ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

De här är nog den bästa tekniska tråden på hela siten.

Orkar ngn lista de olika paneltyperna och vad som är bra/dåligt. Det kanske har gjorts redan men jag kan inte hitta det isf.

Tack!
 
Hej

Vilka paneler sitter i monitorer etc, ursäkta om den länkats till innan.

http://aryarya.net/wassyoi/lcdmemo.html

Har precis köpt en Eizo HD2441W-TS och ramlade över hur man kalibrerar Eizo med tex Eye-one

http://www.imagescience.com.au/EizoMonitors/eizoCalibrationNotes.html

http://www.imagescience.com.au/ColourControl/colourProducts/gmUsingEyeOneDisplay.html

I Eye One Match programmet så ställde jag in 6500 kelvin och kalibrerade men i sista skedet så klagade den över att gamma inte stämde överrens? så det funkade inte. Har funkat med mina andra skärmar.

Så jag ställde in på "native white point" som artikeln ovan nämner och då funkade kalibreringen, men Eye One Match anger att jag har 2400k efter kalibrering, vilket måste vara helt fel (skulle ju ge en väldigt varm ton) utan jag uppskattar den till ca 6500k? Men jag har ingen aning. Jag undrar lite hur många kelvin den native white point har eftersom jag har haft det som mål i kalibreringen.

Mvh

Omar
 
Jag kan inte din skärm, men http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1616

läser man här så har skärmen mycket hyss för sig med egen kompensering av ljus och kurvor.

Har du stängt av alla dessa funktioner, 0-ställt skärmen och sedan kalibrerat den med de värden du vill ha.
Ta reda på om colornavigator funkar med din skärm, man måste EyeOne programvaran inlagd för att mätinstrumentet skall ses. Låt sedan Colornavigator sköta kalibreringen om skärmen funkar med den programvaran
Mikael
 
Hej

Jag har nollställt skärmen så gått det går.

Colornavigator är enligt Eizo bara till för coloredge serien, så jag har inte provat det programet på min skärm i Flexscan serien.

Jag får undersöka mer.

Mvh

Omar
 
ekfeldt skrev:
Martin Agfors.
Du verkar ha koll på läget, vilket är tur eftersom det är ditt jobb :)

Skulle du vilja ge en liten lägesrapport ?
Typ de 5 bästa skärmarna idag för runt 4000-6000.-
19"-24"

Tack på förhand.
//Christopher.

Åter i forumen efter en lång julledighet ...

Saken är att jag just nu håller på med ett stort test som innehåller många nya intressanta skärmar i just det prissegment som du frågar om. Så återkommer med mer aktuella åsikter om ett par veckor ... :)
 
jonasfoto skrev:
Hej på er!
Vilken av följande två monitorer är bästa köpet?


- HP LP2065 20,1" (4300:)

- NEC MultiSync LCD2070NX 20,1" (5300:)


Har någon erfarenhet av dom eller vet något?
Är Nec'en värd den extra 1000-lappen?
Är det ens bra köp?
etc...

Tacksam för råd och tips :)
/Jonas

Ett väldigt kort och lite slarvigt svar:

Det är ingen jätteskillnad på skärmarna rent allmänt sett, men Nec-skärmen är jämnare (över ytan, nec jobbar mycket med det) och har mycket mer inställningsmöjligheter (dedikerade inställningar för gamma och färgtemperatur m m) än HP-skärmen.

Om detta sedan är värt 1000 kronor extra ... Det får du avgöra :)
 
Re: Re: Re: Re: Viewsonic VX2025wm???

stefohl skrev:
Finns många andra saker som är viktiga när det gäller skärmar, men jag kan hålla med om att om en skärm varierar mycket beroende på betraktningsvinkel, så är det inget kul. IPS har varit enda lösningen, men Eizos senaste CG241W har övertygat mig om att det går att hitta andra lösningar också.

