Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor som har med bildkvalitet att göra. Framförallt undrar jag om kamerans (jag har en eos 20d) högsta upplösning (L) endast är till för utskrifter i typ A3-format, eller om det går bra att fota på högsta kvalitet och sedan "minska ner" bilderna i storlek i datorn och ändå bibehålla samma goda kvalitet. Eller rekomenderas det att använda (M) som lämpar sig för A4-format, trots att man då bara använder omkring hälften av de 8,2 megapixlarna? Jag vill använda så många pixlar som möjligt, men ändå kunna skriva ut bilder som inte är fullt så stora som A3. Hur gör jag? Tips?

/Martin

Alltid bra att spara i högsta upplösning. Man vet aldrig vad man kommer att använda bilden till. Det är inte bara vid stora förstoringar man kan behöva hög upplösning. Även om man gör en delförstoring kan det vara bra med många pixlar.

Svaret alltså, spara i högsta upplösning, man kan alltid i efterhand minska ner storleken om man vill.
Och även om du bara gör 10x15 kopior kan du skicka dom i högsta upplösning till labbet.

Hoppas du blev lite klokare,

/Staffan

ANNONS