Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildserie med Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Jag har nyss investerat i min första systemkamera, det blev en Nikon D60 och då jag inte är så duktig på den ännu så skulle jag vilja fråga någon kunnig om hur man går till väga för att fotografera en bildserie? Hur ställer man in kameran osv? Tacksam för svar.
 
Hejsan! Jag har nyss investerat i min första systemkamera, det blev en Nikon D60 och då jag inte är så duktig på den ännu så skulle jag vilja fråga någon kunnig om hur man går till väga för att fotografera en bildserie? Hur ställer man in kameran osv? Tacksam för svar.

Det är väl bara att trycka ned avtryckaren flera gånger? Vad är problemet?

Per.
 
Hejsan! Jag har nyss investerat i min första systemkamera, det blev en Nikon D60 och då jag inte är så duktig på den ännu så skulle jag vilja fråga någon kunnig om hur man går till väga för att fotografera en bildserie? Hur ställer man in kameran osv? Tacksam för svar.

Du borde väl ha fått en instruktionsbok med kameran?
 
Hejsan! Jag har nyss investerat i min första systemkamera, det blev en Nikon D60 och då jag inte är så duktig på den ännu så skulle jag vilja fråga någon kunnig om hur man går till väga för att fotografera en bildserie? Hur ställer man in kameran osv? Tacksam för svar.

Som redan antytts, tag en koll i kamerans bruksanvisning. Det kan vara bra att investera en stund i att läsa bruksanvisningen med kameran tillhands. Och så kostar det ju inget att testa sig fram med bruksanvisningen tillgänglig.
 
Vill du fota serier så ställer du in kameran på seriebildtagning. Antingen hittar du en direktknapp som kallas för Drive eller något motsvarande, där du kan välja mellan normal enbildstagning, seriebildstagning, självutlösare etc. Kanske det är så att man på D60 når denna inställning via Fn-knappen (minns nu inte riktigt säkert).

Du får dock inte ut mer än högst 6 bilder i följd med full fart (max 3 bilder/sekund för denna kamera) innan bufferten är full. Därefter sjunker farten till ungefär 1 bild/sekund, eller stannar helt tills bufferten är tömd igen. Detta är normala prestanda för instegskameror.

I segmenten ovanför hittar du förstås kameror med bättre prestanda. Där kan man få ut kanske mellan 20 och 100 bilder per burst. Sedan finns det också en kamera som är snabb nog att kunna köra kontinuerlig serietagning med 5 bilder/sekund utan att "storkna". Sony A700 är f.n. ensam på marknaden med att klara detta (förutsätter självfallet att man använder ett mycket snabbt minneskort). Någon testade ifall A700:an verkligen höll sina specifikationer, och det gjorde den. Den öste ut 6.500(!) bilder (vilket var vad minneskortet rymde) i full fart - 5 b/s, utan att hicka en endaste gång. Kortet lär då ha varit så hett att det skulle gått att värma tevattnet med det... :)
 
Senast ändrad:
Ifall du är ute efter ännu högre seriebildshastigheter, så finns det värstingsystemkameror som klarar upp till cirka 10 b/s. Vill du komma ännu högre, så gör Casio några långzoomare som kan komma upp i hela 60 b/s. Med reducerat bildformat och lägre upplösning klarar den av att skena upp i 300, 600 och ända upp till otroliga 1.200 b/s!

Detta gör ju att alla systemkameror, även värstingkameror i prislägen uppåt 80 papp, förefaller att vara sniglar i detta avseende. Framöver kommer det säkerligen systemkameror som klarar även sådana våldsamma seriebildhastigheter (förmodar att Sony kommer att bli först med detta, eftersom det är dom som tillverkar de bildsensorer som Casio använder).
 
Ifall du är ute efter ännu högre seriebildshastigheter, så finns det värstingsystemkameror som klarar upp till cirka 10 b/s. Vill du komma ännu högre, så gör Casio några långzoomare som kan komma upp i hela 60 b/s. Med reducerat bildformat och lägre upplösning klarar den av att skena upp i 300, 600 och ända upp till otroliga 1.200 b/s!

Detta gör ju att alla systemkameror, även värstingkameror i prislägen uppåt 80 papp, förefaller att vara sniglar i detta avseende. Framöver kommer det säkerligen systemkameror som klarar även sådana våldsamma seriebildhastigheter (förmodar att Sony kommer att bli först med detta, eftersom det är dom som tillverkar de bildsensorer som Casio använder).

Nu måste vi vara inne på filmkameror, eller??
 
Nej, faktiskt inte. Casio Exilim Pro EX-F1 klarar upp till 60 bilder/sekund i full storlek (6 Mp). De högre hastigheterna - 300, 600 resp. 1.200 b/s är i reducerad storlek, så detta detta får väl definieras som höghastighetsfilmning.

Deras lite billigare Exilim EX-FH20 klarar seriebildstagning i upp till 40 b/s i full storlek.

Sedan har de kommit med en kompaktkamera också, men jag minns inte dess exakta data. Kanske att den klarade 20 b/s eller så.

Däremot finns ingen systemkamera som klarar dessa hastigheter (ännu). Där är max seriebildshastighet fortfarande 10 b/s.
 
Hejsan! Jag har nyss investerat i min första systemkamera, det blev en Nikon D60 och då jag inte är så duktig på den ännu så skulle jag vilja fråga någon kunnig om hur man går till väga för att fotografera en bildserie? Hur ställer man in kameran osv? Tacksam för svar.

Hejsan!

Du gör så att du går in i "menyn" genom att trycka på knappen ovanför "meny-knappen" den med en treangel, och under IOS läget finner du fotograferingsläge, gå in där och välj andra alternativet så hittar du det du söker!

Då kan du bara hålla inne avtryckaren så tar den x antal bilder på rad!

Hoppas du förstår min förklaring?!?

MVH:Evelina
 
Kom i håg att D60 behöver ett mines kort som har hastighet på 30mbit/s för att klara av seriebildtagning. har jag läst någonstans.
 
Satt precis och testa och läste lite om seriefotografering på min D5000.
Man måste även välja ett läge utan blixt (tex auto utan blixt eller sport) sport läget tyckte jag var det som gick snabbast att fota serier med. Men kolla olika inställningar om vad som funkar bra med din kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.