Annons

Bildkritik och kommentarer från nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt under vilken rubrik det här inlägget hör hemma, flytta om det ligger fel.

Jag har ingen utbildning när det gäller fototeknik, och jag fotar när jag tycker det är roligt och mitt intresse går ganska mycket i vågor. Jag är alltså inte så "seriös" som många av er andra på den här sidan.

Ibland kommenterar jag bilder eller bloggar, och någon gång har jag t.o.m. vågat mej på att ge betyg åt en bild. Men häromdagen läste jag ett blogginlägg där det framgick att det ansågs att kommentarer av sådana som mej oftast handlar om att vara ute efter att få kommentarer i den egna gästboken.

Jag hade inte tänkt på saken ur det perspektivet tidigare. Min avsikt har inte varit att fiska motkommentarer. När jag ser en bild jag tycker om - oberoende om den är tekniskt bra eller inte (för det kan jag inte bedöma), så vill jag på nåt sätt meddela det till fotografen.

Vad har ni andra för uppfattning om saken? Är kommentarer som "underbar bild, jag älskar färgerna" nåt man lika gärna ska låta vara oskrivet även om man tycker det, om man är ren amatör?
 
Själv tycker jag det är kul att få kommentarer oavsett om det bara är "snygg bild" eller mer konstruktiv kritik. (I första fallet vet jag ju iaf att någon gillar bilden, vilket är roligare än att inte få någon kommentar alls.. :) )
 
... När jag ser en bild jag tycker om - oberoende om den är tekniskt bra eller inte (för det kan jag inte bedöma), så vill jag på nåt sätt meddela det till fotografen.
...

Du kan alltid bedöma en bild utifrån hur du upplever den!
Upplevelsen är din och där kan ingen göra en bättre bedömning än du själv!

Kommentera precis så mycket som du vill.
Men ge gärna mer information än att "den var fin" .Berätta på vilket sätt bilden tilltalar dig. Vad det är som gör att du tycker den är fin.


Petter ...
 
På ditt eget sätt

Fortsätt kommentera på det sättet du är bekväm med - att kommentera är inte lätt och ibland händer det att det kan ske av fel anledning också.
Gör på ditt eget sätt ocg jag tycker det är trevligare att få en "enkel" trevlig kommentar än en ohövlig.
Allteftersom man läser och skriver kommentarer så blir man bättre , det handlar ju trots allt om lite bildanalys - en del är grymma på det andra inte.
För min egen del vet jag om jag gillar en bild eller inte - det räcker för mig.
Ha en bra helg.
 
Men ge gärna mer information än att "den var fin" .Berätta på vilket sätt bilden tilltalar dig. Vad det är som gör att du tycker den är fin.


Petter ...

Det skulle jag gärna göra, för många gånger känns det fattigt att skriva bara "den var fin". Men oftast vet jag inte själv vad det är som gör att jag fastnar för en viss bild, det är bara känslan i bilden. Kanske jag lär mej uttrycka varför jag tycker som jag gör om jag läser mera hur andra kommenterar.
 
Det skulle jag gärna göra, för många gånger känns det fattigt att skriva bara "den var fin". Men oftast vet jag inte själv vad det är som gör att jag fastnar för en viss bild, det är bara känslan i bilden. Kanske jag lär mej uttrycka varför jag tycker som jag gör om jag läser mera hur andra kommenterar.


Det är nog en vanlig känsla, man gillar en bild men kan inte sätta fingret på vad det är. Jag tycker det är svårt att ge bra kommentarer men samtidigt är det mycket utvecklande för ens eget fotograferande att försöka ge bra kommentarer.

Det påminner lite om en vinprovning. Alla kan säga "Det var gott" men att verkligen kunna tala om varför och beskriva i ord hur det smakar är betydligt svårare och kräver träning.

Att det skulle vara ett problem med att få kommentar som "fin bild" tycker jag inte. Att någon kommenterat är i alla fall ett kvitto på att bilden på något vis är tilltalande.
 
Det skulle jag gärna göra, för många gånger känns det fattigt att skriva bara "den var fin". Men oftast vet jag inte själv vad det är som gör att jag fastnar för en viss bild, det är bara känslan i bilden. Kanske jag lär mej uttrycka varför jag tycker som jag gör om jag läser mera hur andra kommenterar.

Fortsätt skriv som du gör, jag tycker som Petter här. Försök inte "krysta" fram något eller överanalysera en bild, kombinationen glada utrop och tekniska synpunker måste för de flesta vara en god kombination.

Om det finns någon som inte uppskattar korta koncisa känslor känslor för en bild, borde skriva det i bildbeskrivning så man vet det, men vill de inte ha sådana kommentarer ska de inte behöva få det häller. Gå vidare till nästa bild och njut.

"underbar bild, älskar färgerna" är en bra beskrivning för de flesta fotograferande som visar upp sina alster.


Michael - som skriver för lite antal kommentarer -
 
Men häromdagen läste jag ett blogginlägg där det framgick att det ansågs att kommentarer av sådana som mej oftast handlar om att vara ute efter att få kommentarer i den egna gästboken.

Den bloggaren är inget att bry sig om i det hänseendet. Finns många uppfattningar om kommentarer på den här sajten. Några tackar gärna för en kommentar just genom att ge en motkommentar till en bild, eller skriva något trevligt i gästboken.

