Annons

Bildkvalitet på d90 och 40d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte tittat så mycke på bilder tagna med D90.. Men av någon anledning så anser jag Nikon generellt sett just ge dom livlösaste bilderna av alla kameror.. Jag vet inte varför.. Men det är något med Nikons bildtyp som helt enkelt gör dom "platta" samt döda i mina ögon...

Jag känner det som snudd Nikons bilder alltid är mer bildbehandlade på nått sätt... Kanske är det jakten på isoprestanda som kostar ett pris.?. Jag har ingen aning...Samt vet andra har andra åsikter.. Men detta är min åsikt jag utalar mig om..

Men såsom hifi känns det som för välpolerat samt akustiskt behandlat så försvinner något levande i ljudet även om allt mäter perfekt samt är enligt mätningar "det bästa"...Under resan har man "behandlat" ljudet så mycket så småsaker som öronen uppfattar som "liv" i musiken dör..

Så "känner" mina ögon det med just Nikon.. Dom tar "bara en bild". Men utelämnar det som ger bilden liv...

Canon samt Sony är enligt mig betydande bättre i liv kvar i bild..

Men igen säger jag följande så slipper man få massa tramsiga åsikter om min åsikt..

Detta är vad MINA ögon anser med tittande över lång tid osv osv.... Andra vet jag uppskattar Nikons bilder. Och anser troligen tvärt om eller något annat än jag... Men det får givetvis ni/dom skriva om själva..

Hej!

Om man bara ser till bildkvalitet och brusprestanda, vilken är då bäst av Nikon d90 och Canon 40d?

Det beror nog mkt på om du gillar att fota i RAW eller JPEG, i RAW kan jag tänka mig att skillnaderna är mindre, och just 40D's filer anser jag vara väldigt fina att jobba med när det gäller just RAW. Att ställa in picture style's har jag kikat lite på men fotar väldigt sällan JPEG så har inte velat lägga någon större vikt i det för att få till ngt snyggt i där.

Jag har inget entydigt råd alls. Utan ser det som två väldigt fina hus, som från början var två skilda serier men det har börjat närma sig varandra till stor del.

Den här bilden säger väl egentligen ingenting i jämförelse men med 30 % färgbrusreducering i Adobe's Camera RAW, kan det bli så här lite brus med 40D och ISO 1600, när den är välexponerad. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1516157.htm?set=mp

Om man bara ser till bildkvalitet och brusprestanda, vilken är då bäst av Nikon d90 och Canon 40d?
Jag skulle vilja påstå att skillnaderna är så små att allting annat är viktigare för att avgöra vilken kamera man ska köpa. Vilken ligger bäst i handen, känns bäst framför ögat? Vilken har bäst funktioner, smidigast reglage? Vilket kameramärke har bäst utbud av objektiv? Osv.

Bägge är väldigt väldigt bra, bara "pixelpeeparnördar" ser skillnad, och bildkvaliteten/ISO-prestanda bör inte avgöra ditt val. Snarare vilken du gillar bäst ergonomiskt och vilket system du vill köpa in dig i :) D90:an har ju filmmöjlighet om detta är viktigt för dig!

mvh / Matti

Håller med om det som sagts kring bildkvalitet, att real-worldresultaten är väldigt lika. F.ö. gäller det de flesta moderna DSLR:er. Dom stora skillnaderna syns när du tar i kamerorna, D90 är en mindre och lättare kamera än 40D. Jag tycker det är en stor fördel, medans andra gillar det gedigna och tunga som 40D kommer med. Storleksmässigt ligger D90 mellan Canonerna 450D och 40D. 40D är en ngt snabbare kamera, men D90 har tex filmning och en mkt bättre display. Så kolla upp sånt och välj efter vad du tror du uppskattar... Dpreview är en bra site på området, dock jämförs 90D med Canon 450D där så du får parallelläsa lite...

(har en 450D själv, så jag är hyffsat ojävig ;)

Jag skullle ha valt D90 för att den har saker jag saknar i min 40d. Videoinspelning, micro lens adjustment, AF assist och en bra skärm. 40d har en något snabbare seriebildstagning (6,5 bps vs 4.5). Fast nu spelar det ingen roll vad jag skulle ha gjort, i'm just sayin.

Förresten, är det inte så att D90 har snäppet lägre brus vid höga ISO? Den har väl ärvt D300ans sensor -- har för mig att testerna tydde på att D300>40d i iso-prestanda.

haha, humor ;) Själv byter jag från en canon 400d, så jag ska nog sattsa på ett nikon 16-85 eller ett Tokina 11-16. Helst skulle jag vilja ha båda, men det blir lite dyrt just nu tyvär.

Nu har jag köpt min D90 iaf,hemma på rasten och satte batteriet på laddning....Såg att instruktionsboken var på drygt 300 sidor.Här blir det till att läsa:)

Nu har jag köpt min D90 iaf,hemma på rasten och satte batteriet på laddning....Såg att instruktionsboken var på drygt 300 sidor.Här blir det till att läsa:)

Ytterligare en bra orsak till att köpa en Nikon. Du får en roman på köpet. Skämt å sido så är manualen till alla de Nikon jag kikat på eller ägt ypperlig. Till skillnad från de Canonbruxar jag använt så förklaras allt på ett mycket utförligt sätt i Nikons bruxar. Tom att du inte skall äta batteriet och hur du stoppar in sladden i laddaren......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar