Annons

Bildskärm för bildbehandling

Lägga in egna Frågor i Forum ??

Jag funderar på att köpa en ny platt bildskärm och vill gärna ha lite tips om vad som är bra. Jag ska främst använda den till bildbehandling. Den får som mest kosta runt 5000kr.

//Thess

Hej Thess.. hur lägger man in en egen fråga i Forum här inne ??
ja hittar inte funktionen för att kunna lägga in egna frågor i forum !
 
Tjena,

Jag har en U2410 sedan ett par veckor tillbaka. Hittade den på Dustin för 5.000kr. Är mycket nöjd med den men för att få ut det bästa ur skärmen så krävs en del pill med inställningarna. Skärmen är mycket omtalad på en del forum där den anses ha tint-problem, vilket kan gå att åtgärda med inställningarna. Många har returnerat sina skärmar pga av detta. Min skärm har en grön tint som minskar efter ett par minuter när skärmen har tänts. Den tint som fanns kvar därefter kunde jag pilla bort med hjälp av inställningarna.

Jag hittade en sida som är jättebra som hjälp när man ska ställa in de olika egenskaperna. Det är lite som en kalibrering fast mest en guide så att man kan ställa in den så bra som möjligt. Skärmen ska dessutom ha varit igång i 5 minuter innan man börjar för den tar ett tag på sig innan den visar sitt rätta jag.
För att få helt korrekt färgåtergivning krävs fortfarande riktig hårdvarukalibrering.

Här är en länk till sidan: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Är jättenöjd med den.
 
Min fråga till er kunniga killar är vilken av dessa tre skärmar ger mest ”bang for the money”


Tack på förhand
Fredrik
Med tanke på att skärmar varierar en hel del från ett ex till ett annat så skulle jag säga att det är omöjligt att svara på den frågan. Köp en skärm och testa den ordentligt och se till att den fungerar som den ska. Köp en så billig att du har råd att köpa en skärmkalibrator också.

Stefan
 
Sååå då var orden lagd hos Dustin på en Dell U2410 ;)

Får återkomma när när den är på plats och man har fått pillat lite på den

Tack för all hjälp med era tips å funderingar..

Fredrik
 
Så då har min Dell U2410 kommit och jag har fått packat upp den och börjat ställa in den, använde mig av länken som Anders tipsade om ( bra sida) men är inte riktigt nöjd ännu eller så är ögat inte riktigt vant ännu :)

Kan man dela inställningar om man har samma utrustning? Eller ställs dom in individuellt för varje dator?

Någon som har en "hårdvarukalibrering" don som man kan hyra/låna för att se om det är idé att investera i en egen? (bor i Göteborg :))
 
Är oxå sugen på få någon indikation. Eller är det något nytt på G efter nyår. Har en 24" idag och byter jag skärm hade det varit trevligt med högre upplösning än 1920x1200.

Möjligen om du hittar någon på 27" men mest troligt 30" ifall du skall ha högre upplösning. Räcker inte 1920x1200 ?
 
Så då har min Dell U2410 kommit och jag har fått packat upp den och börjat ställa in den, använde mig av länken som Anders tipsade om ( bra sida) men är inte riktigt nöjd ännu eller så är ögat inte riktigt vant ännu :)

Kan man dela inställningar om man har samma utrustning? Eller ställs dom in individuellt för varje dator?

Någon som har en "hårdvarukalibrering" don som man kan hyra/låna för att se om det är idé att investera i en egen? (bor i Göteborg :))

Du bör komma väldigt nära med någon annans inställningar förutsatt att den du får inställningarna av bara kalibrerat skärmen och inte justerat via grafikkortet men varje display är till sist unik.
 
Någon som har en "hårdvarukalibrering" don som man kan hyra/låna för att se om det är idé att investera i en egen? (bor i Göteborg :))

Det betvivlar jag starkt, eftersom Dell-skärmen inte går att hårdvarukalibrera. Däremot kan du profilera skärmen. Det är en god idé att investera i en egen. Spyder 3, kostar lagom pengar.
 
Har själv en Dell U2410 som jag är nöjd med.
Har har sRGB-läget på ser gröna färger totalskumma ut som jag har standardläget på tillsv.
Vet inte varför grönt ser så konstigt i sRGB-läget.
 
