Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Re: bildskärm för bildbehandling

dudek53 skrev:
Söker en skärm 24 tum som ska användas till bildbehandling främst. Prisklass runt 8-10 000 kronor.
Jag vill kunna använda kalibreringsverktyg, tänker mig en spyder.
Vill helst ha kommentarer från personer med erfarenhet av 24 tumsskärmar som funkar med kalibrator. Har hört att vissa har problem med just kalibreringen av sina skärmar.
Tack på förhand

Hej

Kan ju också titta på Eizo Eizo HD2441W-TS, den kostade ju bra mycket mer innan och gått ner till ca 11.500kr

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=219267


Den har ju fått mycket bra betyg, läs länkarna en bit tillbaka.

http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-eizo-hd2441w-ts.html

http://www.hardware.no/artikler/eizo_flexscan_hd2441w/44542

Mvh

Omar
 
Tack Omar för tipset, Jag tror jag siktar på en eizo och den verkar vara bra ! En fråga. Jag har en rätt gammal pc ca 5 år med rätt trist grafikkort. Är det nåt som måste uppgraderas när man har en så pass avancerad skärm?
Vad krävs egentligen isåfall i prestanda för att skärmen ska komma till sin rätt?

peace
 
Jag är ute efter en bra skärm för bildbehandling och har med stort intresse läst större delen av den här tråden. Med min budget (helst under 12 papp) är Eizos båda modeller HD2441W och S2411W köpkandidater, men det är inte utan än att jag blir lite misstänksam när jag läser tester och omdömen. Ta bara HD2441W: intrycket jag får är att det är en multimediaskärm som det också GÅR att köra bildbehandling på. Ungefär samma sak med S2411W. För mig är det totalt ointressant hur en skärm klarar film och TV-spel, däremot viktigt med en bildåtergivning i fotosammanhang man kan lita på.

Ser jag icke-existerande ugglor i mossen, eller ÄR det bara så att vill man ha en riktigt bra bildskärm för fotojobb, ja då blir det en annan prisklass? Är det bättre att traggla på med min sunkskärm i ett halvår till tills budgeten klarar en CG241W?
 
lastrand skrev:
Jag är ute efter en bra skärm för bildbehandling och har med stort intresse läst större delen av den här tråden. Med min budget (helst under 12 papp) är Eizos båda modeller HD2441W och S2411W köpkandidater, men det är inte utan än att jag blir lite misstänksam när jag läser tester och omdömen. Ta bara HD2441W: intrycket jag får är att det är en multimediaskärm som det också GÅR att köra bildbehandling på. Ungefär samma sak med S2411W. För mig är det totalt ointressant hur en skärm klarar film och TV-spel, däremot viktigt med en bildåtergivning i fotosammanhang man kan lita på.

Ser jag icke-existerande ugglor i mossen, eller ÄR det bara så att vill man ha en riktigt bra bildskärm för fotojobb, ja då blir det en annan prisklass? Är det bättre att traggla på med min sunkskärm i ett halvår till tills budgeten klarar en CG241W?

Hej

Bra att var skeptisk.

Själv är jag ingen expert, jag tycker själv att det är en ren djungel och tycker det är klart komplicerat att förstå.

Egentligen är väl typ CG241W rätt väg att gå?

Men jag chansade på HD2441W och jag ser mycket film och fixar bilder. Bildkvaliten är bättre än min Samsung 213T och Lacie Electron blue 22" III.

Man skulle behöva kolla tex 20 olika skärmar? testa de med olika kalibreringsverktyg, olika operativsystem, olika grafikkort för att få en större kunskap inom området. Det är ju inte så lätt och man är då mer beroende av tester.

Finns ju inte alltid en test där man har just det grafikkortet, operativsystemet, kalibreringsystemet som jag har och att de testar för fotografer.

Jag kalibrerade med Eye-one, jag fick inte 6500 kelvin att fungera utan fick ställa eye ones programvara på Native white point (vad är den??) enligt programet 2400k, vilket inte stämmer, då skulle man få en väldigt varmton. Sedan kunde jag inte ändra de indviduella färgerna, grön, röd, blå, jag kan ändra det på skärmen, men Eye one programmet detekterar det inte.

Rent visuellt känns det som runt 6500k och att färger stämmer, men har absolut ingen aning, men det ser väldigt bra ut efter kalibrering.

När jag ser på film ställer jag in den i video mode, ser riktigt bra ut.

Skärmkalibrering borde vara lätt år 2008, men det är det inte. Jag har lite känsla att få har full koll på detta i hela världen.

