Annons

Bildskärm för bildbehandling

Nu kommer jag med en konstig fråga.

Hur hög upplösning behöver jag egentligen för att kunna utföra bildbehandling på ett vettigt sätt?
Varför strävar alla efter ha en skärm med så hög upplösning som möjligt?
Räcker det inte t ex med 1680x1050 på 22" skärm.
Om skärmen ska användas till annat än bara bildbehandling blir det väl problem med väldigt hög upplösning?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Bildskärmar är väldigt lågupplösta sett till dpi. Det är synd att HDhypen har bromsat utvecklingen.
 
Nu kommer jag med en konstig fråga.

Hur hög upplösning behöver jag egentligen för att kunna utföra bildbehandling på ett vettigt sätt?
Varför strävar alla efter ha en skärm med så hög upplösning som möjligt?
Räcker det inte t ex med 1680x1050 på 22" skärm.
Om skärmen ska användas till annat än bara bildbehandling blir det väl problem med väldigt hög upplösning?

Eller är jag helt ute och cyklar?

På en 24" skärm så är 1920x1200 absolut inte för hög upplösning även för normal användning. Vill man inte ha så hög upplösning kan man gott nöja sig med mindre skärm typ 22". Jag själv vill ha så stort som möjligt och så hög upplösning som möjligt inom ramen för min budget.
 
Vad sägs om denna: Eizo FlexScan S2433WFS

Enligt mig måste det vara den mest prisvärda överhuvudtaget just nu. 6 739:- inkl frakt från misco.se

Kommentar? Alternativ?
 
Jag kör lillebror till HP ZR30w, HP ZR24w och jag är riktigt nöjd :). Ligger på en bra prislapp med. Men HP ZR30w hade jag inte tackat nej till!

Det blev en ZR30w och jag kan faktiskt inte säga något annat än att det är en kanonskärm.

Den har väldigt få inställningsmöjligheter men det har inte varit något jag saknat.

/Karl
 
Vad sägs om denna: Eizo FlexScan S2433WFS

Enligt mig måste det vara den mest prisvärda överhuvudtaget just nu. 6 739:- inkl frakt från misco.se

Kommentar? Alternativ?

Jag var på fotomässan här för leden och pratade med en eizokille. Enligt honom kunde man bara titta på, ursäkta granska, bilder på eizoskärmar. Men han talade om en 24"-are för ca 17kkr+moms.

Sedan framkom det att det bara finns en, om jag förstod det rätt, tillverkare av paneler, och det är LG. Så det mesta hänger på mjukvaran som styr det hela.

Sedan skall man inte glömma att köpa kalibreringsutrustning, eftersom skärmarna skall kalibreras med jämna mellanrum.

Han trodde inte att jag skulle vara nöjd om jag köpte, typ en HP för ca 6000kr. Så köper jag en sådan, skall jag undvika att låna hem en Eizo för 20000kr...

Nej, det är bäst att fundera på vad man skall använda utrustningen till, och betala därefter. Man köper inte en Rolls Royce för att åka drygt en mil till jobbet. Det räcker gott och väl med en BMW med läderklädsel och 190hk...
 
Jag var på fotomässan här för leden och pratade med en eizokille. Enligt honom kunde man bara titta på, ursäkta granska, bilder på eizoskärmar. Men han talade om en 24"-are för ca 17kkr+moms.

Sedan framkom det att det bara finns en, om jag förstod det rätt, tillverkare av paneler, och det är LG. Så det mesta hänger på mjukvaran som styr det hela.

Sedan skall man inte glömma att köpa kalibreringsutrustning, eftersom skärmarna skall kalibreras med jämna mellanrum.

Han trodde inte att jag skulle vara nöjd om jag köpte, typ en HP för ca 6000kr. Så köper jag en sådan, skall jag undvika att låna hem en Eizo för 20000kr...

Nej, det är bäst att fundera på vad man skall använda utrustningen till, och betala därefter. Man köper inte en Rolls Royce för att åka drygt en mil till jobbet. Det räcker gott och väl med en BMW med läderklädsel och 190hk...

Jag var också på Fotomässan (Sthlm) och där pratade jag med en Eizo-kille som övertygade mig om att en billigare skärm än Eizo SX2462WH fanns det ingen anledning att köpa. Så det fick bli så. 10.000:- fattigare men lyckligare. Det är väl en BMW jag har nu då och det känns verkligen så.

Nu tycker ju jag att det är lite kul att äga just en Eizo så jag lägger helt enkelt till 4000:- på din HP just för märket. Sån är jag! Jag tvivlar dock på att vi båda då äger en LG men att det finns färre paneltillverkare än varumärken är jag övertygad om.

Nu fick jag nog en ganska bra skärm med ips-panel som jag länge suktat efter och det klart att jag märker skillnad även om det mesta sitter i huvudet på mig. Men foto handlar ju mycket om prylar och märken eller hur? Innan hade jag en Viewsonic för ca 2500:- och den var väl inte så rolig med sina 21" tn-panel.

