lastrand skrev:
Jag är ute efter en bra skärm för bildbehandling och har med stort intresse läst större delen av den här tråden. Med min budget (helst under 12 papp) är Eizos båda modeller HD2441W och S2411W köpkandidater, men det är inte utan än att jag blir lite misstänksam när jag läser tester och omdömen. Ta bara HD2441W: intrycket jag får är att det är en multimediaskärm som det också GÅR att köra bildbehandling på. Ungefär samma sak med S2411W. För mig är det totalt ointressant hur en skärm klarar film och TV-spel, däremot viktigt med en bildåtergivning i fotosammanhang man kan lita på.
Ser jag icke-existerande ugglor i mossen, eller ÄR det bara så att vill man ha en riktigt bra bildskärm för fotojobb, ja då blir det en annan prisklass? Är det bättre att traggla på med min sunkskärm i ett halvår till tills budgeten klarar en CG241W?
Hej
Bra att var skeptisk.
Själv är jag ingen expert, jag tycker själv att det är en ren djungel och tycker det är klart komplicerat att förstå.
Egentligen är väl typ CG241W rätt väg att gå?
Men jag chansade på HD2441W och jag ser mycket film och fixar bilder. Bildkvaliten är bättre än min Samsung 213T och Lacie Electron blue 22" III.
Man skulle behöva kolla tex 20 olika skärmar? testa de med olika kalibreringsverktyg, olika operativsystem, olika grafikkort för att få en större kunskap inom området. Det är ju inte så lätt och man är då mer beroende av tester.
Finns ju inte alltid en test där man har just det grafikkortet, operativsystemet, kalibreringsystemet som jag har och att de testar för fotografer.
Jag kalibrerade med Eye-one, jag fick inte 6500 kelvin att fungera utan fick ställa eye ones programvara på Native white point (vad är den??) enligt programet 2400k, vilket inte stämmer, då skulle man få en väldigt varmton. Sedan kunde jag inte ändra de indviduella färgerna, grön, röd, blå, jag kan ändra det på skärmen, men Eye one programmet detekterar det inte.
Rent visuellt känns det som runt 6500k och att färger stämmer, men har absolut ingen aning, men det ser väldigt bra ut efter kalibrering.
När jag ser på film ställer jag in den i video mode, ser riktigt bra ut.
Skärmkalibrering borde vara lätt år 2008, men det är det inte. Jag har lite känsla att få har full koll på detta i hela världen.
Inte ens Eizo skriver något vettigt om färgkalibrering på deras sida.
Möjligt är inte Vista 64 riktigt kompatibelt med Eye one programvara??
Sedan finns det en färghantering i Vista, som är lite dum då den ger min EIZO och Samsung (har två skärmar) samma namn, dvs allmän PnP bildskärm. Har kalibrerat båda skärmarna och gett dem olika ICC profil, men vet inte om det stämmer. Ligger samsung ICC profilen på Samsung eller Eizon?
Eizon har ingen drivrutin, samsungen har men jag får inte in den i Vista 64.
Sedan finns det de som påstår när man installerar ett program i Vista, så dimmas skärmen ner och då förloras kalibreringen?
Hel vetenskap och jag undrar hur många som vet, har inte hittat någon riktigt bra information på detta område, skall dock söka vidare.
Men ärligt talat är jag inte så kinkig angående kalibreringen, det ser bra ut
Mvh
Omar