder jag Macbook Pro Retina 15 skärm som stämmer bra med sRGB och inte klarar mer. Den är givetvis också profilerad för att visa rätt ljus,färgtemperatur och nyanser mm. Profileringen sker givetvis med instrument och mäts upp enligt konstens regler.

Så du kan vara ganska lugn om att jag har koll på läget. Däremot är jag inte lika säker på att du har det? Ditt resonemang tyder inte på det.

Går i tankarna på att skaffa en ny display för klipp/postproduktion. Hur tycker ni att apple 27 cinema display står sig? Bra investering?

HP Z30i LED monitor

Hej,

Måste köpa ny skärm och funderar på HPs IPS skärm Z30i. Någon har erfarenhet av denna skärm? Jag ska uteslutande använda den för redigeringa bilder.

TN-skärmar är bra på två saker, de är billiga och de är snabba. Lämpar sig därför utmärkt för spel. Men färgåtergivning är inte TN-skärmars starka sida. Du vill ha en skärm med en IPS-panel.

Jag sitter med en Dell U2410, är det en TN-skärm?
Vad rekomenderar Du mig att köpa istället. Snart vill jag byta skärm.

Jag sitter med en Dell U2410, är det en TN-skärm?
Vad rekomenderar Du mig att köpa istället. Snart vill jag byta skärm.

Nej, det är en IPS-skärm. Enda som inte är sådär strålande med den skärmen, utifrån specar, är färgomfånget. Prisläge på din nya skärm? För om du frågar sådär så tipsar jag ju om en NEC eller Eizo 4K skärm för 30 tkr ;-) De är riktigt bra och det bör de ju vara.

Stefan

Nej, det är en IPS-skärm. Enda som inte är sådär strålande med den skärmen, utifrån specar, är färgomfånget. Prisläge på din nya skärm? För om du frågar sådär så tipsar jag ju om en NEC eller Eizo 4K skärm för 30 tkr ;-) De är riktigt bra och det bör de ju vara.

Stefan

NECs 24 tums som du testade verkar ju fantastiskt prisvärd, vad hette den cs240?

Kan väl tillägga för andra i tråden att jag igår köpte NEC 272 men det var dött lopp mot Eizo, dessa två är bäst och lika i min uppfattning.

NECs 24 tums som du testade verkar ju fantastiskt prisvärd, vad hette den cs240?

Kan väl tillägga för andra i tråden att jag igår köpte NEC 272 men det var dött lopp mot Eizo, dessa två är bäst och lika i min uppfattning.

Nej, det var en Eizo CS 240 och håller med om att den är prisvärd. Den är inte långt ifrån de bästa skärmarna från NEC och Eizo. Bra idé från Eizos sida att ta fram en skärm där de sparat in på alla extra finesser, som bara avancerade användare behöver.

Men tror inte du behöver ångra ditt beslut med NEC 272, testar just nu en sådan och det är ju härligt att en så avancerad skärm inte är vansinnigt dyr.

Stefan

Stefan

30k klarar inte min plånbok men denna kostade runt 5k när jag köpte den för 5-6 år sedan. Var väl mer däromkring jag tänkte. Jag redigerar inte bilder för tryck och så utan mest för hemsidan www.bussmicke.se.

Men tror inte du behöver ångra ditt beslut med NEC 272, testar just nu en sådan och det är ju härligt att en så avancerad skärm inte är vansinnigt dyr.

Stefan

Sökte på Prisjakt på NEC 272, vilken av dem är det?

NEC MultiSync PA272W (Bildskärmar) 11 499:-
NEC SpectraView Reference 272 (Bildskärmar) 19 850:-
NEC SpectraView 272 (Bildskärmar) 15 490:-

Jag redigerar inte bilder för tryck och så utan mest för hemsidan www.bussmicke.se.

Om målet för bilderna är webben så får man nog räkna med att bara en bråkdel av de som kommer att titta på bilderna själva har en bra, kalibrerad skärm och använder en färghanterande webbläsare.

Alltså tycker jag att man kan nöja sig med en "vettig" skärm.

Säkert är det skillnad på en skärm för 5.000 och en för 30.000, men då kan man ju fråga sig om det inte är bättre att lägga 25.000 på kamerautrustningen, resor till intressanta fotoobjekt, kurser i fototeknik, redigering etc än på en grym skärm? Det borde i alla fall vara roligare! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar