Annons

Bildskärm för bildbehandling

Vilken skillnad det är på Eizo ColorEdge CS230 jämfört med iMacen. Mycket bättre färger på Eizon!

Jag märker ingen jättestor skillnad på den lägre upplösningen. Det är mycket skönare att titta på en mattskärm jämfört med en blankskärm á la Apple.

Hyfsad skärm under 5000 kr?

Hej,

Ska snart införskaffa en skärm, men med ett budgettak på fem tusen spänn. Inser att det får bli en del kompromisser, men detta forum brukar ju vara en bra ställe att få tips. Jag spelar lite spel, men huvudfokus när det gäller att välja skärm är bildbehandlingen. Har förstått av denna tråd att IPS-panel är att föredra för bildhantering och har kollat på bland annat dessa:

alt 1: http://www.dustinhome.se/product/5010654290/eizo-flexscan-ev2436w-24-wide-tft-led-black/

alt 2: http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/

alt 3: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162450-asus_pb278q_27-5ms-hdmi-pls-2560x1440

Jag, som är novis när det gäller skärmar, undrar framför allt vad som egentligen skiljer dessa åt? Förutom det uppenbara att alternativ tre är större och därmed också erbjuder högst maxupplösning.

Vad är det som gör Dell-skärmen så passa mycket dyrare än Eizos motsvarighet, för mig ser specifikationerna ganska likartade ut?

Dellskärmen är gjord för bildbehandling och dylikt, och den går att hårdvarukalibrera (med en i1 Display Pro).

Johan, om de sista tre tummen inte är oerhört viktiga kan jag tipsa om den här;

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179258-asus_pa248qj_24_hdmi-dp-dvi-ips

Jag är så gott som säker på att det är den jag själv har och har använt i två års tid nu och jag är mycket, mycket nöjd med den! Ska dubbelkolla när jag kommer hem.

De tre sista tummen är en bonus, men inte helt avgörande. Nu sitter jag med två laptops på 15" respektive 17", så redan 24" blir ju en klar förbättring. :)

Däremot väger möjligheten till hårdvarukalibrering rätt tungt. Finns den möjligheten på din? Priset var ju attraktivt i sånt fall. Men "Display colours 16.7 M" låter som den färgmässigt är i samma klass som Eizo-skärmen som kostar runt 3500 på Dustin (den jag kallade alternativ 1)? Är det en stor nackdel om jag prioriterar bildbehandling?

Jag hittar ingenting på din Eizo-skärm beträffande gamut (färgrymd) så det är svårt att säga, däremot "min" skärm täcker 100% av sRGB och 97 eller 98% av AdobeRGB, samt att "min" skärm är roterbar så du kan få dina porträtt-bilder att ta upp i princip hela skärmen vilket jag tycker är guld värt!

Jag hittar ingenting på din Eizo-skärm beträffande gamut (färgrymd) så det är svårt att säga, däremot "min" skärm täcker 100% av sRGB och 97 eller 98% av AdobeRGB, samt att "min" skärm är roterbar så du kan få dina porträtt-bilder att ta upp i princip hela skärmen vilket jag tycker är guld värt!

Det låter bra. Nu har ju Dustin kampanjpris på sin Dell-skärm, så den kom ner i samma prisklass som ditt förslag. Det kliar i fingrarna, men ska försöka avvakta respons på en nätt offert som just skickades till någon som då skulle kunna få betala för kalaset. :)

De tre sista tummen är en bonus, men inte helt avgörande. Nu sitter jag med två laptops på 15" respektive 17", så redan 24" blir ju en klar förbättring. :)

Däremot väger möjligheten till hårdvarukalibrering rätt tungt. Finns den möjligheten på din? Priset var ju attraktivt i sånt fall. Men "Display colours 16.7 M" låter som den färgmässigt är i samma klass som Eizo-skärmen som kostar runt 3500 på Dustin (den jag kallade alternativ 1)? Är det en stor nackdel om jag prioriterar bildbehandling?

Display colours 16.7M säger ingenting om färgkvaliteten eller färgrymden, det säger bara att skärmen kommer göra sitt bästa att visa 8-bitars (per kanal) färg. 16.7M färger kommer vilken sunkskärm som helst säga att den har.
Ska man profilera skärmen tjänar man dock ofta på 10-bitars (per kanal) färg, så länge man inte kör OS/X som i vilket fall bara klarar 8-bitars färg.

/Karl

Display colours 16.7M säger ingenting om färgkvaliteten eller färgrymden, det säger bara att skärmen kommer göra sitt bästa att visa 8-bitars (per kanal) färg. 16.7M färger kommer vilken sunkskärm som helst säga att den har.
Ska man profilera skärmen tjänar man dock ofta på 10-bitars (per kanal) färg, så länge man inte kör OS/X som i vilket fall bara klarar 8-bitars färg.

/Karl

En skärm som hårdvarukalibreras arbetar ofta med 12 eller 14 bitar internt och då spelar det ingen roll om det är Mac eller Windows. Detta med 10 bitar är mer viktigt om du inte kan hårdvarukalibrera den.

Stefan

Är det IPS man ska satsa på i första hand? jag har idag en gammal lcd som är svår att justera.
i1 display "light"

Funderar på om en Fujitsu P23T-6 Thor Edition 990:- (CDON) kan vara värt det för en amatör.

En skärm som hårdvarukalibreras arbetar ofta med 12 eller 14 bitar internt och då spelar det ingen roll om det är Mac eller Windows. Detta med 10 bitar är mer viktigt om du inte kan hårdvarukalibrera den.

Stefan

Absolut, ger skärmen ett perfekt 8-bitars resultat är det fullgott för alla.

Om skärmen inte kan hårdvarukalibreras så tappar man oftast minst 1 bit vid profileringen och då brukar det inte vara svårt att se skillnaden.

/Karl

Är det IPS man ska satsa på i första hand? jag har idag en gammal lcd som är svår att justera.
i1 display "light"

Funderar på om en Fujitsu P23T-6 Thor Edition 990:- (CDON) kan vara värt det för en amatör.

IPS är en bättre teknik än den äldre TN, men det betyder inte att alla IPS är bättre. Jag har köpt en Eizo FS2331 för 1690kr (TN) och är mycket nöjd med den med tanke på budget. Det är en utgående modell, så den lär inte finnas kvar länge till. Fina omdömmen har den också fått överlag.

/Karl

Sen gäller det väl även att ens datorkonfiguration klarar 10bit, vilket de flesta inte gör vad jag vet.

Detta är ju ett ganska bra kap måste jag säga:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/

en Dell U2413 för 3600 inkl moms. Hårdvarukalibrering, LED och 99% aRGB.

Mycket bra pris för den skärmen (fast hårdvarukalibrering kräver att du antingen har eller köper en i1 Display Pro). Jag snor tipset och postar i reatråden :)

Sen gäller det väl även att ens datorkonfiguration klarar 10bit, vilket de flesta inte gör vad jag vet.

Detta är ju ett ganska bra kap måste jag säga:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/

en Dell U2413 för 3600 inkl moms. Hårdvarukalibrering, LED och 99% aRGB.

Japp, vilket sunkigt grafikkort som helst fungerar inte med 10-bitar. Förr krävdes Quadra/FirePro, det var anledning till att jag köpte ett FirePro.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar