Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cygni

Aktiv medlem
Tycker att folk skriver för lite bildkritik. Det är ju derför man skapar kritikeralbum.

Bli bättre på det alla här på Fotosidan.
 
Det här är den eviga frågan/diskussionen här på FS känns d som...
Alla kommer nog aldrig känna sig nöjda med kommentarläget.....tyvärr. //Liza
 
Christer:
Jag vet inte hur det är för din personliga del, men om man själv är aktiv och kommenterar så får man fler kommentarer tillbaka (detta märker jag mycket tydligt). Är man aktiv i forumet får man åxå mer kommentarer. I båda fallen helt enkelt för att man syns mer.
Så, om du inte redan gör det, kommentera mer och delta i diskussionerna på forumet så är mycket vunnet.

Däremot tycker jag ofta att det ges för lite negativ/konstruktiv kritik. Folk kommenterar bara om de gillar bilden. "Oj vilken fin bild bla bla..."
Visst är det roligt att höra sånt, men man kanske inte utvecklas så mycket av en sådan kommentar.
 
dumbo skrev:
Däremot tycker jag ofta att det ges för lite negativ/konstruktiv kritik. Folk kommenterar bara om de gillar bilden. "Oj vilken fin bild bla bla..."
Visst är det roligt att höra sånt, men man kanske inte utvecklas så mycket av en sådan kommentar.

Ibland skriver jag bara "wow" när jag helt enkelt inte har nåt mer att säga, men ändå vill tala om att jag har uppmärksammat och tyckt om en bild.
Jag tycker det är bättre än att hålla tyst. Och givetvis ger jag mer konstruktiv kritik om jag kan. Är inte något bättre än inget...?
 
Jodå. Hellre ett wow än helt tyst. :)
Och jag ger åxå sådana kommentarer. Jag brukar dock, om möjligt, försöka säga varför jag tycker att bilden är bra åxå.

Vad jag menar är dock att det verkar som att folk gärna håller inne med negativa kommentarer. Jag tror inte på mig själv så mycket att de som kommenterar mina bilder är representativa för hela fotosidan. Finns helt säkert många som har negativt att säga om dem åxå.

Så hellre ett wow än inget alls, men även hellre en total sågning i höjd med fotknölarna, än inget alls.
 
dumbo skrev:

Däremot tycker jag ofta att det ges för lite negativ/konstruktiv kritik. Folk kommenterar bara om de gillar bilden. "Oj vilken fin bild bla bla..."
Visst är det roligt att höra sånt, men man kanske inte utvecklas så mycket av en sådan kommentar.

Sant. Men visst skall man som betraktare av en bild man gillar, få möjligheten att uttrycka just sitt gillande även om man inte kan tillföra någon konstruktiv (vilket för de flesta verkar vara likvärdigt med negativ) kritik.

Negativ kritik skall man ALLTID vara försiktig med. Bättre då att avstå från att skriva om man inte känner med sig att den neg kritiken verkligen kan tillföra något.

Ros kan man däremot aldrig få för mycket av...
 
Det jag eftersöker är kritik överhuvudtaget. Jag kollar min sida varje dag och ser att det är en hel del som är och tittar på mina bilder men det är ingen som komenterar alls. Jag tycker att jag själv är ganska flitig med att komentera. Ibland så skriver jag komentarer i gästboken istället, om det är många bilder som jag vill komentera.
 
Varför inte????

Ja varför inte starta en till bildkritiks pool fast där kanske man bara får ladda upp en bild per vecka el varannan vecka, tror att det skulle vara bra.

/Johan
 
Mattsen skrev:
Negativ kritik skall man ALLTID vara försiktig med. Bättre då att avstå från att skriva om man inte känner med sig att den neg kritiken verkligen kan tillföra något.

Ros kan man däremot aldrig få för mycket av...

Jag är nästan benägen att hålla med dig - om motsatsen. =)

Jag hade uppskattat om det fanns några bildkritiker helt utan hyfs här på sidan för att få igång diskusioner om bilderna. Det hade varit uppfriskande om någon skrev "skitbild" som bildkommentar någon gång då och då.

mvh

Johnnie
 
sagan skrev:
Det gavs närmare 12 000 kommentarer förra veckan..imponerande tycker jag.

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=week&last=&lastinterval=

Om man ser till FS alla medlemmar är det inte lika fina siffror.

12000 kommentarer på över 50000 medlemmar över en veckas tid tycker inte jag är imponerande.

Är 10000 av dom aktiva så är det drygt en kommentar per vecka och person...det är ok men jag tror det kan bli bättre...

//Per
 
dunberg skrev:
Jag är nästan benägen att hålla med dig - om motsatsen. =)

Jag hade uppskattat om det fanns några bildkritiker helt utan hyfs här på sidan för att få igång diskusioner om bilderna. Det hade varit uppfriskande om någon skrev "skitbild" som bildkommentar någon gång då och då.

mvh

Johnnie

OJ! Ännu en gammal tråd som har väckts till liv.

Ok, jag skall lägga ditt namn på minnet...
Till övriga avstår jag från att uttrycka mig på det sättet (även om jag kan tycka det ibland).
 
Jag missade totalt att det var fråga om en gammal tråd. Nåja, jag hoppas ändå på mer raka rör vad gäller bildkritiken (också av mina egna bilder).

mvh

Johnnie
 
Bildpoolen "Idoljuryn" kanske vore något. Jag tror säkert att det går att få folk att vara med i en dylik jury ett par veckor i taget :)
 
Lindaliten skrev:
Ibland skriver jag bara "wow" när jag helt enkelt inte har nåt mer att säga, men ändå vill tala om att jag har uppmärksammat och tyckt om en bild.
Jag tycker det är bättre än att hålla tyst. Och givetvis ger jag mer konstruktiv kritik om jag kan. Är inte något bättre än inget...?

Förstår din poäng och den välvilliga intentionen med detta. Men har någon lagt upp en bild i bildkritikpoolen går ett "wow" stick i stäv med själva tanken med den poolen. Fotografen har gjort klart att det är konstruktiv kritik som efterfrågas genom valet av just bildkritikpoolen.

/Johan
 
Måste bara som nybörjare säga att de enda kommentarer jag kan ge är om jag gillar något och varför. Jag kan inte nog mycket om fotografering för att kunna säga vad som kan göras bättre så i så fall blir vi rätt många som inte ska kommentera bilder alls i så fall...Vore trist.
 
aasamusik skrev:
Måste bara som nybörjare säga att de enda kommentarer jag kan ge är om jag gillar något och varför. Jag kan inte nog mycket om fotografering för att kunna säga vad som kan göras bättre så i så fall blir vi rätt många som inte ska kommentera bilder alls i så fall...Vore trist.

Jag tror inte att vi ska låta oss hindras av att vi är nybörjare. Jag skriver "Jag tycker" eller "Jag tror att" för att göra kritiken till mina egna åsikter och då spelar det ingen större roll att jag är nybörjare eller att jag kanske har fel. Att någon slår ifrån sig eller är otrevlig lite då och då får man som kritiker räkna med. (Titta igenom bilderna som jag har kommenterat för att hitta en del "tjafs" kring kritiken.) För min del vore det värdefullt om en nybörjare kommenterade en av mina bilder som "trist" eller "Jag gillar den inte" även om personen inte alls berörde orsakerna.

mvh

Johnnie
 
aasamusik skrev:
Måste bara som nybörjare säga att de enda kommentarer jag kan ge är om jag gillar något och varför. Jag kan inte nog mycket om fotografering för att kunna säga vad som kan göras bättre så i så fall blir vi rätt många som inte ska kommentera bilder alls i så fall...Vore trist.

Absolut. Mkt trist. Jag hoppas verkligen att du och andra nybörjare (jag är själv fortfarande i den kategorin) inte låter er tryckas tillbaks av inläggen i den här tråden utan fortsätter att ge bilkommentarer efter förmåga. Ett korfattat "snyggt" är sju resor bättre än ingen kommentar alls.

Ett alternativ är att man kan ge en bild man gillar t ex en, två eller tre stjärnor om man inte vet vad man ska skriva. Hoppas en sådan funktion kommer.
 
Mattsen skrev:
Absolut. Mkt trist. Jag hoppas verkligen att du och andra nybörjare (jag är själv fortfarande i den kategorin) inte låter er tryckas tillbaks av inläggen i den här tråden utan fortsätter att ge bilkommentarer efter förmåga. Ett korfattat "snyggt" är sju resor bättre än ingen kommentar alls.

Ett alternativ är att man kan ge en bild man gillar t ex en, två eller tre stjärnor om man inte vet vad man ska skriva. Hoppas en sådan funktion kommer.

Jag håller med.

//Liza
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.