Inte ens Eizo skriver något vettigt om färgkalibrering på deras sida.

Möjligt är inte Vista 64 riktigt kompatibelt med Eye one programvara??

Sedan finns det en färghantering i Vista, som är lite dum då den ger min EIZO och Samsung (har två skärmar) samma namn, dvs allmän PnP bildskärm. Har kalibrerat båda skärmarna och gett dem olika ICC profil, men vet inte om det stämmer. Ligger samsung ICC profilen på Samsung eller Eizon?

Eizon har ingen drivrutin, samsungen har men jag får inte in den i Vista 64.

Sedan finns det de som påstår när man installerar ett program i Vista, så dimmas skärmen ner och då förloras kalibreringen?

Hel vetenskap och jag undrar hur många som vet, har inte hittat någon riktigt bra information på detta område, skall dock söka vidare.

Men ärligt talat är jag inte så kinkig angående kalibreringen, det ser bra ut :) :) :)

Mvh

Omar
 
Jag köpte en gammal crt-skärm Samsung Syncmaster 1200nf för 250 spänn som är hyffsat skarp som jag inte hittar de fel som jag irriterar mig på, så jag klarar mig ett tag till:)
 
Fortsätter min monolog med att informera om att 24"aren har ung 70% färgrymd adobe rgb. Är det stor skillnad på 70% och 92% in real life?
 
Tack Martin!

Funderade på betraktningsvinkel. Även om den är så lågt som 160 grader så måste man väl vara mycket "vinklad" från skärmytan? 180 grader är väl parallellt?
 
prassel skrev:
Tack Martin!

Funderade på betraktningsvinkel. Även om den är så lågt som 160 grader så måste man väl vara mycket "vinklad" från skärmytan? 180 grader är väl parallellt?
De betyder inte att du kan sitta i 160 grader. Det är så de mäter.
 
Problemet vid bildbehandling är inte så mycket vad som händer vid 160 grader, utan snarare vad som händer vid några få graders felsittning.

Jag har själv missat att retuschera bort svaga dammfläckar, slarviga lagermasker som lett till tonförändringar, tunna vita hårstrån och liknande pga att min gamla skräpskärm varit felställd några grader vilket lett till att gråskalorna förlorat precision. Även många S-PVA paneler bleks som sagt när man byter position på huvudet lite grann, men tydligen finns det vissa som är bättre på att motverka det.
 
Litet tips!
Pratade med Eizo idag, killen jag pratade med skulle precis iväg till Kamera o Bild med två skärmar för test.
Modellerna var S2231WSE 92% adobe rgb täckning och S2431W.
Dessutom släpper Eizo en ny 24"skärm som heter SX2461W med 96% adobe rgb täckning.
Och en 27" SX2761W med 95% adobe rgb täckning någon gång under våren sommaren.
24" har släppts i japan till ett pris på ca 140.000 yen.

mvh Dick.
 
Hejsan
Kapar tråden om det går bra.
Vad anser ni om HP LP2465 är det en bra skärm för blandad användning spel,film.bildbehandling.
Dela med er av era erfarenheter och kunskaper.
MVH BENGANBOY
 
dick2 skrev:
Litet tips!
Pratade med Eizo idag, killen jag pratade med skulle precis iväg till Kamera o Bild med två skärmar för test.
Låter spännande, ser klart fram emot testet. Tyvärr tycker jag Eizo verkar leva lite för mycket på sitt märke, jämfört med t.ex. Nec (för samma pris som Eizos dyrare 24" S-PVA skärmar får man ju nästan Necs 26"-skärm med riktig IPS panel, och Eizos billigare 24" är dyrare än Necs 24" med PVA-panel). Jag hoppas därför att hitta tester som direkt jämför t.ex. Nec 2470 med Eizos S-PVA skärmar för fotoanvändning.

Btw, på Mediamarkt iaf i Kungens Kurva kan man ju beskåda bland annat LG-skärmen som diskuterats här samt nog också HP 2465 (inte helt säker dock, men fanns nog en eller två andra PVA-skärmar förutom LGn). Tyvärr verkar de ständigt visa ett bildmaterial (någon tecknad animation) som är optimerat för att försvåra jämförelser genom att inte ställa krav på skärmen, men någon som lyckas övertala säljaren att visa lite foton där istället kan kanske få hjälp i köpbeslutet.
 
Senast ändrad:
Någon här som använder TN-Panel och är helt nöjd med resultatet ?
Jag tänker framför allt på Samsungs 22" & 24" men andra förslag är också välkomna.


Jag vill ha bästa möjliga 20"+ för ca 5000.-
(inte crt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.