Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)
Om han nu inte är advokat vad har han för edge i domstolen eller är det skitsamma om man är advokat eller ej i rättssalen?

Jag tror inte det har något större betydelse.

Det är ju vad som framförs i rätten som är avgörande, inte av vem. Möjligen kan det också spela roll hur man lägger fram sina argument men en rutinerad ordförande klarar nog av att bena ut fakta och döma på dessa.

I den här typen av mål är jag övertygad om att Teste kan vara lika bra eller bättre som en "riktig" advokat, liksom jag tror att en målsägare själv kan driva saken med ungefär samma resultat.
 
Om han nu inte är advokat vad har han för edge i domstolen eller är det skitsamma om man är advokat eller ej i rättssalen?

I mål som hänger på juridisk praxis och juridiska principer har man alltid en fördel av att vara skolad inom juridik, och att hålla sig à jour vad gäller högsta domstolens senaste utslag inom det aktuella området. Och så har man en liten fördel av erfarenhet: man har lärt sig vilka knep som funkar och vilka som inte gör det.

Men i just det specifika fallet har man inte nödvändigtvis fördel av att vara juridiskt skolad: har någon använt en bild utan tillstånd så har de, det är mer fråga om hur mycket det skall kosta. Möjligen kan man (från försvarets sida) argumentera att det inte alls är samma bild, men det är inte så mycket juridik.
 
I mål som hänger på juridisk praxis och juridiska principer har man alltid en fördel av att vara skolad inom juridik, och att hålla sig à jour vad gäller högsta domstolens senaste utslag inom det aktuella området. Och så har man en liten fördel av erfarenhet: man har lärt sig vilka knep som funkar och vilka som inte gör det.

Men i just det specifika fallet har man inte nödvändigtvis fördel av att vara juridiskt skolad: har någon använt en bild utan tillstånd så har de, det är mer fråga om hur mycket det skall kosta. Möjligen kan man (från försvarets sida) argumentera att det inte alls är samma bild, men det är inte så mycket juridik.

Nu blandar du dock ihop det hela en del. En advokat är jurist, men en jurist är inte nödvändigtvis advokat.
 
Du fick det att låta som det var några tusen från konkurs

Jag har öht inte sagt något om att det skulle finnas en risk för konkurs, så var du gick det ifrån förstår jag inte.

Det jag däremot har sagt är att bolaget enligt den senaste årsredovisningen vid tiden för bokslutet befann sig i akut ekonomisk kris. Medan du, eftersom du inte förstår hur företag fungerar, trodde att siffrorna visade att det gick allt bättre för bolaget.
 
Jag har öht inte sagt något om att det skulle finnas en risk för konkurs, så var du gick det ifrån förstår jag inte.

Det jag däremot har sagt är att bolaget enligt den senaste årsredovisningen vid tiden för bokslutet befann sig i akut ekonomisk kris. Medan du, eftersom du inte förstår hur företag fungerar, trodde att siffrorna visade att det gick allt bättre för bolaget.

Akut ekonomisk kris brukar vi lekmän kalla konkursrisk. Du fick det att låta som det var tusenlappar från katastrofen medan gränsen är reglerbar (inom vissa gränser)

Vänta nu hur skrev du...

Nej, det finns inga tillgångar. Tvärtom är företaget i det närmaste konkursmässigt. ... .
..vilket innebär att nästan hälften av aktiekapitalet på 100000 kronor är förbrukat. När mer än hälften är förbrukad (dvs när bolaget förlorat ytterligare 3000 kronor) måste bolaget antingen begäras i likvidation (dvs läggas ner) ...

jo du skrev tom värre än jag kom ihåg.

Det är inte sant att 3000kr kommer fälla bolaget. De kan ändra gränsen eller välja att ta ut mindre lön. Skuld och tillgångar kanske går att reglera också.
 
Det är inte sant att 3000kr kommer fälla bolaget.

Det är det inte heller någon som påstått. När du citerar väljer du märkligt nog att klippa just efter "antingen". Det finns alltså ett (eller flera) alternativ.

Grejen (som du inte tycks förstå) är att när halva aktiekapitalet är förbrukat MÅSTE man vidta någon åtgärd. Tillföra kapital eller likvidera. Eller (vilket dock är ett ganska ovanligt trick, som bara funkar en gång) sänka aktiekapitalet.

Hur man skulle "reglera skuld och tillgångar" förstår jag inte, bolagets problem är ju att tillgångarna inte räcker för att betala skulderna.
 
Det är det inte heller någon som påstått. När du citerar väljer du märkligt nog att klippa just efter "antingen". Det finns alltså ett (eller flera) alternativ.

Grejen (som du inte tycks förstå) är att när halva aktiekapitalet är förbrukat MÅSTE man vidta någon åtgärd. Tillföra kapital eller likvidera. Eller (vilket dock är ett ganska ovanligt trick, som bara funkar en gång) sänka aktiekapitalet.

Hur man skulle "reglera skuld och tillgångar" förstår jag inte, bolagets problem är ju att tillgångarna inte räcker för att betala skulderna.

Siffrorna blev inte till av en slump. Självfallet skruvades det på parametrarna, tex att maximera löneuttaget. Dvs BO har VALT att lägga sig vid den gränsen som fortfarande går att flytta om man vill.

