Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Hej,
Jag har plåtat en modell i studio och tycker att vissa delar av bilden inte ser bra ut alls...

Bifogad bild visar två delar av bilden i 100%:
den vänstra bakgrunden och den högra modellen.
Som synes är bakgrunden inte "mjuk" utan det finns skarpa kontraster mellan de grå nyanserna, samma effekt syns i väldigt mörka partier.

Vad är felet?

Fakta:
Bilen är tagen med en EOS300D EF-S 60mm Macro, ISO200, bländare 9, externa studioblixtar, RAW
(konverterad från RAW med Photoshop CS Settings "Camera Default".
 

Bilagor

  • example.jpg
    example.jpg
    40.7 KB · Visningar: 765
"skarpa kontraster mellan de grå nyanserna", skriver du... Jag ser inga skarpa kontraster. Bakgrunden ser jämngrå ut... Så jag fattar inte din fråga. 70 andra före mig verkar inte heller ha fattat. Så du kanske ska förtydliga dig lite...

mvh...
 
Jaha, nu fattar jag. Jag trodde det var håret som syntes på henne. Men, det ärtydligen bakgrunden alltså. Jaha, ja det verkar ju mysko minst sagt... Ingen aning vad det beror på. Hoppas nån annan kan hjälpa dig.
 
Nej det är inte hennes hår som är problemet.

Det är den vänstra rutan som är "pixlad".
Sitter å kollar på bilden på en annan skärm nu (också platt) och har ytan ser klart jämnare ut, så jag kan förstå om ni har svårt att förstå mig.

Effekten kan beskrivas som att man dragit upp kontrasten rejält på vissa partier...
 
Det låter som om du får bandningseffekter på din bildskärm.

Hur är den kalibrerad? Jag tror att man kan få bandning på en bildskärm om man förbisett hårdvarukalibreringen och istället tar hand om allt via profileringen.
 
AAhhh nu börjar det låta som vi är på rätt väg!
"Bandningseffekt" låter som mitt problem faktiskt; har faktiskt haft "samma" problem när jag vid grafisk design i photoshop lägger en mjuk gradient och denna blir "randig" (=extremt frusterande).

Ja inte 17 har jag hårdvarukalibrerat skärmen inte, måste man inte ha apparater för sånt? Går det att låna/hyra nånstans?
 
det är faktiskt samma effekt som om jag hade för lite... men det hade jag ju (tyvärr) icke.
(men tack för tipset!)
 
Nu är det funky!!

För de som följt denna "diskussion" på lite avstånd har säkert skakat på huvudet och undrat över vad denne knäppgök haft problem med. Eftersom felet endast visade sig på min skärm så var det med all självklarhet en mycket skum fråga, där bilden inte bidrog till nåt.
Stod i begrepp att fota av skärmen för att inte känna mig så ensam;)

Är ingen PC expert, men min teori är att jag belastat min PC i överkant så att minneskapaciteten tröt. Verkar som att den då drog ner "Color quality" till 16 bit (utan att det syns i "Display Properties - Settings"); "Degrading gracefully" som en del kallar eländet.

En omstart gjorde susen. Lite köp av mer minne står på agendan.


-tomas.
 
Re: Nu är det funky!!

tomaseds skrev:
För de som följt denna "diskussion" på lite avstånd har säkert skakat på huvudet och undrat över vad denne knäppgök haft problem med. Eftersom felet endast visade sig på min skärm så var det med all självklarhet en mycket skum fråga, där bilden inte bidrog till nåt.
Stod i begrepp att fota av skärmen för att inte känna mig så ensam;)


-tomas.

Bra jobbat Tomas då kan du kanske lada upp lite bilder från kursen i Givande Ljuskurs :) disk. gruppen.

/simon
 
Förutom lite digitalt brus så tycker jag det gråa fältet ser jämt ut, ingen bandning av något slag.
I alla fall syns det inte på min spyder-kallibrerade skärm här hemma.
 
Jag har kollat på två spydrade skärmar och det enda som syns är ett milt brus. Ingen bandning.
 
Tror inte det är minnesbrist som gör att den slår över till 16 bitar. Datorn skulle inte ändra det av sig själv pga av det, plus att det i sådana fall skulle ha med garfikkortets minne och inte moderkortets.

Däremot kanske det kan vara något spel som gör det. Om du har en gammal skärm och väljer att spela i en upplösning som skärmen inte stöder i 24 bitar så kan den slå om till 16 bitar av sig själv utan att du märker det. Sen när du hoppar ur spelet så kanske den slår tillbaka till rätt upplösning men glömmer att ändra bitdjupet.

Fast det är bara en idé.
 
Det enda spel jag spelar på datorn är Photoshop;)
Burken (å skärmen) börjar närma sig 3 år så den är nog rätt gammal å trött...

Frustrerande fenomen (vad nu 1000:an det beror på), men skönt att bilderna inte är sabbade utan ser bra ut på andras skärmar.

(Får nog leta upp nåt skärmforum nånstans...)
 
En liten tanke bara.
Kan det vara så att fläkten på grafikkortet börjar bli fullt med damm? Dom flesta grafikkort kör ju med tempövervakning, och om ett tröskelvärde överskrids, så ställer den ner kvaliteten för att GPU:n inte ska brinna upp.
 
Sådärja...<host> <host>
nu har du fått mig att <host> stoppa näsan i datorn och jaga <host> dammråttor. Visst var det en del damm <host> runt grafikkortsfläkten. Kamerablåsan fick jobba i ny miljö. Får se om det blir <host> bättre.
Tack för tipset:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.