Stefan

Kul att höra att du tycker CG421W funkar, jag gillar den skärmen men har undrat hur den kommer att uppfattas bland dem som är vana att köra enbart ips ...

Jag har en känsla att det handlar mycket om hur man jobbar och vad man vant sig vid. Jobbar man ofta framför en bärbar dator (som ju nästan alltid har tn-paneler) kommer mva- och pva-skärmar att framstå som rena underverken när det gäller betraktningsvinklar.

Jag vet att ett par av tillverkarna lite så där svärvande brukar säga att de tycker man skall ha ips-skärmar om man ofta jobbar med proofing för tryck. I synnerhet om man sitter två eller tre personer framför en skärm och diskuterar bilder -- då är det ju extremt viktigt att alla ser exakt samma färger.

Men, om man sitter själv framför en skärm så är det många som tycker va-skärmarna fungerar utmärkt -- jag själv hör till den toleranta kategorin. Det hör ju delvis samman med att jag i stort sett aldrig har de extrema färgkrav på mina bilder som andra kanske har. Men också på att jag inte ser det som något större problem att flytta runt huvudet lite när jag vill dubbelkolla en färgnyans.

I mina ögon har va-skärmar (i synnerhet pva) idag blivit så bra att det här inte är någots törre problem och uppenbarligen tycker i alla fall Eizo något liknande eftersom de släppt ett par CG-skärmar med pva-panel. Men jag kan tänka mig att Eizo i alla fall ett bra tag framöver också kommer att ha ett ips-alternativ i sitt sortiment för de som just kör softproofing eller liknande.

Det som hänt de senaste åren är att tn-skärmar idag har nästan lika bra betraktningsvinklar som va-paneler hade för 3-4 år sedan, och att va-paneler idag har nästan lika bra betraktningsvinklar som ips-paneler hade för 3-4 år sedan. Ips-paneler har däremot utvecklats mycket lite under samma tid, de har bara blivit marginellt bättre (de har blivit av med de värsta lila-sticken i lågdagrar, men fortfarande inverteras lågdagernyanser lätt vid lite störra vinklar). Dessutom verkar det vara svårt att utveckla övriga egenskaper hos ips-paneler (kanske i första hand vitluminans och svartluminans och därmed kontrasten) utan att negativt påverka färgegenskaperna.

Det är lätt att få en känsla av att ips-tekniken har svårt att utvecklas och är på väg att bli frånåkt av kanske i första hand va-tekniken.
 
ekfeldt skrev:
JA! jag håller med.

Lista paneltyperna och förklara snälla !
Inte bara kul utan väldigt praktiskt att veta ju.

Hej!

Här kommer en drapa som i stort sett är ett citat ur ett mejl jag skrev häromdagen ...

Det finns enkelt uttryckt tre grundtekniker för tft-skärmar, TN, IPS och VA (med varianterna MVA och PVA). Det finns många sidovarianter (S-IPS, SA-IPS, S-PVA osv) av dessa, men vill man göra det lite mer tydligt är det de här tre typerna man behöver hålla i huvudet.

TN, Twisted Nematic är den allra äldsta tekniken och innebär som namnet antyder att när du lägger spänning på en subpixel så vrids ett antal element som i en spiral och "vrider igen" öppningen. TN är alltså öppen (vit) i viloläge och stängd (svart) med maxspänning. Nästan alla TN-paneler är 6-bitars, det har i sig inget med tekniken att göra utan handlar mer om att TN mest används i billigare skärmar. Man bara behöver ju bara bearbeta 1/4 av datamängden (6 istället för 8 bitars precision) vilket innebär att styrelektroniken kan vara både billigare och samtidigt mycket snabb vilket i sin tur passar bra eftersom TN-paneler i sig är snabba.

