Falumas
Aktiv medlem
Hittade en sak till om kalibrering, nämligen den första självkalibrerande skärmen...
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=CG245W-BK
Det var alltså denna skärm, som eizokillen på mässan talade för. Dock kommer jag inte ihåg att han skulle ha nämnt att den var självkalibrerande och vad nu det kunde innebära. Det kommer väl att visa sig hur det fungerar i praktiken.
När jag fick höra priset, 17500+moms, så förstod jag på en gång att det inte var aktuellt för mig för tillfället. (Det känns mera angeläget att spara pengar till en (ny?) R 1200 GS Adv, dvs transportmedel för fotoutrustningen och att man kommer till tillräckligt avlägsna trakter, t ex Alaska och sedan Eldslandet...)
För en vanlig dödlig så kommer inte EIZO-skärmen ge något extra (den kommer heller inte vara sämre). HP-skärmen jag köpte täcker lika mycket av adobeRGB-spectrat dvs 98%.
Det EIZO-skärmen erbjuder är fler inställningar och inbygd färgmätare.
HP-skärmen som är 6" större och som har högre upplösning kostar under 10k, så tillkommer 2k för en färgmätare. Resultatet kommer bli lika bra så länge skärmen är profilerad till adobeRGB eller sRGB.
/Karl