Eizo har tyvärr egna kalibreringsprylar vikket ger en hårdvarukalibrering till skillnad från min Spyder Elite som "bara" ger en mjukvarukalibrering i grafikkortet. Eizo-killen kunde inte säga hur mycket bättre det blir med deras egen utrustning och kalibrera ska man ju göra. Den lurade han inte på mig utan jag behåller min Spyder för 2000:- ett tag till.

Så det kan ju bli en forumfråga: Vet någon om hur stor skillnad det blir mellan hårdvaru- och mjukvarukalibrering? Vad innebär hårdvarukalibreringen egentligen. Vid mjukvarukalibrering är man ju på och rattar på skärmens inställningar också.
 
Jag var på fotomässan här för leden och pratade med en eizokille. Enligt honom kunde man bara titta på, ursäkta granska, bilder på eizoskärmar. Men han talade om en 24"-are för ca 17kkr+moms.

Sedan framkom det att det bara finns en, om jag förstod det rätt, tillverkare av paneler, och det är LG. Så det mesta hänger på mjukvaran som styr det hela.

Sedan skall man inte glömma att köpa kalibreringsutrustning, eftersom skärmarna skall kalibreras med jämna mellanrum.

Han trodde inte att jag skulle vara nöjd om jag köpte, typ en HP för ca 6000kr. Så köper jag en sådan, skall jag undvika att låna hem en Eizo för 20000kr...

Nej, det är bäst att fundera på vad man skall använda utrustningen till, och betala därefter. Man köper inte en Rolls Royce för att åka drygt en mil till jobbet. Det räcker gott och väl med en BMW med läderklädsel och 190hk...

Det där var riktigt säljsnack från Eizo. Jag har en 24" Eizo på jobbet och den är inte det minsta bättre än vad min HP-skärm är, den har bättre inställningsmöjligheter så om man vill kalibrera den till något annat än adobeRGB så får man bättre resultat med EIZOn.

Du skall ha en riktigt dyr skärm ( dom flesta EIZO-skärmar kan inte kalibreras) för att kunna kalibrera skärmen. Profilera skärmen är dock något man absolut inte skall glömma.

Fråga gällande kalibreringen, min HP är en 10-bitars skärm, stödjer alla profileringsverktyg 10-bitar eller måste man ha speciella där?

/Karl
 
Det där var riktigt säljsnack från Eizo. Jag har en 24" Eizo på jobbet och den är inte det minsta bättre än vad min HP-skärm är, den har bättre inställningsmöjligheter så om man vill kalibrera den till något annat än adobeRGB så får man bättre resultat med EIZOn.

Du skall ha en riktigt dyr skärm ( dom flesta EIZO-skärmar kan inte kalibreras) för att kunna kalibrera skärmen. Profilera skärmen är dock något man absolut inte skall glömma.

Fråga gällande kalibreringen, min HP är en 10-bitars skärm, stödjer alla profileringsverktyg 10-bitar eller måste man ha speciella där?

/Karl

Du säger att Eizo inte är bättre men att den ger bättre resultat? ;-)

Varför kan man inte kalibrera en billig skärm och hur menar du att jag inte kan kalibrera min? Är det en profilering jag gör menar du?
 
Du säger att Eizo inte är bättre men att den ger bättre resultat? ;-)

Varför kan man inte kalibrera en billig skärm och hur menar du att jag inte kan kalibrera min? Är det en profilering jag gör menar du?

Kalibrering sker hårdvarumässigt, dvs din färgmätare berättar för skärmen hur den skall visa färgerna. Vid en profilering berättar färgmätaren till operativsystem alt grafikkortet att skärmen avviker från färgen den skulle visa och försöker hitta en annan färg som bättre stämmer överens med verkligheten.

Dom flesta väljer att profilera till sRGB eller adobeRGB när dom profilerar skärmarna. Näst intill alla billiga skärmar är kalibrerade mot sRGB med ett möjligt blåstick. Då blir resultat ok vid en profilering med dom skärmarna. Att försöka profilera en billigskärm mot t.ex. UGRA kommer ge ett väldigt dåligt resultat.
Dom dyrare EIZO-skärmarna eller QUATO-skärmarna kan hårdvarukalibreras och man kan därför lyckas profilera dom till dom flesta färgrymderna.

/Karl
 
Då det är dags att införskaffa en ny skärm så tänkte jag först kolla vad ni säger då det är uppenbart att ni kan detta. Har kollat runt lite och förstått att ips panel är att föredra och med min budget är det dessa två skärmar jag fastnat för, frågan är vilken ni skulle rekommendera? Spel och sådant är inte av intresse utan den ska bara användas vid fotoredigering och allmänt surfande.

NEC MULTISYNC EA231WMI 23"

LG W2220P-BF 22"


Tack på förhand!
 
Då det är dags att införskaffa en ny skärm så tänkte jag först kolla vad ni säger då det är uppenbart att ni kan detta. Har kollat runt lite och förstått att ips panel är att föredra och med min budget är det dessa två skärmar jag fastnat för, frågan är vilken ni skulle rekommendera? Spel och sådant är inte av intresse utan den ska bara användas vid fotoredigering och allmänt surfande.