Jag tror inte ett ögonblick på dina påståenden om att bolaget skulle vara på gränsen till konkursmässigt / vara i akut ekonomisk kris. Återvänder gärna till denna diskussion för att se om trenden med ökad omsättning och ökat löneuttag fortsätter. Jag är villig att slå vad om du sätter emot. Sajtmaila mig om du vill fortsätta diskussionen. Här räcker det.
 
I stället för att spekulera om siffrorna och för att se mer detaljer kan ni hämta senaste årsredovisningen (2013) här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5717357/42654832_Bildombudsmannen_Staffan_Teste_AB_2013_12m.pdf

Det är lättare att avgöra om en leverantör är bra eller dålig när man ser alla siffror och eventuella anmärkningar.

Två noteringar. Det finns 370' i börsplaceringar. ST har lånat drygt 200' (vilket inte tillåtet) men betalat tillbaka dessa före bokslut.
 
I stället för att spekulera om siffrorna och för att se mer detaljer kan ni hämta senaste årsredovisningen (2013) här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5717357/42654832_Bildombudsmannen_Staffan_Teste_AB_2013_12m.pdf

Det är lättare att avgöra om en leverantör är bra eller dålig när man ser alla siffror och eventuella anmärkningar.

Tack för den!

Att en jurist bryter mot låneförbudet och inte kan lämna sin årsredovisning i tid är mycket anmärkningsvärt.

När han också missköter ett till synes enkelt fall som det som TS beskriver är min personliga slutsats klar. Undvik att anlita Bildombudsmannen.
 
Tack för den!

Att en jurist bryter mot låneförbudet och inte kan lämna sin årsredovisning i tid är mycket anmärkningsvärt.

När han också missköter ett till synes enkelt fall som det som TS beskriver är min personliga slutsats klar. Undvik att anlita Bildombudsmannen.

Finns det någon annan?

Någon som ger större chans att vinna eller inte är dyrare?
 
Siffrorna blev inte till av en slump. Självfallet skruvades det på parametrarna, tex att maximera löneuttaget.

Om det vore så är ST mer inkompetent än jag trott. Det är billigare att dela ut vinst än att betala ut lön. Att "maximera löneuttaget" innebär att man betalar onödigt mycket i skatt.

Jag tror inte ett ögonblick på dina påståenden om att bolaget skulle vara på gränsen till konkursmässigt / vara i akut ekonomisk kris.

Att halva aktiekapitalet är förbrukat innebär en akut ekonomisk kris. Det är inget jag tycker eller hittar på.

Att, som du föreslår, sätta ner aktiekapitalet löser visserligen den akuta krisen, men gör inte att bolagets ekonomiska ställning förbättras. De totala tillgångarna är fortfarande bara 52000 kr. Jag skulle akta mig för att köpa tjänster av ett bolag i den situationen.
 
Om det vore så är ST mer inkompetent än jag trott. Det är billigare att dela ut vinst än att betala ut lön. Att "maximera löneuttaget" innebär att man betalar onödigt mycket i skatt.



Att halva aktiekapitalet är förbrukat innebär en akut ekonomisk kris. Det är inget jag tycker eller hittar på.

Att, som du föreslår, sätta ner aktiekapitalet löser visserligen den akuta krisen, men gör inte att bolagets ekonomiska ställning förbättras. De totala tillgångarna är fortfarande bara 52000 kr. Jag skulle akta mig för att köpa tjänster av ett bolag i den situationen.

Varför tar folk ut lön över huvudtaget om det är så självklart? Sen betalar han inte så mkt skatt.

Nog räknar ägaren på hur mycket denne kan plocka ut och lägger sig på rätt sida av gränsen. Det är inte kris utan bokföring.
 
Varför tar folk ut lön över huvudtaget om det är så självklart? Sen betalar han inte så mkt skatt.
För att man inte får ta ut hur mycket vinst som helst till den lägre skattesatsen. (Intressant att du vet hur mycket ST betalar i skatt, förresten. Har han nån speciell gräddfil så att han betalar lägre skatt än vi andra? Bor han på Caymanöarna?)
 
För att man inte får ta ut hur mycket vinst som helst till den lägre skattesatsen. (Intressant att du vet hur mycket ST betalar i skatt, förresten. Har han nån speciell gräddfil så att han betalar lägre skatt än vi andra? Bor han på Caymanöarna?)

Det sa jag inte men enligt siffrorna är den delen av skatten som är arbetsgivaravgift låg och enl ovan inlägg är denna skatt lägre för de äldre än 65. Dvs det är billigare att ta ut pengar ur företag än om man är yngre än 65.
 
Teste svarade på mitt mejl efter en vecka ungefär, jag svarade tillbaka sedan tog det två veckor igen innan han svarade.

Nu vet jag inte riktigt vad som händer för jag väntar nytt svar, men dialogen är igång i alla fall.

Som ännu ett bevis på att tidningarna systematiskt tar bilder utan tillstånd så är det nu en av våra politiker som är drabbad. Här har DN gått in och tagit totalt 9st av hennes privata bilder på Facebook och försöker göra en höna av en fjäder, men det är något helt annat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ebba-busch-thor-pa-kontroversiella-bilder-i-israel/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.