Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan berätta min erfarenhet: det tar _lång_ tid innan det händer något. Jag minns inte exakt, men känslan är att det var över ett halvår. Gissningsvis tar det så lång tid om han drar det till domstol, de verkar snabba på pappersarbetet, men sen tar det tid...
 
Jag kan berätta min erfarenhet: det tar _lång_ tid innan det händer något. Jag minns inte exakt, men känslan är att det var över ett halvår. Gissningsvis tar det så lång tid om han drar det till domstol, de verkar snabba på pappersarbetet, men sen tar det tid...

Jag har samma erfarenhet av andra juridiska ärenden. Allt. Tar. Tid.

Om du betalar per timme blir det minsta ärende dyrt.
 
Jag kan berätta min erfarenhet: det tar _lång_ tid innan det händer något. Jag minns inte exakt, men känslan är att det var över ett halvår. Gissningsvis tar det så lång tid om han drar det till domstol, de verkar snabba på pappersarbetet, men sen tar det tid...

Att det tar tid har jag full förståelse för, men inte att man inte hör av sig.
Det började som sagt redan direkt när jag hade betalat.

Skickade in alla bevis och en fullmakt. Hörde inte ett ord tillbaka, inte ens en bekräftelse på att han tagit emot det.
Sen har det fortsatt på samma sätt hela tiden och nu fick jag även vet att han svarat andra på mejl igår men inte svarat mig eller hört av sig.
 
Att det tar tid har jag full förståelse för, men inte att man inte hör av sig.
Det började som sagt redan direkt när jag hade betalat.

Skickade in alla bevis och en fullmakt. Hörde inte ett ord tillbaka, inte ens en bekräftelse på att han tagit emot det.
Sen har det fortsatt på samma sätt hela tiden och nu fick jag även vet att han svarat andra på mejl igår men inte svarat mig eller hört av sig.

Det är ungefär så jag upplevde det också: snabb kontakt innan han fått pengar av mig, och sedan var det tyst väldigt länge. Det var tyst så länge att jag började tro att jag blivit blåst på pengarna, men plötsligt damp det ner ett email där han berättade att jag/han/vi vunnit, och han ville ha mitt bankkontonummer så han kunde sätta in pengarna. Jag svarade inom några minuter, och två dagar senare fanns pengarna på mitt konto.
 
Det är ungefär så jag upplevde det också: snabb kontakt innan han fått pengar av mig, och sedan var det tyst väldigt länge. Det var tyst så länge att jag började tro att jag blivit blåst på pengarna, men plötsligt damp det ner ett email där han berättade att jag/han/vi vunnit, och han ville ha mitt bankkontonummer så han kunde sätta in pengarna. Jag svarade inom några minuter, och två dagar senare fanns pengarna på mitt konto.

Så ska det inte fungera, betalar man för en tjänst så ska man få veta vad som händer.
 
Så ska det inte fungera, betalar man för en tjänst så ska man få veta vad som händer.

Tror inte det skrivs in något sådant i avtalet men visst vore det trevligt att få besked om varje åtgärd.

Samtidigt...en advokat kostar typ 2000kr per timme och då han bara får 1000kr plus 30% kan han inte lägga ner timmar på ett 10 000kr ärende.
 
Tror inte det skrivs in något sådant i avtalet men visst vore det trevligt att få besked om varje åtgärd.

Samtidigt...en advokat kostar typ 2000kr per timme och då han bara får 1000kr plus 30% kan han inte lägga ner timmar på ett 10 000kr ärende.

Det tar 2 sekunder att skicka ett mejl och bekräfta att sakerna kommit fram.
Att inte göra det ska man inte behöva skriva in i några kontrakt.

Hur skulle du reagera om du köper en tjänst av en hantverkare som gett ett fast pris och han inte hör av sig utan han bara dyker upp efter 6månader och inte sagt ett ord innan dess? "Nej vi skrev aldrig in i kontraktet att jag skulle meddela när jag tänkt komma"
 
Det tar 2 sekunder att skicka ett mejl och bekräfta att sakerna kommit fram.
Att inte göra det ska man inte behöva skriva in i några kontrakt.

Hur skulle du reagera om du köper en tjänst av en hantverkare som gett ett fast pris och han inte hör av sig utan han bara dyker upp efter 6månader och inte sagt ett ord innan dess? "Nej vi skrev aldrig in i kontraktet att jag skulle meddela när jag tänkt komma"

Jag trodde det handlade om skrivna brev, ringda samtal etc.

Jag har haft en advokat som tog betalt för rubbet. Inte så kul när det är betalt per timme.
 
Jag trodde det handlade om skrivna brev, ringda samtal etc.

Jag har haft en advokat som tog betalt för rubbet. Inte så kul när det är betalt per timme.

Ja alla yrken utförs på olika sätt, men kontentan är väl ändå att du betalar för ett arbete och förväntar dig att veta när var och hur det utförs?
 
Det borde ju tillhöra vanlig hyfs att svara på mail från sina klienter. Jag debiterar mina kunder per timme, men inte fasen tar jag betalt för att skriva ett par rader i ett mail till kunden.