Kristallstrukturen i TN-paneler innebär att tekniken lätt får problem med betrakningsvinklarna. Dessutom är det svårt att göra högupplösta TN-paneler (väsentligt tätare än 100 pioxlar/tum) eftersom de då har svårt att släppa igenom ljuset. Dessutom fanns TN-paneler fram till för två år sedan bara i 19-tum, för ett år sedan kom de första 22 tummarna, i somras kom 24 tum och i december kom 26 tum.

Det TN är bra på är kanske i första hand priset, men också att de är snabba (svarstider) och drar något mindre effekt (en orsak att de används i bärbara datorer).

IPS, In Plane Switching, som jag förstår det vrids här kristallerna i varje pixel i ett plan vilket gör att ljuset inte får lika tydlig riktning vilket i sin tur innebär nästan obefinliga problem med betraktningsvinklar. Skärmen är svart i viloläge och pixlarna öppnas när du lägger på spänning. IPS kan göras extremt högupplöst och är enkel att göras stor ytmässigt -- de flesta skärmar på 30 tum eller störra har förut varit IPS, i synnerhet stora presentationsskärmar på 40, 42, 46, 52 tum osv. En nackdel med tekniken är svarstiderna, de snabbaste ligger i dag runt 8-10 ms mot 2-3 ms hos TN. I gengäld är svarstiderna uniforma oavsett vilka omslag vi talar om där TN- kan variera kraftigt beroende på vilket omslag som sker.

Den kanske största nackdelen är att IPS-tekniken dyr att tillverka och det är svårt att få upp kontrasten mycket över 300:1 och ljusstyrkan över 200-300 cd/m2 utan att offra andra egenskaper.

VA, Vertikal Alignment, är en nyare teknik som har en kristallstruktur som ger väsentligt mindre problem med betraktningsvinklar än TN, men inte riktigt lika bra som IPS. Svarstidsmässigt ungefär som IPS, men lika (eller mer) ojämn än TN beroende på vilket omslag (mellan två färgnyanser) som görs. Det här är den teknik som så att säga ger de mest öppna och mest stängda pixlarna vilket ger den bäst vithet och svärta vilket i sin tur ger mycket högt kontrastomfång. VA-paneler har idag ofta äkta kontrast 1500:1 i panelen (det talas om äkta 2000:1) -- vad man nu skall med så monstruösa kontrastvärden till ... Att panelen kan ge så vitt vitt innebär ju också att den kan vara extremt ljusstark, 500 candela/m2 är inte ovanligt.

VA-paneler kan också göras mycket stora vilket innebär att du numera ofta har sådana också i monsterskärmar på 40-50-60 tum och liknande.

Så vad betyder det här i praktiken?

För oss färgfetischister är ju mycket av de moderna skärmarnas egenskaper inte så intressanta. Vilken fotomänniska vill ha 1500:1 i kontrast och en vitluminans på 500 cd/m2? Men för kontorsbruk är det här bra -- det får skärmarna att fungera bra även i dagsljus. Och det är där den stora marknaden finns och det styr tillverkarnas prioriteringar väldigt mycket. Vi färgmänniskor är totalt sett en mycket liten (men inte så priskänslig) grupp.

En liten varning om kontrast: En del skärmar anänder i dag något som kallas dynamisk kontrast (en teknik från platt-TV-världen) som i enkelhet innebär att skärmen varierar bakgrundsbelysningen beroende på vad som visas. En trevlig tanke för TV men helt fel för oss som vill ha en noga kalibrerad ljusstyrka. Tack och lov har nästan alla skärmar detta som en "finess" som måste aktiveras och som därmed aldrig är igång per default.

Så hur ser man skillnad på TN-, VA- och IPS-skärmar?

Om du står i en vanlig datorbutik eller stormarknad och tittar på en skärm så kan du i stort sett utgå från att det är en TN-panel du ser. I synnerhet om skärmen kostar mindre än 4000-5000 kronor (med moms). Ett enkelt sett att kolla är att titta på skärmen snett underifrån eller snett uppifrån (ganska kraftiga vinklar. Om den mörknar kraftigt åt ena håller och ljusnar kraftigt åt det andra -- TN-panel.

