Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

macrobild skrev:
Trevlig stor skärm men är inte speciellt bra för bildbehandling, du kan inte hårdvarukalibrera den, du kan inte påverka kontrast, du har svårigheter att få ner ljushet beroende på i vilket omgivningsljus du har runt omkring dig.Du kan skapa en profil för skärmen.
Ingen av Apple skärmar är därmed speciellt bra om man jämför med andra skärmar. Flera av Apples skärmar har också varit behäftade med ojämnhet vad det gäller färgåtergivning, ena halvan går åt rosa andra åt grönt.

Jag säger därmed inte att den är dålig men det finns alternativ som är billigare och faktiskt bättre.
Ställ frågan vilka alternativ finns det till Apple skärmarna och till Martin Agfors direkt så får du ett uttömmande svar.

Själv har jag hjälpt till att kalibrera/profilera och mätt upp 4 st Eizo 241W till en kund, alla låg mycket jämt och vilken svärta samt färgåtergivning jämfört med min något äldre Eizo CG skärm som var betydligt dyrare för 2år sedan
Mikael

Okej. alltså inte cinema display för bildbehandling.

Vad heter den EIZO:n du rekommenderade istället. Hittar en som kostar 21000 bara.

/D
 
Min EIZO 2231W är ojämn i färg hö/vä

Det här är ju inte någon skärm för bildproffs men den har ju fått hyffsat bra kritik.
Jag har samma erfarenhet som andra här på sidan att denär ljusare i hörnen.
Dessutom så är den inte jämn i färg (temp?) över hela ytan
Jag ser tydligt skillnad på höger och vänster sida. Tittade först på två bilder där den ena var en jpeg jag sparat från en pspimage och den andra var originalet. Trodde först att det var färgtonsskillnad mellan bilderna jag såg.
Gjorde då en helt grå bild (1400x900) och då ser jag tydligt skillnad på höger och vänster sida.
Så det blir nog ett snackk med Eizo Sverige imorgon eller på tisdag. Returrätt bra för att jag är missnöjd eller har ångrat mig har jag nog inte längre efter mer än 2 veckor så jag får nog stå på mig rätt ordentligt. Ska bli intressant att höra vad dom säger.
 
danielll skrev:
Okej. alltså inte cinema display för bildbehandling.

Vad heter den EIZO:n du rekommenderade istället. Hittar en som kostar 21000 bara.

/D
Den Eizoskärm 24" jag rekommenderar kostar ca 20000
Jag tycker du skall fråga Martin vilka bra nya skärmar har tillkommit i mellanprisklassen eller upp till 17000 kr som Appleskärmen kostar, Martin Agfors har järnkoll.
Mikael
 
Re: Min EIZO 2231W är ojämn i färg hö/vä

Enicar skrev:
Det här är ju inte någon skärm för bildproffs men den har ju fått hyffsat bra kritik.
Jag har samma erfarenhet som andra här på sidan att denär ljusare i hörnen.
Dessutom så är den inte jämn i färg (temp?) över hela ytan
Jag ser tydligt skillnad på höger och vänster sida. Tittade först på två bilder där den ena var en jpeg jag sparat från en pspimage och den andra var originalet. Trodde först att det var färgtonsskillnad mellan bilderna jag såg.
Gjorde då en helt grå bild (1400x900) och då ser jag tydligt skillnad på höger och vänster sida.
Så det blir nog ett snackk med Eizo Sverige imorgon eller på tisdag. Returrätt bra för att jag är missnöjd eller har ångrat mig har jag nog inte längre efter mer än 2 veckor så jag får nog stå på mig rätt ordentligt. Ska bli intressant att höra vad dom säger.

Ska bli intressant att följa. Speciellt om de anser, till skillnad mot vad de sa till mig, att de vill byta ut eller ta in skärmen just p.g.a. de ljusare hörnen. Det blir ett prejudikat liksom. Det där med färgskiftning får jag kolla. Inget jag märkt än så länge. Men jag jobbar mest med de mindre bilderna i centrum och de bilder som fyller ut skärmen har väl varit så skiftande i färg och "livliga" motiv att jag inte märkt någon skillnad.
 
Just nu törs jag inte rekommendera EIZO 2231W

Falkman skrev:
Ska bli intressant att följa. Speciellt om de anser, till skillnad mot vad de sa till mig, att de vill byta ut eller ta in skärmen just p.g.a. de ljusare hörnen. Det blir ett prejudikat liksom. Det där med färgskiftning får jag kolla. Inget jag märkt än så länge. Men jag jobbar mest med de mindre bilderna i centrum och de bilder som fyller ut skärmen har väl varit så skiftande i färg och "livliga" motiv att jag inte märkt någon skillnad.
Har pratat med Svenska Eizo idag.
De ljusa hörnen tror jag inte kommer att innebära att dom byter ut skärmarna.
De känner även till att skärmen skiftar i färg från vänster till höger. Grönt - rött.
Problemet just nu är att Svenska Eizo inte har fått någon specifikation eller norm för Flexscan2231W fån Eizo i Japan.
Jag kommer med största sannolikhet att efter påskhelgen ta med mig skärmen till deras serviceställe.
Bemötandet från Eizo är fortsatt trevligt, korrekt och kunnigt vill jag poängtera.
Jag har själv valt att vänlig, informationssökande och hjälpsökande attityd. Det underlättar kontakten ( det har tagit mig c.a 40 år att lära mig det :) )
 
Jag ser bara backlight bleeding vid uppstart.