Nu är inte Teste advokat så det går kanske inte att jämföra timarvoden med vad en advokat kostar..

Dessutom har ju Testet valt den mycket ovanliga metoden att arbeta på provision. Något som svenska advokater aldrig gör så vitt jag vet. Väljer man provisionsmodellen som jurist så får man förstås acceptera att det blir en del jobb som inte går att debitera. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Som sagts tidigare, sakfrågan tycks ju vara glasklar, Expressen måste betala. Avsluta Teste, det borde vara ganska enkelt att driva ärendet på egen hand.
 
Väljer man provisionsmodellen som jurist så får man förstås acceptera att det blir en del jobb som inte går att debitera. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Och om man väljer att vara kund till en sådan får man förstås acceptera att juristen inte ägnar en så mycket tid som man skulle önska. Hen prioriterar förstås de ärenden som kan ge stor provision till liten arbetsinsats.
 
Och om man väljer att vara kund till en sådan får man förstås acceptera att juristen inte ägnar en så mycket tid som man skulle önska. Hen prioriterar förstås de ärenden som kan ge stor provision till liten arbetsinsats.

Arbetar man så då ska man också informera om det innan!
Jag har inte fått berättat för mig att han ska missköta mitt ärende till förmån för andra. Då kunde han ha tackat nej.
 
Nu känner jag inte den aktuelle juristen och vet inte hur han arbetar.

Men man kan ju tänka sig att den som jobbar på det sättet, med en låg grundavgift och sedan procent på den ersättning man lyckas utverka, medvetet eller omedvetet prioriterar de jobb som man tror ska ge snabbt (och stort) resultat.

Om vi säger att grundavgiften motsvarar två timmars jobb, så lägger man kanske så mycket arbete på det. Men om det då inte verkar som om ärendet går framåt kanske man inte sedan känner så stor motivation för att arbeta "gratis" med ett svårt eller hopplöst fall.
 
Jag känner inte Teste personligen men han har ju figurerat i ett antal trådar här på fotosidan.

Att han väljer provisionsmodellen kan väl knappast innebär att han inte skall svara på mail från sina klienter!

Fallet är väl ett standardärende och kan knappast vara hopplöst! Det måste tvärtom vara perfekt - en välkänd tidning med stor upplaga har tydligt och klart brutit mot upphovsrätten. Det är väl bara att trumma på och håva in pengarna!
 
Tycker att ni ska ge f-n i att prata så mycket om ålder, framför allt hög ålder. Jag är 66 och kan knyta båda skorna och väldigt ofta hittar jag hem efter att ha besökt brevlådan.

Beklagar om du tar illa upp, men det är ju ett välkänt faktum att risken för sjukdom ökar med stigande ålder. Sedan är vi ju olika genetiskt programmerade, och har olika biologisk ålder i förhållande till kronologisk ålder. Det ultimata slutet blir dock alltid detsamma, oavsett ålder.
 
Arbetar man så då ska man också informera om det innan!
Jag har inte fått berättat för mig att han ska missköta mitt ärende till förmån för andra. Då kunde han ha tackat nej.

Har han misskött ärendet? Jag trodde det var bristen på insyn i hur han jobbar som det klagades på.

Som exemplet ovan: Helt tyst, sen plötsligt ett mail med att de vann och frågan om vart pengarna skulle sättas in.
 
Jag känner inte Teste personligen men han har ju figurerat i ett antal trådar här på fotosidan.

Att han väljer provisionsmodellen kan väl knappast innebär att han inte skall svara på mail från sina klienter!

Fallet är väl ett standardärende och kan knappast vara hopplöst! Det måste tvärtom vara perfekt - en välkänd tidning med stor upplaga har tydligt och klart brutit mot upphovsrätten. Det är väl bara att trumma på och håva in pengarna!

Det håller jag med om och säkert Staffan också, ett standardärende, med ett rätt lågt belopp men med hög vinstchans.
 
Har han misskött ärendet? Jag trodde det var bristen på insyn i hur han jobbar som det klagades på.

Varför komma med krystade omskrivningar?

Att inte svara på mail från sina klienter är att missköta sig - oavsett ärende, hur man betalar etc.

Det är ju knappast så att TS har mail-bombat Teste. Han har förhört sig om ärendet, helt normalt och skall förstås få svar.

Hur någon kan tycka att det är normalt för en jurist att inte besvara frågor från sin klient förstår jag inte.
 
Varför komma med krystade omskrivningar?

Att inte svara på mail från sina klienter är att missköta sig - oavsett ärende, hur man betalar etc.

Det är ju knappast så att TS har mail-bombat Teste. Han har förhört sig om ärendet, helt normalt och skall förstås få svar.

Hur någon kan tycka att det är normalt för en jurist att inte besvara frågor från sin klient förstår jag inte.

Vem sa att det var normalt eller rätt? Jag konstaterade att det kostar tid/pengar. Andra att ST kanske var sjuk/trött/gammal. Någons ärende vanns trots brist på mail så själva ärendet gick ju bra.

Läs tex inlägg #54, det tror jag summerar en teori som är sannolik rätt bra.
 
ANNONS