Om du står i en fotoaffär eller någon annan affär där de säljer dyrare skärmar så kan det vara VA- eller IPS-paneler. Titta på någon del av bilden med riktigt mörka lågdagrar. Om de ljusnar en aning (så fler nyanser framträder) när du flyttar huvudet lite i sid- eller höjdled så ser du på en VA-panel. Över huvud taget får du ett litet kontrastfall och att skärmen bleknar en liten aning med en VA-panel när du inte ser exakt rakt på den. Fenomenet finns även hos IPS, men är så svagt att du nästan måste ha mätinstrument för att uppfatta det medan det går ganska enkelt att se med blotta ögat hos VA-paneler.
 
macrobild skrev:
jag tror inte colornavigator funkar med den elektroniken som sitter i din skärm, så du får använda EyeOne .

Mikael

Helt riktigt. Det är bara Eizo-skärmar med beteckningarna CE eller CG som låter sig styras via Colornavigator. Med de vanliga Flexscan-skärmarna är du hänvisad till att manuellt ändra inställningar via den inbyggda menyn eller det medföljande programmet ScreenManager Pro som så att säga ger dig tillgång till skärmens meny från datorn.

Men kör du med EyeOnes egen programvara kan du dels kalibrera manuellt och sedan som sagt också göra en profilering.
 
Funderar lite på EIZO FLEXSCAN S2431W eller NEC MULTISYNC 2470WNX. Finns det ngn annan skärm som bör tas med i beräkningen (i denna prisklass)? Läste i en annan tråd om LG L245WP-BN som verkar vara den billigaste 24an som inte har TN-panel.
Kan även tänka mig en 22-tums men hittar inte så mkt intressant alls där. Tips?
 
ChiPs skrev:
Funderar lite på EIZO FLEXSCAN S2431W eller NEC MULTISYNC 2470WNX. Finns det ngn annan skärm som bör tas med i beräkningen (i denna prisklass)? Läste i en annan tråd om LG L245WP-BN som verkar vara den billigaste 24an som inte har TN-panel.
Kan även tänka mig en 22-tums men hittar inte så mkt intressant alls där. Tips?

Eizo FlexScan S2231WSE glömde jag
 
bildskärm för bildbehandling

Söker en skärm 24 tum som ska användas till bildbehandling främst. Prisklass runt 8-10 000 kronor.
Jag vill kunna använda kalibreringsverktyg, tänker mig en spyder.
Vill helst ha kommentarer från personer med erfarenhet av 24 tumsskärmar som funkar med kalibrator. Har hört att vissa har problem med just kalibreringen av sina skärmar.
Tack på förhand
 
ngn som kan säga nåt om den här skärmen? Såg att den fanns till ett hyfsat pris just nu.

24" FlexScan S2401WSE den kommer från Eizo
 
dudek53 skrev:
ngn som kan säga nåt om den här skärmen? Såg att den fanns till ett hyfsat pris just nu.

24" FlexScan S2401WSE den kommer från Eizo
TN-panel enligt prisjakt och dåliga betraktningsvinklar jämfört med S-PVA och IPS-paneler.

Är själv också intresserad av alternativ i Nec 2470-prisklassen (vilken är en skärm som Trusted Reviews säger ska klara sidovinkelsblekningen bra), t.ex. den där Eizo 2431.
 
Dell 1905FP har tydligen olika paneler. Det går att kolla vilken, via knapparna på skärmens framsida (har glömt hur jag gjorde men någon kanske vet).

Jag hade LTM190E4-L02 VO15 (Samsung PVA), men Dell har även några andra, utan att de redovisar vilken man köper.

Min skärm är väl hyggligt bra för priset, så jag är nöjd. Har någan annan synpunkter på just den här skärmen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.