Vad har ni andra för uppfattning om saken? Är kommentarer som "underbar bild, jag älskar färgerna" nåt man lika gärna ska låta vara oskrivet även om man tycker det, om man är ren amatör?

Lite positiv kritik är aldrig fel, egot ska ju också ha sitt...
Alla är vi barn i början, och att formulera personliga känslor i kombination med teknisk kunskap och estetisk känsla serverat på ett pedagogiskt sätt är väl en konst i sig.
Kan bara råda dig till att börja skriva för att få en vana. Med mer kunskap och erfarenhet från eget fotograferande blir det också lättare att ge konstruktiv kritik. Men även om man nu skulle vara doktor på området så kan ibland den enda kommentaren som kommer ut vara "underbar bild, älskar färgerna".
 
Hej Lena!
Vi är ju så väldigt många olika sorters människor som samlas här på Fs och jag tror att man inte ska hänga upp sig allt för mycket på vad andra tycker och tänker om saker - åtminstone så länge man inte skadar någon med det man skriver. Du kan ju inte hela tiden försöka anpassa dig efter andra. Du måste göra det som känns bäst och riktigt för dig. Du har kanske inte fotograferat så länge, men bilder har du sett hela ditt liv. Det är däremot ovant att börja sätta ord och beskriva vad man tycker om en bild och vad i den som fångar intresset - men det är en början att skriva "Fin bild". Efterhand kommer du förmodligen att hitta ditt sätt att i text förmedla hur du upplever andras bilder. Det är inte alltid så viktigt att kunna komma med kritik som innehåller en massa jox om teknik, väldigt många vill kanske hellre höra om en bild väcker känslor/upplevelser och på vilket sätt. Så fortsätt du bara med att kommentera bilder, skriva inlägg i bloggar, forumtrådar och gästböcker.
/Nonno
 
Tack för era kommentarer och synpunkter!

Jo, jag kommer säkert att fortsätta att kommentera ibland, och om jag vet vad det är som gör att jag fastnar för en bild så ska jag försöka skriva ner det också.

Men som sades här tidigare så känns det inte bra att göra det för invecklat, att prata fackspråk som man inte förstår...

Det finns en del bilder här ibland som erfarna fotografer öser beröm över, men som inte tilltalar mej alls, och där jag inte förstår finessen. I sådana fall låter jag i alla fall bli att säga att bilden är fin :) Kanske lär jag mej med tiden förstå vad som är så speciellt med sådana bilder, men tillsvidare har jag inget annat än min känsla och mitt personliga tyckande att hänvisa till.
 
Tack för era kommentarer och synpunkter!

Jo, jag kommer säkert att fortsätta att kommentera ibland, och om jag vet vad det är som gör att jag fastnar för en bild så ska jag försöka skriva ner det också.

Men som sades här tidigare så känns det inte bra att göra det för invecklat, att prata fackspråk som man inte förstår...

Det finns en del bilder här ibland som erfarna fotografer öser beröm över, men som inte tilltalar mej alls, och där jag inte förstår finessen. I sådana fall låter jag i alla fall bli att säga att bilden är fin :) Kanske lär jag mej med tiden förstå vad som är så speciellt med sådana bilder, men tillsvidare har jag inget annat än min känsla och mitt personliga tyckande att hänvisa till.

Inte sällan hissas bilder till skyarna av kompiskretsen runt den fotograf som tagit en bild och lägger upp den här. Det finns "gäng" med fotografer som hissar varandras bilder, i stort sett oavsett. Inget fel med det, det är ju kul och stimulerande med positiv feedback. Men det kan vara en av förklaringarna till att du inget känner för en del av dessa bilder.

Edit: Ser nu att du varit medlem här längre än jag, då har du väl redan upptäckt detta och det var andra typer av bilder du menade. Inte lätt att förstå alla bilder.
 
Inte sällan hissas bilder till skyarna av kompiskretsen runt den fotograf som tagit en bild och lägger upp den här. Det finns "gäng" med fotografer som hissar varandras bilder, i stort sett oavsett. Inget fel med det, det är ju kul och stimulerande med positiv feedback. Men det kan vara en av förklaringarna till att du inget känner för en del av dessa bilder.

Edit: Ser nu att du varit medlem här längre än jag, då har du väl redan upptäckt detta och det var andra typer av bilder du menade. Inte lätt att förstå alla bilder.

Jag har visserligen varit medlem rätt länge, men också rätt sporadiskt. Mitt intresse var helt bortblåst en tid, men nu har det - åtminstone tillfälligt - vaknat till liv igen :)

Du har säkert rätt i det där med kompiskretsen, så till en viss del är det säkert förklaringen. Men jag får konstatera att jag behöver inte förstå allt - jag är ju trots allt hobbyfotograf och gör det så länge det är roligt. Naturligtvis med önskan att lära mera!
 
Jag ger kommentarer oftast till bilder jag tycker om och försöker beskriva varför. Roligt är det att få beskrivande kommentarer själv men dessa duggar det inte tätt med. Jag önskar egentligen inte motkommentarer utan jag ser nog hellre att personen svarar under min kommentar. Då känns det ju som om personen har uppskattat den.
En kommentar från någon okänd helt apropå är nog den som är roligast att få, tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.