Fattar inte varför mina inställningar är mörkade även när jag ställer den på custom.

Kan varken välja auto eller manuell på screen adjustment.....

Tycker också att det är lite för mycket färger i den speciellt rött. Men det kanske bara har med ovana att se utvättade skärmar (TN) att göra?
 
Hinken74 skrev:
Jag ser bara backlight bleeding vid uppstart.

Fattar inte varför mina inställningar är mörkade även när jag ställer den på custom.

Kan varken välja auto eller manuell på screen adjustment.....

Tycker också att det är lite för mycket färger i den speciellt rött. Men det kanske bara har med ovana att se utvättade skärmar (TN) att göra?
Har du installerat den Screemanager Pro från CD´n som följer med?
Mycket färg är det men det går att dra ner.
Ska försöka "mäta" färgskillnaderna vänster/höger senare men måste ha mat först.
Och så ska jag gå ner till grannarna under mig och bjuda dom på mer sprit så kanske dom somnar
 
Fotograferad Eizo 2231W

Gjorde en grå bild i PSP (RGB 128,128,128) som jag visade i fullskärmsläge
Fotograferade med 40D och EFS60mm
Helt släckt i rummet. För att undvika vinjettering tog jag med c:a 5cm utanför skärmen.
Bilderna är sean beskurna och nedskalade till 400pixlars bredd
Första bilden är hyffsat fokuserad.
Andra bilden är helt ur fokus.
 

Bilagor

  • grön_röd_1.jpg
    grön_röd_1.jpg
    72.4 KB · Visningar: 1,146
bild 2
Jag vet att detta inte är särskilt vetenskapligt genomfört.
 

Bilagor

  • grön_röd_2.jpg
    grön_röd_2.jpg
    75.4 KB · Visningar: 1,149
Hm, hörnen ser ju mörkare ut och inte ljusare ??? Ska göra detta test (samma hus/glugg) på min Nec 2690 när den kommer.
 
persept skrev:
Hm, hörnen ser ju mörkare ut och inte ljusare ??? Ska göra detta test (samma hus/glugg) på min Nec 2690 när den kommer.

Förstår din synpunkt eftersom jag började med att prata om ljusinsläppet i hörnen. Detta syns dock endasteller tydligast om ma har en vid riktigt mörk eller svart bild över hela skärmen.
Jag ville mest visa färgskillnaderna vä/hö med de här bilderna.
De ljusare hörnen känns inte som ett stort problem jämfört med färgskillnaderna.
Jag tänker dock be Eizo om mer info om hörnen också.
 
OK - färgskiftningen ser man ju tydligt. Är det nåt du uppfattar även vid normal användning? Iofs skulle jag inte gilla att veta om det även om det kanske inte omedelbart gick att se...
 
Upptäckte det när jag för några dagar seda la två likadana bilder bredvid varandra.
Jag vill ju kunna använda skärmens bredd när jag pysslar med bilder. Som det känns nu å är det alldeles för liten del i mitten som är jämn i färgen.
Är detta ett "normalt" S-PVA-fenomen tro?
 
Re: Min EIZO 2231W är ojämn i färg hö/vä

Enicar skrev:
Det här är ju inte någon skärm för bildproffs men den har ju fått hyffsat bra kritik.
Jag har samma erfarenhet som andra här på sidan att denär ljusare i hörnen.
Dessutom så är den inte jämn i färg (temp?) över hela ytan

Hej!

Jag följer tråden med intresse eftersom jag funderar på att köpa en Eizo S2231WSE wide screen. Jag hittar ingen som heter "2231W" på Eizos sidor, men är det här http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1833 samma skärm som du har och inte är nöjd med?

Om Eizo kommer fram till att din skärm är OK (och vi menar samma modell) så kanske jag ska fundera på något annat?
 
Här är en "Gråbild" från min nya Dell 2408 som kostar 5800:-. I det stora hela har skärmen mycket fina färger.
Med tanke på bildredigering är det acceptabelt med sådana färgskiftningar?

MVH

Alex
 

Bilagor

  • dell2408.jpg
    dell2408.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,259
Nu har jag tyvärr inte följt denna tråd på länge och tar en chansning på att frågan inte dykt upp tidigare...

Finns det en bärbar (15-17") som återger mina inlästa bilder på ett så anständigt sätt, så att när jag är i "fält" kan redigera dessa på ett sätt (färger osv) som kan motsvara min (på intet sätt någon värsting) stationära?

Hemma har jag som sagt en hygglig "Samsung 215 tw". Och vid jämförelse med mitt bärbara fiasko (hp nx 9420) så ter sej den som världens bästa!

Jag hade andra planer vid köpet av den bärbara, annat än att läsa mail och annonser på blocket. Men det är en utopi att den skulle duga som betraktare av bilder... Ännu mindre att den skulle duga till att redigera dessa..! Som jag hade tänkt använda den till.

Tips??

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.