lumor_
Aktiv medlem
Ja, det kan ju vara så illa även om min skärm in te precis var bland de billigare. Köpte den för ca 8000kr.Det kanske är så illa att din skärm faktiskt inte kan återge bilderna korrekt, skärmen på min bärbara fungerar exempelvis precis så. Det du då gör i din manuella kalibrering är bara att du skapa en profil som återger skuggorna alldeles för ljusa, det "ser" bra ut men är då faktiskt inte korrekt enligt den färgrymd du har valt. Andras bilder skulle då vara ganska ok på din skärm även om också deras skuggor ligger fel, men det är ju svårt att veta om du inte har en annan skärm att jämföra med.
Det som slog mig är att vi inte har talat om vilken målfärgrymd (sRGB eller Adobe RGB) du arbetar med (det borde krävas mer av skärmen om den skall försöka återge alla färger i Adobe RGB rymden än med sRGB), eller kan man inte välja målfärgrymd med Spydern?
Vad blir lösningen i så fall? Jag föredrar ju förstås att se andras bilder "ganska ok", vilket det blir med manuell kalibrering, framför att se dem alldeles för mörka, som blir resultatet av Spyderns kalibrering.
Jag brukar se till att hålla mig till sRGB när jag har ett val eftersom jag oftare gör bilder för web än för utskrift. Det finns inget sådant val i Spyderns program.