ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Ja, det finns en del o välja på... Höga krav på en 24" skärm letas det efter här. Fått tips på Dells ULTRASHARP 2408WFP bl a. Nån som har erfarenheter av Dell?
O det här med stående läge, pivot, liksom om man vill ha inbyggda högtalare - synpunkter o tips på det?
 
Det slutade på en Nec 26" Spectraview skärm från Scandinavian Photo, tyvärr verkar det vara rätt lång leveranstid. De sa att de hade 30 stycken (!) beställda.
 
Eizo - "Denna widescreen-skärm är speciellt framtagen för professionella användare på kontor, inom bank och finans"

Dell -
Pris 8005,00 kr
Du sparar 1985,63 kr
Frakt Utan extra kostnad

Summa 5956,88 kr

Inkl. moms och frakt
 
Senast ändrad:
creamdelux skrev:
Hej gud vilken röra! Jag har läst genom nästan heeeela tråden men kommer inte fram till vad jag ska köpa hmmm fet beslutsånges. Jag har 7 8 lappar som jag kan lägga vad ska jag köpa hjäääälp. Vill gärna ha en widescreen 19" 20" 21"

Kolla på Eizo eller Nec skärmar.
Skippa Samsung, LG och annat med billiga TN paneler. Samsung har en förmåga att inte vara ärliga i sina färger oavsätt panel

Den Eizo Skärmen du titta på S2231WSE är grymt
prisvärd och fått fina omdömen (K&B).
Köper du den har du oxå råd med en Eye One kalibrator eller liknande. Vilket är ett måste.
 
Falkman skrev:
Då fick man äntligen sin Eizo Flexscan 2231W. Två veckor försenad på grund av en felbesällning från datorfirman där jag beställde den. Fick låna en Eizo 2201 (TN-panel) under tiden och skillnaden är klart märkbar. Mer svärta och mustigare färger och högre kontrast. Det vita blir inte ljusblått när man tittar på skärmen snett ovanifrån.

Det enda lilla jag har att anmärka på är att det syns ljusare "skuggor" i alla fyra hörnen som pekar in mot mitten när skärmen är helt svart. Det andra är att när skärmens gamma är inställd på 2.2 och man kollar olika grå och färgskalekilar så ligger den verkliga gamman på runt 1.9.

Kalibrering med medföljande mjukvara vete 17 om man behöver göra. Prad gjorde en hårdvarukalibrering och resultatet blev ingen större förändring i de parametrar man kan ställa in själv i skrämens OSD. Om jag nu förstod det rätt?
Prads kalibrering:



Fick en likadan skärm idag. Har också sett lite backlight bleeding i hörnen. Inget gör stör mig jättemycket på men lite....

Kommer inte heller helt underfund med kalibreringen med min Pantone Huey. Tycker den drar lite åt gult. Men skall testa och kalibrera i ett mörkt rum.
 
Dock står det i flatpanels test att den är helt svart och inte släpper in något ljus.

Man kanske inte skall acceptera detta?
På min är det rätt kraftigt.....
 
Hinken74 skrev:
Dock står det i flatpanels test att den är helt svart och inte släpper in något ljus.

Man kanske inte skall acceptera detta?
På min är det rätt kraftigt.....

Jag har skickat en rapport till supporten på svenska Eizo. Upplever inte detta fenomen som särskilt störande men visst syns det. Frågan är vad som är acceptebelt enligt dem.

Mvh,
Sven
 
Otroligt att det inte går att ta reda på specifikationer på Dells 2408WFP. Ingen kan tala om hur månaga bitars är färghantering, vad är det för typ av panel. Istället hittade jag info om problem med ojämn belysning med olika färgstick i olika hörn på denna skärm.
Har någon fick tag på mer fakta om Dells 2408WFP?

MVH

Alex
 
Falkman skrev:
Jag har skickat en rapport till supporten på svenska Eizo. Upplever inte detta fenomen som särskilt störande men visst syns det. Frågan är vad som är acceptebelt enligt dem.

Mvh,
Sven

Fick nu svar från Eizo. Lägger ut svaret här för er som undrar.

Hej Sven
De ljusa skuggorna du ser kan, som du helt korrekt påpekar, endast ses när panelen/skärmen är helt mörk och omgivande miljön är nedsläckt eller "dunkel".
I den rena applikationsmiljön upplever användaren inte detta fenomen och påverkar därför inte applikationen Fenomenet har inget med ditt grafikkort utan är en karaktärsegenskap hos denna panel. Denna panel medger ett mycket omfattande kontrast- och färgdjup

Resultatet av denna panelteknik blir då att med en helt kol-svart bild i dämpad belysning får man denna svaga skuggeffekt men, som sagt, i ditt användande kan du inte uppfatta detta.