NEC MULTISYNC EA231WMI 23"

LG W2220P-BF 22"


Tack på förhand!

Det gäller att surfa runt lite och läsa på (olika forum).
Sedan får man helt enkelt bestämma sig för på vilken nivå man vill lägga sig. Jag tänkte lägga mig på ca 6000kr-nivån. En HP 24" (med IPS panel) ligger närmast till, men enligt vad man kan läsa är skillnaderna marginella, när man inte går upp rejält i prisklass. Man får väl inte mer än vad man betalar för.

Som sagt, enligt eizokillen på mässan, var det bara LG som gjorde just dessa paneler. Däremot kan man anta att ju nyare skärm desto bättre mjukvara.

Frågan är vilket tumtal man tycker sig behöva, t ex 24 eller 22. De flesta(?) skärmar har väl samma upplösning på just dessa två mått.

Till slut(!?) så var det detta med kalibrering, som man tydligen måste ta på allvar, dvs sätta sig in i hur det fungerar. Några tips gavs i närmast ovanstående inlägg.
 
Det gäller att surfa runt lite och läsa på (olika forum).
Sedan får man helt enkelt bestämma sig för på vilken nivå man vill lägga sig. Jag tänkte lägga mig på ca 6000kr-nivån. En HP 24" (med IPS panel) ligger närmast till, men enligt vad man kan läsa är skillnaderna marginella, när man inte går upp rejält i prisklass. Man får väl inte mer än vad man betalar för.

Som sagt, enligt eizokillen på mässan, var det bara LG som gjorde just dessa paneler. Däremot kan man anta att ju nyare skärm desto bättre mjukvara.

Frågan är vilket tumtal man tycker sig behöva, t ex 24 eller 22. De flesta(?) skärmar har väl samma upplösning på just dessa två mått.

Till slut(!?) så var det detta med kalibrering, som man tydligen måste ta på allvar, dvs sätta sig in i hur det fungerar. Några tips gavs i närmast ovanstående inlägg.

Ja, har kollat recensioner på båda skärmarna och dom har fått bra i överlag så jag antar att det slutar med att jag singlar slant om vilken det blir helt enkelt, haha!
Angående kalibrering så har jag en Spyder som jag verkligen tycker förbättrade min gamla skärm så det ska bli intressant att se vad den gör med en nyare modell.
 
Ja, har kollat recensioner på båda skärmarna och dom har fått bra i överlag så jag antar att det slutar med att jag singlar slant om vilken det blir helt enkelt, haha!
Angående kalibrering så har jag en Spyder som jag verkligen tycker förbättrade min gamla skärm så det ska bli intressant att se vad den gör med en nyare modell.

Viktigt att tänka på när det gäller profilering är att det oftast sänker den dynamiken på skärmen, dvs skärmen kan visa färre färger efter en profilering, men dom färgerna den visar är mer rätt.

Glöm inte att titta på dells och HPs 24" också, dom är riktigt bra och prisvärda.

/Karl
 
Till slut(!?) så var det detta med kalibrering, som man tydligen måste ta på allvar, dvs sätta sig in i hur det fungerar. Några tips gavs i närmast ovanstående inlägg.

Att köpa en bra skärm utan att ta detta med kalibrering på allvar är som att köpa en köpa en bil utan att lära sig hur man tankar den. Det fungerar ett slag men efter en tid kommer man inte dit man vill.

Men jag är tveksam till tipsen i Falumas inlägg. Att kalibrera till sRGB eller Adobe RGB är definitivt inte vad de flesta gör. Det bästa resultatet får du om du kalibrerar och sedan profilerar skärmen till det som kallas Native Gamut, dvs det maximala färgomfång som skärmen kan prestera. Eftersom våra färghanterade program gör en konvertering till den färgrymd som skärmprofilen har, så behöver man inte styra upp skärmen till samma färgrymd som man har som arbetsfärgrymd.

Det kan vara en bra idé att kalibrera sin skärm till sRGB om man arbetar med webbilder, eftersom många program där inte är färghanterade. Ska du skriva ut dina bilder är det bättre att använda Native gamut.

Stefan
 
Hittade en sak till om kalibrering, nämligen den första självkalibrerande skärmen...

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=CG245W-BK

Det var alltså denna skärm, som eizokillen på mässan talade för. Dock kommer jag inte ihåg att han skulle ha nämnt att den var självkalibrerande och vad nu det kunde innebära. Det kommer väl att visa sig hur det fungerar i praktiken.

När jag fick höra priset, 17500+moms, så förstod jag på en gång att det inte var aktuellt för mig för tillfället. (Det känns mera angeläget att spara pengar till en (ny?) R 1200 GS Adv, dvs transportmedel för fotoutrustningen och att man kommer till tillräckligt avlägsna trakter, t ex Alaska och sedan Eldslandet...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.