Söker bildskärm.

Jag söker en 22-24'' bildskärm med så bra färgåtergivning jag kan få.
Saken är den att jag inte har mer än 2500kr att spendera (jag vet, det är en låg budget, men så är läget!), så alltså så bra färgåtergivning som möjligt för 2500kr är det jag söker och storlek som sagt 22''-24''.


och jag vet inte alls vad som är bra när det kommer till bildskärmar... så därför vänder jag mig hit!


Sitter med en Macbook Air som naturligtvis har alldeles för liten skärm...Och jag har ju adaptrarna för micro-dvi --> vga/dvi så skärmen måste ju då ja vga eller dvi port, helst dvi då jag fått för mig att bildkvalitén blir ngt bättre när det gäller skärpa på texter osv.


har kollat på dessa två skärmar, men vet inte om det är något att ha?
#1. http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?
#2. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442138


//Mvh, Cim
 
Dellen är e-ips panel i och eizon är vanlig tn-panel så Dellen borde va bättre då. Dellen har många skrivit om i denna tråd och är förmodligen bra pang för pengarna.
 
Det betvivlar jag starkt, eftersom Dell-skärmen inte går att hårdvarukalibrera. Däremot kan du profilera skärmen. Det är en god idé att investera i en egen. Spyder 3, kostar lagom pengar.

Fattar jag rätt Jesper, du menar att det finns inget hårdvarustöd tillsammans med kalibreringsverktyg?

För fabrikskalibreringen iaf. kan den som vill gå in och ändra genom att göra följande;
*Stäng av monitorn
*Håll in Meny och + knappen samt sätt på monitorn.
*Släpp efter ca 5 sekunder och tryck - knappen
*Ha det så kul ;)
Jag brukar sällan själv lyckas på första försöket men det är bara att testa igen.
 
Om du läser kundrecensionerna på Dustin om Dell:en du länkar så verkar ju de flesta väldigt nöjda just med färgåtergivningen.

tänkte om det kanske fanns en skärm som var ännu bättre för min budget och nämnde ju bara 2 som jag hittat själv, men det verkar som att Dell skärmen är bästa valet för mig ändå!
 
Möjligen om du hittar någon på 27" men mest troligt 30" ifall du skall ha högre upplösning. Räcker inte 1920x1200 ?

1920x1200 är finfint. Men nu när Apple släppt en fin 27"iMac blir man ju sugen på liknande upplösning. Apple-fanboy som man är.
Sen är det praktiskt nu när jag ska börja redigera full-HD-filmer osv.
Och även när man meckar LR och PS.
 
1920x1200 är finfint. Men nu när Apple släppt en fin 27"iMac blir man ju sugen på liknande upplösning. Apple-fanboy som man är.
Sen är det praktiskt nu när jag ska börja redigera full-HD-filmer osv.
Och även när man meckar LR och PS.

Var tvungen och kolla en av våra nya 27" iMac på jobbet när jag läste det och ta mig ... 2560x1440 ! Och jag hade inte noterat det ens! :)
Måste nästan vara första 27" skärmen på marknaden med så många pixlar?
 
Köpte Dell 2209WA Ultrasharp 22'' med e-ips panel förut ifrån dustinhome. bör få den senast onsdag nästa vecka, hoppas på en kanonskärm! nu ska jag bara sälja min macbook air + superdriven så är jag redo att leka lite :)
 
Är coloredge dubbelt så bra som Flexscan ?
Jag har kollat på en 22" flexscan för ca:5000.- och på en coloredge cg222 för ca:10.500.-

Flex:
http://www.dustin.se/pd_5010198965.aspx
Coloredge:
http://www.dustin.se/pd_5010168563.aspx

Jag får fler och fler uppdrag och jag vill ha bort min tjockskärm nu.

-Vad är det som är så speciellt med coloredgeserien jämört med flexscanserien?

Du har länkat till en billig Flexscan med TN-panel. TN-paneler ska man undvika. Coloredge har oftast vassare elektronik, kontrollerade paneler (på fabriken) efter montering osv, bättre garantier och en del lull-lull som kan va bra vid proffsanvändning t.ex. keps osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.