Hälsningar
Peter Malmqvist
Product and Sales manager FlexScan
 
En fråga:
Apple Cinema Display 30" för bildbehandling!

Hur står den sig i förhållande till den mindre på 20" (använder en sån på jobbet som funkar kanon)?

Är det någon markant skillnad (förutom storlek såklart) på dem eller funkar den stora skärmen till bildbehandling lika väl?? Använder Eye One display 2 från Gretag McBeth som kalibreringsverktyg.

Eller skall man "nöja sig" med en 23"??

(skall i så fallanvändas till en MacBook PRO. inköpt för en vecka sen)

I-landsproblem jag vet!

/Daniel
 
Falkman skrev:
Fick nu svar från Eizo. Lägger ut svaret här för er som undrar.

Hej Sven
De ljusa skuggorna du ser kan, som du helt korrekt påpekar, endast ses när panelen/skärmen är helt mörk och omgivande miljön är nedsläckt eller "dunkel".
I den rena applikationsmiljön upplever användaren inte detta fenomen och påverkar därför inte applikationen Fenomenet har inget med ditt grafikkort utan är en karaktärsegenskap hos denna panel. Denna panel medger ett mycket omfattande kontrast- och färgdjup

Resultatet av denna panelteknik blir då att med en helt kol-svart bild i dämpad belysning får man denna svaga skuggeffekt men, som sagt, i ditt användande kan du inte uppfatta detta.


Hälsningar
Peter Malmqvist
Product and Sales manager FlexScan

Jag pratade för drygt två veckor sedan med en trevlig och tillmötesgående person på Eizo om detta fenomen. Blev lovad att dom skulle kolla skärmen på en gång om jag kom till deras serviceställe i Upplands Väsby.
Har inte hunnit med det men jag gissar att det svar som du fått Sven innebär att Eizo inte tycker det inte är något fel på skärmarna.
Jag är nog rätt nöjd ändå.

Pa
 
Alex Freeman skrev:
Otroligt att det inte går att ta reda på specifikationer på Dells 2408WFP. Ingen kan tala om hur månaga bitars är färghantering, vad är det för typ av panel. Istället hittade jag info om problem med ojämn belysning med olika färgstick i olika hörn på denna skärm.
Har någon fick tag på mer fakta om Dells 2408WFP?

MVH

Alex

Paneltyp: S-PVA enligt www.flatpanels.dk
 
danielll skrev:
En fråga:
Apple Cinema Display 30" för bildbehandling!

Hur står den sig i förhållande till den mindre på 20" (använder en sån på jobbet som funkar kanon)?

Är det någon markant skillnad (förutom storlek såklart) på dem eller funkar den stora skärmen till bildbehandling lika väl?? Använder Eye One display 2 från Gretag McBeth som kalibreringsverktyg.

Eller skall man "nöja sig" med en 23"??

(skall i så fallanvändas till en MacBook PRO. inköpt för en vecka sen)

I-landsproblem jag vet!

/Daniel

Trevlig stor skärm men är inte speciellt bra för bildbehandling, du kan inte hårdvarukalibrera den, du kan inte påverka kontrast, du har svårigheter att få ner ljushet beroende på i vilket omgivningsljus du har runt omkring dig.Du kan skapa en profil för skärmen.
Ingen av Apple skärmar är därmed speciellt bra om man jämför med andra skärmar. Flera av Apples skärmar har också varit behäftade med ojämnhet vad det gäller färgåtergivning, ena halvan går åt rosa andra åt grönt.

Jag säger därmed inte att den är dålig men det finns alternativ som är billigare och faktiskt bättre.
Ställ frågan vilka alternativ finns det till Apple skärmarna och till Martin Agfors direkt så får du ett uttömmande svar.

Själv har jag hjälpt till att kalibrera/profilera och mätt upp 4 st Eizo 241W till en kund, alla låg mycket jämt och vilken svärta samt färgåtergivning jämfört med min något äldre Eizo CG skärm som var betydligt dyrare för 2år sedan
Mikael
 
Senast ändrad:
så Eizo 241W är det bästa valet för bildbehandling?
Det har avhandlats så många skärmar här nu att jag helt tappat greppet om vad som är bra eller inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.