Annons

Bildmappen raderad av misstag

Produkter
(logga in för att koppla)

Östan

Aktiv medlem
Kom hem förkyld från semestern, tryckte på bilder och en bild, sedan delete, då försvann alla och finns inte i Papperskorgen. Verkar för enkelt att radera, var finns dom eller måste jag leta backuper?

Kom hem förkyld från semestern, tryckte på bilder och en bild, sedan delete, då försvann alla och finns inte i Papperskorgen. Verkar för enkelt att radera, var finns dom eller måste jag leta backuper?

Om du höll in Shift-tangenten samtidigt som du råkade trycka på Delete så har du tagit bort bilderna permanent. Annars borde det finnas recovery program där man kan återfå borttagna filer, då det krävs djupformatering (nollning) innan allt är borta för gott.

Om du höll in Shift-tangenten samtidigt som du råkade trycka på Delete så har du tagit bort bilderna permanent. Annars borde det finnas recovery program där man kan återfå borttagna filer, då det krävs djupformatering (nollning) innan allt är borta för gott.

Nja, det räcker med att datorn skriver över de sektorerna där den saknade informationen finns med annan information. Därför är det viktigt att göra sådan recovery så snart det bara går efter att skadan är skedd.

Verkligheten är väl inte så kategorisk? Är det inte så att det nästan alltid går att återskapa informationen i varierande utsträckning beroende på hur energiskt man ägnat sig åt att 'radera' den. Det är väl mest en fråga om vilka resurser man har/ är villig att lägga ner på arbetet.

Verkligheten är väl inte så kategorisk? Är det inte så att det nästan alltid går att återskapa informationen i varierande utsträckning beroende på hur energiskt man ägnat sig åt att 'radera' den. Det är väl mest en fråga om vilka resurser man har/ är villig att lägga ner på arbetet.

Är en sektor överskriven så är den det. Om disken inte är knökfull så skrivs dock oftast sektorerna inte över. Ett bra undeleteprogram brukar oftast kunna rädda det mesta.

/Karl

Nja, det räcker med att datorn skriver över de sektorerna där den saknade informationen finns med annan information. Därför är det viktigt att göra sådan recovery så snart det bara går efter att skadan är skedd.

Jag kan stapla 1000-tals med filer på samma sektorer och ändå återskapa allt som finns där. Det är bara en djupformatering som tar bort allt i slutändan då det avmagnetiserar hårddiskens diskyta vilket i sin tur blir i binära systemet 0000000 över hela ytan.

XITdesigns: kan DU återskapa en fil som har skrivits över 1000 gånger (eller ens bara en gång) så blir jag mäkta imponerad! En djupformatering är på inget sätt "magisk", den skriver nollor. På exakt samma sätt som om du skriver en binär fil innehållandes enbart nollor.

Med avancerad utrustning är det möjligt att återskapa filer från en djupformatering genom att mäta den kvarvarande remanensen, professionella "digitala shredders" undviker detta genom att de skriver slumpdata ett antal gånger över de relevanta sektorerna, DÅ blir det i princip omöjligt att återskapa datat.

Men om du har upptäckt ett sätt att kunna skriva 1000 filer på samma sektorer för att sedan läsa in/återskapa samtliga 1000 filer så tycker jag att du ska ta kontakt med någon av de stora disktillverkarna, du kan nog bli multimiljonär på det! För det skulle innebära att dagens lagringstäthet kan öka 1000 gånger genom att använda "din" teknik.

För att radera 2 bilder på en gång var jag på ctrl del och shift del men tyvärr var tydlig mappen markerad?
Jag är van att få varningar, missade jag det eller finns det inte?

Nu ska jag köra ett sök som är enklare än Testdisk jag använt förut en hel del på krashade diskar. Men borde det inte ligga i papperskorgen?

Det mesta/allt finns på andra diskar då en alltid kan krasha, men sök är bäst först så inget överskrives som ev. inte är kopierat. Lärdom, sov istället nästa gång. Förkyld och sömnbrist är inte bara med datorer.

Jag har Testdisk på en floppydisk, datorn har ingen floppy, kan det fungera kopierat till en sticka?

Senast ändrad:
Att hålla in skift tolkar datorn som "radera direkt, utan att ta omvägen via papperskorgen".

Edit: jag kan varmt rekommendera R-studio.

Nu vet inte jag om minneskort är likt hdd men har ett kort som bråkade med mig cf-kort
haft det en längre stund då den sluta fungera körde kortet i ett recovery program och fann alla bilder plus många fler sedan 1 år tillbaka i tiden, kan tillägga att jag formaterar kortet varje dag i kameran, och har skrivit fullt x antal gånger..

Hur flyttar jag tillbaks alla mappar och bilder utan en ny mapp i bilder och utan att kopiera alla för flytt?

Markera allt du vill flytta (ctrl+A), dra sedan över det och släpp det i rätt mapp med musen.

XITdesigns: kan DU återskapa en fil som har skrivits över 1000 gånger (eller ens bara en gång) så blir jag mäkta imponerad! En djupformatering är på inget sätt "magisk", den skriver nollor. På exakt samma sätt som om du skriver en binär fil innehållandes enbart nollor.

Med avancerad utrustning är det möjligt att återskapa filer från en djupformatering genom att mäta den kvarvarande remanensen, professionella "digitala shredders" undviker detta genom att de skriver slumpdata ett antal gånger över de relevanta sektorerna, DÅ blir det i princip omöjligt att återskapa datat.

Men om du har upptäckt ett sätt att kunna skriva 1000 filer på samma sektorer för att sedan läsa in/återskapa samtliga 1000 filer så tycker jag att du ska ta kontakt med någon av de stora disktillverkarna, du kan nog bli multimiljonär på det! För det skulle innebära att dagens lagringstäthet kan öka 1000 gånger genom att använda "din" teknik.
Någon som lyckats med detta på moderna diskar? Känns mer som en vandringssägen i datorvärlden. En överskrivning räcker vad jag vet mot all form av återskapning.

Så detta är uttryck för okunskap?
"the US DoD 5220.22-M standard (3-pass and 7-pass) and the Gutmann method, which overwrites the file with random data 35 times."

Den första frågan är rimligen vem man vill hindra från att återskapa datan och med vilken säkerhet det ska ske. Vet man inte det så är din fråga ganska meningslös.

Någon som lyckats med detta på moderna diskar? Känns mer som en vandringssägen i datorvärlden. En överskrivning räcker vad jag vet mot all form av återskapning.
Du har helt rätt.
På moderna diskar som skriver stående/vinkelrätt mot ytan räcker en överskrivning.
Det var framförallt på de äldre diskarna som skrev längs med ytan varpå den magnetiserade även området utanför skriv- och läszonen som krävde många överskrivningar för att förhindra avläsning av sidomagnetiseringen.

Redan vid mitten eller senare halvan av 90-talet klarade de bättre analysföretagen av att återskapa material på gamla diskar som skrivits över sex eller sju gånger. Idag är det betydligt svårare eller säkrare beroende på hur man ser det. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto